Visst, VI och andra skulle kanske tycka att det är roligt men som sagt serien behövde det inte. Resten får History Channel visa
Band of Brothers - kommentarer, frågor och svar
Re: Band of Brothers - kommentarer, frågor och svar
Det räckte med att få höra Winters berätta hur några av dem levde vidare. Serien behövde inte ett extra avsnitt men att visa hur de levde.
Visst, VI och andra skulle kanske tycka att det är roligt men som sagt serien behövde det inte. Resten får History Channel visa
- Fredrik Andersson
- Medlem
Som sagt, JAG tycker att ett sådant avsnitt hade fyllt en funktion.
Men serien är som välberättad ändå så det är en detalj som jag knappast ligger sömnlös över...
Men serien är som välberättad ändå så det är en detalj som jag knappast ligger sömnlös över...
Jag har för mig att i slutet av serien fanns det en kort beskriving över vad huvudpersonerna gjorde senare i livet. Bland annat blev en av dem åklagare. http://en.wikipedia.org/wiki/Lynn_Compton
- Fredrik Andersson
- Medlem
Jo så var det. En röst berättade kort om hur livet utvecklade sig för seriens huvudpersoner. Åklagaren var förresten den samme som åtalade Shiran Shiran för mordet på Robert Kennedy 1968.
Ja, Winters berättar det i slutscenenSgt 83 Pluton skrev:Jo så var det. En röst berättade kort om hur livet utvecklade sig för seriens huvudpersoner. Åklagaren var förresten den samme som åtalade Shiran Shiran för mordet på Robert Kennedy 1968.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Är det någon som vet varför Sobel inte hoppade med Easy i serien när han tydligen gjorde det i verkligheten? Konstnärlig frihet från regissörens sida?
Och för att en gång för alla få det ur mitt system - jag kan inte för allt i världen ta till mig David Schwimmer som sadistisk arméinstruktör. Karln är för alltid en bortkommen paleontolog som lever sitt liv i 25-minuters episoder tillsammans med sina fem vänner...
Och för att en gång för alla få det ur mitt system - jag kan inte för allt i världen ta till mig David Schwimmer som sadistisk arméinstruktör. Karln är för alltid en bortkommen paleontolog som lever sitt liv i 25-minuters episoder tillsammans med sina fem vänner...
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Sobel var tydligen inte närvarande vid de händelser som skildras i "Day of Days" och "Carentan"-avsnitten, så vad skulle vara poängen att ta med honom?Sgt 83 Pluton skrev:Är det någon som vet varför Sobel inte hoppade med Easy i serien när han tydligen gjorde det i verkligheten? Konstnärlig frihet från regissörens sida?
Schwimmer såg ut som Sobel, och spelade rollen bra. Det verkar som om de som har mest problem med honom i rollen sett för mycket på "Vänner"...Sgt 83 Pluton skrev:Och för att en gång för alla få det ur mitt system - jag kan inte för allt i världen ta till mig David Schwimmer som sadistisk arméinstruktör. Karln är för alltid en bortkommen paleontolog som lever sitt liv i 25-minuters episoder tillsammans med sina fem vänner...
- Fredrik Andersson
- Medlem
Som jag uppfattade det hela i serien så skickade de hem honom precis innan 6 juni och det var bara för någon dag sedan som jag läste att han de facto deltog i luftlandsättningarna. Därav min fråga. Jag känner inte till de enskilda förbandsmedlemmarnas förflyttningar under d-dagen. Vem som deltog i vilken händelse under de kaotiska dagar som följde efter 6 juni är i min värld tämligen ointressant. Men det är jag det.
Vår uppfattning om Schwimmer som skådis skiljer sig åt. Huruvida han gestaltade Sobel bra eller inte är jag inte rätt person att bedöma eftersom jag inte vet just något om verklighetens Sobel. Men inte imponerade Schwimmer på mig i den här rollen inte.
För övrigt så gillade jag aldrig "Friends"...
Edit: Stavning, tillägg.
Vår uppfattning om Schwimmer som skådis skiljer sig åt. Huruvida han gestaltade Sobel bra eller inte är jag inte rätt person att bedöma eftersom jag inte vet just något om verklighetens Sobel. Men inte imponerade Schwimmer på mig i den här rollen inte.
För övrigt så gillade jag aldrig "Friends"...
Edit: Stavning, tillägg.
Som jag förstod det av Wikipedia-artikeln hoppade Sobel med 506:e regementet, men inte i Easy-kompaniet. Och serien följer ju Easy-kompaniet.Sgt 83 Pluton skrev:Är det någon som vet varför Sobel inte hoppade med Easy i serien när han tydligen gjorde det i verkligheten? Konstnärlig frihet från regissörens sida?
Angående Schwimmer så tror jag B Hellqvist har en poäng i att de som har svårt för honom är de som följt Friends, jag tyckte han gjorde en bra insats - men så insåg jag först senare att han också var med i Friends.
Då hade jag svårare att några år efter att ha sett Band of Brothers upptäcka att Ron Livingstone gått från underrättelseofficer som brottades med alkoholproblem till att bli den intellektuelle och lite halvcoole författaren Jack Berger som hade ihop det med Carrie Bradshaw i Sex and the City. Det såg ut bara ut som att Lewis Nixon hamnat fel.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Det var väl det som var den stora fördelen med BoB - de flesta skådespelarna var tämligen okända, så det blev ingen "Bruce Willis i rollen som"-serie.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Visst bygger handlingen i såväl "Band of Brothers" som "The Pacific" på memorarer/självbiografier och vittnesuppgifter, iallafall till en viss/stor del? Jag var i lite diskussion om det med en person.
Stefan
Stefan
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Absolut. "Band of Brothers" bygger på intervjuer och David Kenyon Websters "Parachute Infantry" (efter att serien kom har ett antal memoarer från övriga medlemmar i kompaniet publicerats), och "The Pacific" bygger på "Helmet For My Pillow" av Robert Leckie och "With the Old Breed" av Eugene Sledge. Detta är fakta som inte är svåra att finna.Stefan Lundgren skrev:Visst bygger handlingen i såväl "Band of Brothers" som "The Pacific" på memorarer/självbiografier och vittnesuppgifter, iallafall till en viss/stor del? Jag var i lite diskussion om det med en person.
Band of Brothers bygger på boken med samma namn av Stephen E. Ambrose, som i sin tur byggde på intervjuer med veteraner från förbandet.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Är det ingen medlem av Easy som skrivit någon egen bok i ämnet? Webster har tydligen skrivit en bok om hajar men jag avser händelserna från Toccoa till Österrike så att säga.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Det är just "Parachute Infantry". Sedan har Winters, Compton, Malarkey, Guarnere, m.fl., kommit med memoarer eller biografier.Sgt 83 Pluton skrev:Är det ingen medlem av Easy som skrivit någon egen bok i ämnet? Webster har tydligen skrivit en bok om hajar men jag avser händelserna från Toccoa till Österrike så att säga.