The Longest Day

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

The Longest Day

Inlägg av mrvector » 16 juni 2003, 21:26

jag har hört talas om en film som heter the Longest day lr liknande. flera jag känner har sett denna och säger att den är riktigt bra. dock så har ingen av dom på vhs eller dvd. vet nån om filmen är sevärd och var isåfall kan jag få tag på den?

/mvh Viktor

Användarvisningsbild
dan banan
Medlem

Inlägg av dan banan » 16 juni 2003, 21:36

jag kan rekomendera boken som filmen är baserad på, av Cornelius Ryan...filmen har jag däremot aldrig sett, fast jag hade tänkt att köpa den så småningom..

/dan

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 16 juni 2003, 21:44

Filmen är i mina ögon bättre än boken, främst då för att Ryans språk (eller översättningen av hans språk) i den boken var tämligen platt och torftigt.
Filmen lyckas levandegöra de händelser som beskrivs i boken på ett ypperligt sätt.

Intressant nog så är 'En bro för mycket', Ryans andra kända bok (av tre) om andra världskriget en bättre bok än denna, medan filmatiseringen är en sämre film.

Användarvisningsbild
dan banan
Medlem

Inlägg av dan banan » 16 juni 2003, 22:04

jag har hört att "en bro för mkt" filmen är bättre... där snackar de tydligen "rätt språk" och inte bara engelska, till skillnad från "den längsta dagen" (?) ...men vad vet jag! jag har inte sett någon av dem!!! :D

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 16 juni 2003, 22:10

I 'En bro för mycket' pratar förvisso tyskarn tyska, och allting är i färg. Detta lyckas dock inte överbrygga filmens främsta svagheter, nämligen att den är lång och bitvis seg, samt ganska ostrukturerad.

Om tyskarna pratar engelska i 'Den längsta dagen' vet jag inte. Om de gjör det så lade jag det inte på minnet, viket inte är så konstigt då filmen har mycket få tyska talroller.

PK
Medlem

Lägsta dagen

Inlägg av PK » 17 juni 2003, 11:48

Båda filmerna är enligt mig mycket bra, dock kanske Den längsta dagen är ett snäpp bättre än En bro för mycket. Då den som tidigare har beskrivits vara lite seg.. + Den längsta dagen känns mer "verklig" då dom tagit in klipp från journalfilmer och filmen är ju svartvit, så det blir en bra mix. I bägge filmerna pratar tyskarna tyska...

/PK

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 17 juni 2003, 12:56

Okej, tackar så mkt!

Användarvisningsbild
ToyMan
Medlem

Inlägg av ToyMan » 17 juni 2003, 14:05

Jag har för mig Tyskarna pratar tyska i filmen den längsta dagen !

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 17 juni 2003, 15:33

Per Andersson skrev:I 'En bro för mycket' pratar förvisso tyskarn tyska, och allting är i färg. Detta lyckas dock inte överbrygga filmens främsta svagheter, nämligen att den är lång och bitvis seg, samt ganska ostrukturerad.
Den är ju underbar! I synnerhet de stereotypa britterna :)

Jag är 99% säker på att tyskarna talar tyska i the Longest Day.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 17 juni 2003, 18:03

Men om man däremot inte läst Ryans bok eller vet nånting om operation Market Garden och sätter sig och ser filmen "En bro för mycket". Då fattar man inte mycket, det jag kan iprincip garantera. Dock hade jag läst boken innan jag såg filmen, och tycker det är en väldigt bra film.

JohnDoe
Medlem

Inlägg av JohnDoe » 17 juni 2003, 19:27

Filmen är gjord direkt från boken, varenda replik och händelseförlopp är exakt samma. Jag tycker att filmen är mycket bättre än boken även om det är ett plus att det finns ett register längst bak i boken om vad de olika personerna gjorde efter kriget..

Användarvisningsbild
Medic
Medlem

Inlägg av Medic » 4 juli 2003, 22:34

bra film

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 4 juli 2003, 22:41

Bästa Ddagen filmen.
"there only two kind of people who are gona stay on this beach, thoues who are already dead and thoues who are gona die."

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem

Inlägg av Protiwa » 7 juli 2003, 09:16

Filmen köpes här!
Bild

Den Längsta Dagen (2 Disc)
Krigsfilm från 1962 av Ken Annakin och Andrew Marton med Eddie Albert och Paul Anka. 249:-

Handling:
6 juni 1944 invaderade de allierade Frankrike som markerade slutet av nazisternas dominans i Europa. Hela 3 000 000 man, 11 000 flygplan och 4 000 skepp var inblandade i attacken och är den största flotta världen någonsin har skådat.
Denna filmen ser vi klassiskt, dvs. svart vit med en internationell skådespelarskara som ska framföra det största slaget i historien. Denna film fick två Oscars för Specialeffekter och filmografi. Den räknas som en av de bästa filmerna någonsin!

Information om filmen:

Svensk titel: Den Längsta Dagen (2 Disc)
Originaltitel: Longest Day
Genre: Klassiker / Krig
Produktionsland: USA
Premiärår: 1962
Regi: Ken Annakin
Andrew Marton
Manus: Romain Gary
James Jones
Skådespelare: Eddie Albert
Paul Anka
Richard Burton
Sean Connery
Henry Fonda
Gert Fröbe
Roddy McDowall
Åldersgräns: 15 år.
Filmbolag: 20th Century Fox

Text: Danska Finska
Hebreiska Isländska
Norska Polska
Portugisiska Svenska
Tjeckiska Ungerska
Ljud: Engelska (Dolby Digital 5.0)
Bild: Widescreen 2.35:1
(anamorfisk)
Format: DVD Region 2 (Sverige)
Extramaterial: » Trailers.
Speltid: 173 min
Färg/svartvit: Svart/vit
TV-system: PAL
DVD-release: 2001-07-11
Distributör: SF
UPC-nr: 391772363213
Antal skivor: 2
Kartong: Keep-Case
Omslagsspråk: Svenska
Artikelnr: 32268

filmsidan kan man även läsa kund resentioner om filmen. Ville inte lägga in dom här då inlägget skulle bli så långt...

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem

Inlägg av Protiwa » 7 juli 2003, 09:19

Jag är 99% säker på att tyskarna talar tyska i the Longest Day.

/Forsberg
Alla talar sina egna språk i "Den längsta dagen" (longest day). Tyskarna talar tyska, fransoserna talar franska, engelsmännen talar engelska. På bonus DVD:n är det en bra dokumentär som gör att filmen blir bättre då man förstår vad som de olika händelserna i filmen är.

Skriv svar