Mer att gnissla tänder över :-))

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 15 januari 2004, 19:15

Böckerna är dock bland det bästa jag har läst iallafall...

.webb

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 15 januari 2004, 19:51

Böckerna är faktiskt inte heller särskilt bra. Det är tämligen känslodöda machoböcker om en person som själv aldrig gör fel. Trist tyckte jag.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 15 januari 2004, 19:51

Nu får nån ta ett allvarligt samtal med karln.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 15 januari 2004, 19:58

SuperPalle skrev:Böckerna är faktiskt inte heller särskilt bra. Det är tämligen känslodöda machoböcker om en person som själv aldrig gör fel. Trist tyckte jag.
Ja Arn är värdens übermänska, men det är väll de flesta av JG karaktärer tänker på Onskan och Hamilton.

Användarvisningsbild
Västgoten
Ny medlem
Kontakt:

Riddarkors

Inlägg av Västgoten » 15 januari 2004, 23:54

Private Snafu skrev:
Jag har läst hela texten och skulle även jag vilja ha en tydlig hänvisning till var det hävdas att det var just en tempelriddare som låg bakom kyrkbygget.
/Martin
Det finns på Forshem kyrkas västportal några tempelriddarkors, Sankt Georgskors (kända från 300-talet), och senare använda av korsfararna som kännetecken för deras kamp mot muslimerna och erövrandet av de heliga platserna i Jerusalem.
Detta är vad Guillou spunnit vidare på. Forshems kyrka vid Kinnekulle är den enda svenska kyrkan som är helgad åt den heliga graven i Jersualem.
Källa: Owe Wennerholm

Forshem fungerade tidigare som ordenskyrka för Den Heliga Gravens Orden, grundad i Jerusalem år 1114.

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Re: Riddarkors

Inlägg av SolitaryMan » 16 januari 2004, 09:19

Västgoten skrev:Forshem fungerade tidigare som ordenskyrka för Den Heliga Gravens Orden, grundad i Jerusalem år 1114.
Just det, och det innebär inte per automatik att just en hemvändade Tempelriddare byggde kyrkan. Gravkyrkorna användes som ett slags ställföreträdande pilgrimsmål när det blev för farligt att resa till det heliga landet. Se till exempel http://home.swipnet.se/~w-68234/vaggan/forshem.htm:
I flera avseenden intar Forshems kyrka en särställning inom Skara stift men också i Norden. Den är ursprungligen byggd till församlingskyrka på 1100-talet och anpassad till församlingens folkmängd och ekonomiska förhållanden. Den fick sedan ställning som Ordenskyrka för Den Heliga Gravens Orden eller Sepulkrinerna.
Den Heliga Gravens Orden grundades i Jerusalem år 1114. Anledningen var bl.a. att krigshändelser hindrade pilgrimer att fara till Det heliga landet. Då uppstod nationella s.k. Gravkyrkor. Till dem kunde pilgrimer vallfärda. Där kunde de få uppleva Jesu lidandes historia särskilt under påskveckan. Forshems kyrka har varit ordenskyrka samtidigt som den utgjorde församlingskyrka.
/Martin

Skriv svar