Varning för Last samurai!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 4 januari 2004, 20:11

Ja77 skrev:Ok man ska vara kritiskt mot saker man hittar på nätet.
Jo, speciellt kanske när det är amerikanska skolelever som ligger bakom sidorna ...

Denna elev har dock givit prydliga källhänvisningar, vilket visar att sifferuppgifterna kommer från denna sida: http://www.onwar.com/aced/data/sierra/satsuma1877.htm

Hur som helst, om jag gör en välvillig tolkning av uppgifterna syftar de på den kejserliga arméns sammanlagda tillgång till soldater - inte på hur många som engagerades just i slaget vid Kagoshima.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 4 januari 2004, 20:22

Enligt denna japanska sida var upprorsmakarna för övrigt 30.000 ...

http://www.minc.ne.jp/kics/eng/eng/Kago ... saigo.html

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 5 januari 2004, 09:38

Ja77 skrev:
Lindir skrev:Var har du läst dina sifferuppgifter?
Sökte själv lite på nätet och kom fram med detta

http://sun.menloschool.org/~sportman/we ... ock/danaj/

Trupperna vid Tahara-zaka

Kejsarens trupper 300 000! förluster 15000
Samuraierna 25 000 förluster 6000

Enligt den sidan skulle de kejserliga trupperna vara ca 10! gånger fler och samuraierna hadde "endast" ca 24% förluster mycket anurlunda sifror än vad Djinghis Khan kom fram med. Ok man ska vara kritiskt mot saker man hittar på nätet. Hur skjuton klarar man ställa upp 300 000 man på samma slagfält. Om de sakt att de var de totala antalet stridande förluster under kriget skulle jag kuna köpt det.
Som sagt - rena fantasifostret. Att den kejserliga armén skulle ha förlorat 15 000 man skrattar jag åt, vem kan tro på det?

/DK M

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 24 januari 2004, 13:28

Jag såg filmen igår och tyckte den var helt ok. Det framgick ju tydligt att det mesta var ur legender, så det är nog förklaringen till att det är historiskt inkorrekt.
Dock så vill jag klaga på japanernas (de västallierades) krigföring. Sämsta man sett. Skicka hela regementet utan några som helst sorter av befäl eller understöd av artilleri efter samurajerna vid deras reträtt. Men, film som sagt.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 25 januari 2004, 23:17

Tackar Djingis Khan för varningen var nära att beställa biljetterna men drog mig ur efter att ha läst denna tråd. TACK SÅ MYCKET DJINGIS

Användarvisningsbild
Jarl
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 december 2003, 18:06
Ort: Småland / Gotland

Inlägg av Jarl » 26 januari 2004, 08:41

Önskar jag sett denna tråd i tid.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 26 januari 2004, 14:40

Relay skrev:Tackar Djingis Khan för varningen var nära att beställa biljetterna men drog mig ur efter att ha läst denna tråd. TACK SÅ MYCKET DJINGIS
Varsågod, ett klokt val i mitt tycke :)

/DK M

BrittSten
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 9 mars 2003, 02:30
Ort: Fagersta/Västmanland

Inlägg av BrittSten » 26 januari 2004, 22:57

hehe måste ju säga att denna tråd haft motsatt verkan på mig, nu bara måste man ju se den för att se om den verkligen är så kass som du säger :)
"Det är inte lätt när det är svårt"

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 januari 2004, 00:28

Har precis sett filmen idag. Frånsett de historiska förfalskningarna och de tekniska missarna och idealiseringarna och generaliseringarna, så var det en hyffsad actionfilm. Vill man se en massa Samurajer svinga Katanas i stil med Hong-Kong och Matrix-action, så är det bara att se filmen! Lämna dock ditt historiekritiska sinne hemma. Cruise är som alltid en bra skådis med inlevelse och svallande känslor. Är man samuraj-romantiker - se filmen! :)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 januari 2004, 14:28

Dûrion Annûndil skrev:Har precis sett filmen idag. Frånsett de historiska förfalskningarna och de tekniska missarna och idealiseringarna och generaliseringarna, så var det en hyffsad actionfilm. Vill man se en massa Samurajer svinga Katanas i stil med Hong-Kong och Matrix-action, så är det bara att se filmen! Lämna dock ditt historiekritiska sinne hemma. Cruise är som alltid en bra skådis med inlevelse och svallande känslor. Är man samuraj-romantiker - se filmen! :)
Själv tycker jag att Cruise mest gick runt som en utråkad zombie men men...

/DK M

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 januari 2004, 19:25

Djinghis Khan skrev:Själv tycker jag att Cruise mest gick runt som en utråkad zombie men men...
Det är bra skådespeleri helt enkelt. Hans roll är ju en känslodöd person uttråkad av livet i en stor del av filmen.

Användarvisningsbild
Darius
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 februari 2003, 10:01
Ort: Härnösand

Inlägg av Darius » 30 januari 2004, 20:57

Snöstorm utanför , Ingen utgång. Perfekt för att se filmen och fördriva tiden lite. Underhållande var den i.a.f. men inget jag ser om två gånger. Under filmen fick jag en del "Flashbacks" från Shogun av James Clavell. Var längesedan jag läste boken men tror mig finna en del likheter.


Tur att filmer som Seven Samurai, Yojimbo, Sanjuro, Ran och Kagemusha finns. Jag vågar säga att dom iaf håller en högre standard än denna.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 januari 2004, 21:20

Att jämföra Kurosawa med den här B-filmen är som att jämföra en Ferarri med en gammal begagnad militärcykel... :P

/DK M

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 31 januari 2004, 22:24

Såg den idag, och kan hålla med om att den inte är särskilt historiskt korrekt, men det var det väl knappast förväntat heller....något som jag tycker att filmen gjorde ändå var att fånga samurajernas ideal och anda rätt bra, även om en hel del klyschor och rena faktafel fanns där....

Om vi ska tala fel, så hör man dessutom att sydstatssången "The Bonnie Blue Flag" spelas i början när Cruise ska demonstrera Winchestergeväret...tror knappast att den skulle spelas när en amerikansk officer och nordstatshjälte står och talar.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 1 februari 2004, 00:31

Angus skrev:Såg den idag, och kan hålla med om att den inte är särskilt historiskt korrekt, men det var det väl knappast förväntat heller....något som jag tycker att filmen gjorde ändå var att fånga samurajernas ideal och anda rätt bra, även om en hel del klyschor och rena faktafel fanns där....
Tycker inte jag... i verkligheten var samurajerna aristokrater med en hederskodex som knappast presenteras rätt i filmen. Deras aristokratiska arrogans, deras bakåtsträvande, deras förakt för icke-adliga personer - inget av det återgavs särskilt väl i mitt tycke

/DK M

Skriv svar