Ang Rädda menige Ryan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 15 maj 2005, 13:53

Belisarius skrev:Luckan är också enda vägen ut.. man reglar inte den frivilligt. Både för allierade och tyskar gällde ju att de i tornet hade bättre chans att klara sig än de nere i chassit (förare + radioopertör), även om de också hade luckor. Vid direktträff klarade sig, om någon, oftast bara befälhavaren om han satt med öppen lucka även om han då samtidigt löpte stor chans att bli plockad av krypskyttar.
Var det snarare inte så att man ofta hade överkroppen utanför? Detta för att få betydligt bättre överblick av slagfältet och vad som händer runt omkring en. Man kan lätt förstå känslan att ha starkt begränsad sikt medans folk beskjuter en.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 15 maj 2005, 14:22

Uruk-Hai skrev: Var det snarare inte så att man ofta hade överkroppen utanför? Detta för att få betydligt bättre överblick av slagfältet och vad som händer runt omkring en. Man kan lätt förstå känslan att ha starkt begränsad sikt medans folk beskjuter en.
Snarare övre delen av kroppen dvs från axlarna och uppåt.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 15 maj 2005, 14:24

Uruk-Hai skrev:Fem stycken luckor för manskapet. Tre i tornet och två på chassit.
Kunde man inte dessutom ta sig ut genom en lucka i botten? Eller blandar jag ihop det med någon annan vagn?
Den tredje i tornet var väl för tomhylsor (motsv.)??????

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 15 maj 2005, 16:44

MD650 skrev:
Uruk-Hai skrev:Fem stycken luckor för manskapet. Tre i tornet och två på chassit.
Kunde man inte dessutom ta sig ut genom en lucka i botten? Eller blandar jag ihop det med någon annan vagn?
Den tredje i tornet var väl för tomhylsor (motsv.)??????
Nej.
Kanske lite väl stor för tomhylsor? :wink:
Däremot var den tung och lite mindre än övriga luckor.
Användes därför sällan, men populär när man lastade ammuntion.
EDIT: De första Tiger I hade ingen bakrelucka utan istället två skjutgluggar på vardera sidan packlådan.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 15 maj 2005, 17:09

Uruk-Hai skrev: Nej.
.
Motsv kanske = ampåfyllning?!

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 15 maj 2005, 18:25

MD650 skrev:
Uruk-Hai skrev: Nej.
.
Motsv kanske = ampåfyllning?!
Fortfarande, nej.
Den var i första hand tänkt som en utrymningslucka. Att den sen var så tjock att den blev tung och klumpig är en annan sak.

Om man skall vara riktigt petig angåend befälhavarens position i befälskupolen under strid så får vi väl åtminstone säga från armohålorna och uppåt? I alla fall av flertalet bilder att döma.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 15 maj 2005, 18:49

Uruk-Hai skrev:.

Om man skall vara riktigt petig angåend befälhavarens position i befälskupolen under strid så får vi väl åtminstone säga från armohålorna och uppåt? I alla fall av flertalet bilder att döma.
Jag hade valt att "bara" sticka upp huvudet. Nu vet jag inte om Vc-stolen på en Tiger går att höja så att man kan sticka upp huvudet.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 15 maj 2005, 20:04

Det är fråga om en kalkylerad risk. Där de flesta valde att chansen att överleva var bättre om man hade huvudet utanför i strid. Största risken var inte krypskyttar eller riktad eld från handeldvapen utan snarare splitter.

Men det gäller att kunna dra in huvudet snabbt vid behov om man vill ha det kvar.

Ryska befälhavare i stridsvagnar var i början av kriget tvungna att öppna luckan och ge order med två flaggor innan man fick radio i alla vagnar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 15 maj 2005, 21:00

Uruk-Hai skrev:Det är fråga om en kalkylerad risk. Där de flesta valde att chansen att överleva var bättre om man hade huvudet utanför i strid. Största risken var inte krypskyttar eller riktad eld från handeldvapen utan snarare splitter.
Det handlar om tillräckligt bra observation kontra skydd.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 15 maj 2005, 22:46

MD650 skrev:
Uruk-Hai skrev:.

Jag hade valt att "bara" sticka upp huvudet. Nu vet jag inte om Vc-stolen på en Tiger går att höja så att man kan sticka upp huvudet.
Nu vet jag inte exakt, men jag tror att om man sitter på Vc-stolen, har man huvet i lagom höjd för kupolen och periskopen. Står man upp, får man av naturliga skäl en bra bit av överkroppen ovanför luckan. Det är nog inte bekvämt att försöka huka sig så att bara skallen sticker upp. En gissning.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 16 maj 2005, 16:49

Belisarius skrev:
Nu vet jag inte exakt, men jag tror att om man sitter på Vc-stolen, har man huvet i lagom höjd för kupolen och periskopen. Står man upp, får man av naturliga skäl en bra bit av överkroppen ovanför luckan. Det är nog inte bekvämt att försöka huka sig så att bara skallen sticker upp. En gissning.
Menar Du då i nedluckat läge. Stolen kanske gick att höja och sänka som på strf 90?!

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 maj 2005, 23:02

Jo, jag menar att huvet kommer på bekväm höjd i kommandokupolen om man sitter i nedluckat läge. Tror jag. Gissar på att höj- och sänkbar sits var en ouppnåelig lyx på en Tiger. Däremot vet jag att skyttens säte kan fällas upp och "stuvas undan" för att ge plats, förmodligen vid i- och urstigning kantänka, då är den rätt i vägen.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 16 maj 2005, 23:07

efter att kapten miller skjutit genom gluggen kommer ju en blodig tysk upp ur luckan som de skjuter.. och sedan kastar de ner 2 granater. :Pamerikanarna öppnade inte luckan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 maj 2005, 23:19

Jajustdet, den har jag funderat lite på också. Det sitter en rejält tjock glasskiva där, undrar om en Thompson biter på den. Det är iallafall svårt att sticka in nåt i öppningen, om man säger så.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 1 juni 2005, 00:27

När de allierade landsteg i Anzio (eller om det var Salerno) så slog en grupp brittiska commandos ut en Tiger genom att tjola ner en handgranat genom luckan.

Skriv svar