Band of brothers

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem

Inlägg av Ljunggren » 14 januari 2003, 18:13

Patrik skrev:
Precis vad har man missat - jag har iofs bara sett de avsnitt som visas på fyran, men något direkt - förutom smådetaljer - visar inget vad jag vet felaktigt.
Du har dessutom inte läst ditt citat från HBO ordentligt, de har sökt att försökt ge en rättvisande bild, ingenstans i det citatet du hänvisar till står det att HBO:s version är den sanna eller att de ens försöker visa sanningen (vilket alla som sysselsatt sig med historia vet är omöjligt eftersom det till synes och sist handlar om vad folk sett - eller kanske trott sig sett).
Det är nog du själv som inte läser citatet ordentligt, är jag rädd. Att de "försökt visa historien korrekt", är precis vad citatet syftar till. Att detta sedan är svårt, precis som du själv säger, är ju serien i sig själv ett bevis på.

Vad man, i mina ögon, missat har jag redogjort längre upp i tråden. Det är inga större saker i sig. Men lägger man ihop alla misstag - avsiktliga & andra - som Hollywood gjort sig skyldiga till genom åren skapar dessa en, enligt mig, felaktig bild av WWII i allmänhet och USA:a del däri i synnerhet.[/quote]

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 14 januari 2003, 19:52

Ljunggren skrev:
Patrik skrev:
Precis vad har man missat - jag har iofs bara sett de avsnitt som visas på fyran, men något direkt - förutom smådetaljer - visar inget vad jag vet felaktigt.
Du har dessutom inte läst ditt citat från HBO ordentligt, de har sökt att försökt ge en rättvisande bild, ingenstans i det citatet du hänvisar till står det att HBO:s version är den sanna eller att de ens försöker visa sanningen (vilket alla som sysselsatt sig med historia vet är omöjligt eftersom det till synes och sist handlar om vad folk sett - eller kanske trott sig sett).
Det är nog du själv som inte läser citatet ordentligt, är jag rädd. Att de "försökt visa historien korrekt", är precis vad citatet syftar till. Att detta sedan är svårt, precis som du själv säger, är ju serien i sig själv ett bevis på.

Vad man, i mina ögon, missat har jag redogjort längre upp i tråden. Det är inga större saker i sig. Men lägger man ihop alla misstag - avsiktliga & andra - som Hollywood gjort sig skyldiga till genom åren skapar dessa en, enligt mig, felaktig bild av WWII i allmänhet och USA:a del däri i synnerhet.
[/quote]

Man kan ju tycka att serien har sina brister men är inte historia i viss mån subjektiv. Det som var okej idag är det inte om 50 år. Själv har jag inga som helst invändningar mot denna ypperliga TV Serie

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 15 januari 2003, 00:00

Ljunggren skrev:Det är nog du själv som inte läser citatet ordentligt, är jag rädd.
Nej, jag har inte missuppfattat något...se nedan.
Ljunggren skrev:Att de "försökt visa historien korrekt", är precis vad citatet syftar till. Att detta sedan är svårt, precis som du själv säger, är ju serien i sig själv ett bevis på.
Ehm, jag ser inte problemet. Jag har hela tiden hävdat just detta och HBO:s citat tycker jag mer tyder på att min tolkning är den korrekta.
Att försöka visa historien korrekt är inte att man ger en sann bild, utan att man i största möjliga mån försöker ge en rättvisande bild, vilket jag också tycker man lyckats tämligen väl med.
Hade de däremot skrivit att detta var sanningen hade det var en annan skiva...
Ljunggren skrev:Vad man, i mina ögon, missat har jag redogjort längre upp i tråden. Det är inga större saker i sig.
Nej, det är tämligen - iaf enligt mig - petig kritik som mest verkar röra känslor om hurvida tyskarna betedde sig si eller så o.s.v.
Hade BoB varit en akademisk uppsats eller dyl. hade givetvis den debatten varit adekvat, men när det gäller en tv-serie tycker jag den kritiken är tämlig larvig och mer verkar bero på att man verkligen letar efter något att gnälla över.
Hade det rört sig om tämligen uppenbara historiska felaktigheter hade givetvis kritiken varit befogad, men det tycker jag inte (iaf inte än) vi har sett något av.
Lunggren skrev:Men lägger man ihop alla misstag - avsiktliga & andra - som Hollywood gjort sig skyldiga till genom åren skapar dessa en, enligt mig, felaktig bild av WWII i allmänhet och USA:a del däri i synnerhet.
[/quote]

jag vill inte verkar otrevlig, men va f*n har andra filmer/serier med Bands of Brothters att göra???
I övrigt förstår jag inte kritiken, filmerna görs onekligen först och främst och främst för den amerikanska marknaden. Filmer för andra markander, t.ex. den brittiska, tyska eller franska ser givetvis helt annorlunda ut, ser faktiskt inget konstigt alls med det...

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 15 januari 2003, 08:18

Patrik skrev: Nej, det är tämligen - iaf enligt mig - petig kritik som mest verkar röra känslor om hurvida tyskarna betedde sig si eller så o.s.v.
Hade BoB varit en akademisk uppsats eller dyl. hade givetvis den debatten varit adekvat, men när det gäller en tv-serie tycker jag den kritiken är tämlig larvig och mer verkar bero på att man verkligen letar efter något att gnälla över.
Men Patrik. Det är ju det som dessa diskusioner går ut på. Att vi med hjälp av får specialkunskap ska kunna granska tex TV-serier och diskutera tex historisk korrekthet. Jag kallar inte det för att gnälla.

Vad tycker du vi ska göra då. Konstatera att serien är helt suverän (vilket vi gjort) och sen "end of story"? Men det är klart, vi kan ju hålla oss till att diskutera HUR suverän serien är...

/Gribing

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 15 januari 2003, 09:09

Gribing skrev:Men Patrik. Det är ju det som dessa diskusioner går ut på. Att vi med hjälp av får specialkunskap ska kunna granska tex TV-serier och diskutera tex historisk korrekthet. Jag kallar inte det för att gnälla.
Men snälla, att sitta och gnälla över tyskarna flyr eller att det är fel kompani som flyr o.s.v. är inte att diskutera seriens korrekhet, det är att leta efter något att gnälla på. Det är småsaker och - om du nu inte tänker göra en avhandling på slaget om Normadie - totalt oviktiga saker som är fullständigt värdelöst vetande.
Som sagt, precis vad är det som de visat så länge som är - av historisk betydelse - som är felaktigt med serien?

Och återigen - jag börjar ärligt talat att tröttna på att sitta och upprepa mig - det är en tv-serie BASERAD på verkliga händelser och ingen dokumentär. Så länge det nu inte är en dokumentär så har producenterna möjlighet att ändra lite som hur han vill för att det ska passa i serien, historien är sällan speciellt "tv-mässig".
Gibring skrev:Vad tycker du vi ska göra då. Konstatera att serien är helt suverän (vilket vi gjort) och sen "end of story"? Men det är klart, vi kan ju hålla oss till att diskutera HUR suverän serien är...
Nu är du ännu larvigare, fått slut på argument? :roll:

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 15 januari 2003, 12:42

Patrik skrev:Nu är du ännu larvigare, fått slut på argument? :roll:
Men vänta nu vem är det som är larvig nu?

Du skriver ju att det inte finns något att diskutera eftersom serien inte har till uppgift att visa historien som den var. Alltså behöver vi inte ha denna diskussion alls. Kan du hålla med om det eller tänker du kalla mig larvig igen? (ja, förmodligen)

Och så vill jag att du nämner andra saker vi kan diskutera på ämnet Band Of Brothers. Varsågod:

/Gribing

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 15 januari 2003, 12:53

Gribing skrev:Du skriver ju att det inte finns något att diskutera eftersom serien inte har till uppgift att visa historien som den var.
Det är min uppfattning iaf, om nu folk har en annan åsikt så får de gärna ha den.
Gribing skrev:Alltså behöver vi inte ha denna diskussion alls. Kan du hålla med om det eller tänker du kalla mig larvig igen? (ja, förmodligen)
Nej, jag tänker inte kalla dig larvig. Jag tycker däremot delar av debatten är tämligen larvig, men det är en annan sak...
Gibing skrev:Och så vill jag att du nämner andra saker vi kan diskutera på ämnet Band Of Brothers. Varsågod:
Ehm folk får väl diskutera vad de vill om BoB, jag anser dock att en debatt där folk bara sitter och håller med varandra är tämligen meningslös.

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem

Inlägg av Ljunggren » 15 januari 2003, 13:52

Patrik skrev:
Ehm folk får väl diskutera vad de vill om BoB, jag anser dock att en debatt där folk bara sitter och håller med varandra är tämligen meningslös.

Patrik! Hur meningslöst det än kan verka; däe håller jag till fullo med dig! :wink:

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 15 januari 2003, 16:29

Patrik, varför inte bara lämna tråden och låta oss diskutera seriens verklighetsförankring? Du som säger att det du inte gillar bryr du dig inte om. Du gillar inte att vi diskuterar det, bry dig inte om det då???

/Johan

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 15 januari 2003, 21:12

Johan Elisson skrev:Patrik, varför inte bara lämna tråden och låta oss diskutera seriens verklighetsförankring?
Så ni kan sitta och hänge er åt ryggdunkningar? Never... :roll:
Johan Elisson skrev:När har jag påstått att man inte får det??? 8O Du som säger att det du inte gillar bryr du dig inte om. Du gillar inte att vi diskuterar det, bry dig inte om det då???
Vem är det som är snarstucken? :roll:

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 15 januari 2003, 21:20

Sluta bråka. Klart Patrick ska vara kvar!
Men styra disskutionen behöver han ju inte, disskutera om BoB istället för att larva er... :roll:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 16 januari 2003, 00:23

Du som säger att det du inte gillar bryr du dig inte om. Du gillar inte att vi diskuterar det, bry dig inte om det då???
Patrick kanske gillar att debbatera med er, därför stannar han kvar! :wink: :P

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem

Inlägg av Ljunggren » 16 januari 2003, 11:08

Patrik skrev:

Patrik! Hur meningslöst det än kan verka; där håller jag till fullo med dig! :wink:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 16 januari 2003, 12:38

Vi skåningar skyddar dig Patrick, mot det satans otyget från Göteborg! :) :wink:

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 16 januari 2003, 21:52

Avsnitt 5 Crossroads.

Den amerikanska plutonen överrasktar och anfaller en hel tysk SS-bataljon. Tyskarna springer som yra höns, reser sig upp på det öppna fältet istället för att lägga sig ner, jag ser en enda tysk som skjuter några skott med sin MP40, en enda. Med tanke på att det var en SS-bataljon är jag jädrigt förvånad över deras uppträdande... :roll:

/Johan

Skriv svar