Roman Arn blir spelfilm.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 december 2007, 12:20

Sgt 83 Pluton skrev:Men om den här personen tar en spelfilm producerad med ekonomiskt vinning i åtanke som absolut sanning...
Oavsett Arn-filmens kvaliteer så tycker jag problemet här snarare ligger i personen än i filmen. Tror han att Bond-filmerna också är historiska?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 25 december 2007, 12:11

Personen i fråga har inte gått gymnasiet, slutade efter åk 9. Det sista han läste i historia var en tre-veckors kurs våren 1991 om andra världskriget. Efter det har han som mest "studerat" Arn-böckerna. Och vaddå "Bond"? Det är väl klart att han finns? Hur skulle vi annars ha löst Kuba-krisen, landat på månen och upplöst Sovjetunionen?!? ; )

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 25 december 2007, 23:58

Filmen var bättre än jag trodde att den skulle vara. Berättelsen som helhet kommer att vinna på tv-serieformatet eftersom man förhoppningsvis får en del händelser bättre beskrivna där. Jag reagerade inte alls särskilt mycket på dialog eller kläder/rekvisita. Lite synd att Arns tid i heliga landet inte beskrevs utförligare. 4/5 poäng av mig.

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 30 december 2007, 10:46

Jag blev glatt överraskad hur välgjord den var. Lite missnöjd dock att de inte satsade på 3 filmer istället för 2. Nu blev 2 böcker ihopptryckta till 1 och jag hade som Sgt 83 pluton säger ovan sett mer av Arn i heliga landet. Sen blev det ett typiskt hollywoodslut, i boken sker ett slag, men inte sådär.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 30 december 2007, 11:08

Så länge som biopubliken strömmar till så är jag nöjd- då blir filmen automatiskt bra. Ja den är välgjord och mer solid än svenska filmer i allmänhet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 december 2007, 11:27

dc skrev:Så länge som biopubliken strömmar till så är jag nöjd - då blir filmen automatiskt bra.
Det resonemanget har jag inte sett förr. Hur menar du?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 30 december 2007, 12:26

Hexmaster skrev:
dc skrev:Så länge som biopubliken strömmar till så är jag nöjd - då blir filmen automatiskt bra.
Det resonemanget har jag inte sett förr. Hur menar du?
"En miljon flugor..."?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 30 december 2007, 13:53

Om en film på 5 dagar kan spela in en månads omsättning är den bra, oavsett dess andra kvaliteter.... Så lyder mitt något cyniska resonemang. När golven är täckta av popcorn och vi måste springa som slavar för att städa, är det ett tecken på en uppskattad film.

Och många ser den, även personer som inte går på bio normalt. Det märker jag på alla konstiga frågor som ställs. Och reaktionerna bland publiken upplervar jag som överlag positiva. Filmen är med svenska mått mycket välgjord och solid.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 december 2007, 15:53

B Hellqvist skrev:"En miljon flugor..."?
Tydligen. :) Då hänger jag med.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 januari 2008, 15:50

Lång filmad intervju med Jan G, om bl.a. Arn:
http://www.resume.se/nyheter/2007/12/28/arn/

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 5 januari 2008, 20:47

En helt klart sevärd film. Den var möjligen lite väl korthuggen på vissa ställen och man skulle nog ha tjänat på att göra tre filmer. Detta lär hursomhelst vara löst i tv-serien, som väl kommer julen 2009 (om jag inte minns fel).

Jag förstår inte riktigt varför man (precis som i böckerna) använder begreppet Västra Götaland och inte Västergötland. Kan det ha att göra med att Västra Götalands län bildades ungefär samtidigt som första Arnboken kom (sent 1990-tal) och att Guillou ville göra något slags poäng av det?

I böckerna förekommer lite fler händelser runt om i hela riket, medan filmens svenska del bara utspelar sig i Västergötland. Den som inte läst boken och heller inte har några större kunskaper i historia, kan nog få för sig att Västergötland var ett helt självständigt rike och att t ex Knut Eriksson skulle ha nöjt sig med att bli kung där.

Sammantaget var det i alla fall en riktigt bra film med väldigt påkostade medeltidsmiljöer.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 5 januari 2008, 23:02

a81 skrev: Jag förstår inte riktigt varför man (precis som i böckerna) använder begreppet Västra Götaland och inte Västergötland. Kan det ha att göra med att Västra Götalands län bildades ungefär samtidigt som första Arnboken kom (sent 1990-tal) och att Guillou ville göra något slags poäng av det?
Vill man vara konspiratorisk kan man ju betänka följande: En av filmens största finansiärer är Film i Väst, ett filmbolag som ägs av Västra Götalandsregionen. Och Västra Götalandsregionen är ett större geografiskt område än bara landskapet Västergötland.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 januari 2008, 23:36

Det här var intressant -- står det verkligen "Västra Götaland" i böckerna? Är det så ohistoriskt som det låter? Har ingen sett det förut?

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem

Inlägg av Covendor » 9 januari 2008, 18:28

"Wæstrægötlanz lagh" står det i min Äldre Västgötalag (Natanael Beckmans "Ur vår äldsta bok"). Nåt slags mellanläge mellan Västergötland och Västra götaland kanske man kan säga :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 januari 2008, 11:12

Och DN:s recensent gör "avbön" och tar tillbaka sin trea till Arnfilmen...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2204&a=731586
(som humor är den rätt bra, faktiskt... :-) )

Skriv svar