Nummer 8.
https://drive.google.com/file/d/1bWmXC4 ... x-7i8/view
Innehåll:
Guds gissel risar romarna år 451
Vilda västern östern
För tapperhet i fält, svenskarna i Persien
Maginotlinjen
Pansargrevens offensiv 1944
Centurion i strid
Gulfkriget 1991
Battle of Britain, resan genomförd
Bra blandning men utan att ha läst än så ogillar jag illustrationerna till Maginotlinjen. Ritningarna har inget med verkligheten att göra. Och första bilden visar ett fort byggt på 1800-talet som bara var ett ammunitionsförråd under andra.
MVH
Hans
Tidningen Pennan och svärdet går i graven och nu kommer Krig & Fred
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
-
Re: Tidningen Pennan och svärdet går i graven och nu kommer Krig & Fred
Jag gnällde till dem direkt på ungefär samma sätt som här och fick ett trevligt uppskattande svar ganska omgående. De är m.a.o. snabba att reagera och sympatiska. Chapeau.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
AIM 54
Alltså Phoenix.
MVH
Hans
https://drive.google.com/file/d/1J5-TOD ... C1mKa/viewNu blev tidningen lite försenad. Detta beroende på årets nyhetsbomb som består i att Krig & Fred kommit överens med stiftelsen Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek att återuppliva den gamla klassikern Pennan & Svärdet.
Pennan & Svärdet återuppstår
Krig & Fred kommer från och med nu att skickas ut som det nyhetsbrev som utlovades till medlemmarna när upplevelseklubben Pennan & Svärdet lade ned verksamheten för snart ett år sedan.
För att undvika att skicka en massa mail till Pennans medlemmar med den okända avsändaren Krig & Fred så får vi döpa om tidningen till nyhetsbrevet Pennan & Svärdet i en andra upplaga. Det är alltså exakt samma innehåll, men med en annan titel.
...
MVH
Hans
-
- Medlem
Lite förändrat:
Du får nyhetsbrevet Pennan & Svärdet alldeles gratis!
Jag bjuder in dig som medlem att återigen få Pennan & Svärdet i din digitala brevlåda, men inte som en upplevelseklubb och utan förmånserbjudanden. Bara kunskap och läsglädje, och kryddat med tillgång till en webbutik med böcker och en eller annan resa där du får möjlighet att uppleva krigshistorien på plats.
Och:
MVH
Hans
Jag vart sur på P&S för många år sedan där de krånglade trots att jag var (enligt min mening) tydlig.Till skillnad från gamla Pennan & Svärdet finns
det inga förmånserbjudanden eller annat som du måste tacka nej till.
MVH
Hans
-
- Ny medlem
Förbaskat trevlig nyhet. Hoppas de håller sig till artiklar denna gång. De militärhistoriska artiklarna anser jag i stort har hållit hög klass. Vill dock gärna se mer av bokrecensioner och reseskildringar. Vore även intressant om de drog igång reseklubben igen. Har aldrig rest med dem men de hade en hel del bra resmål har jag för mig.
-
- Medlem
Henrik af Hohenstaufen skrev: ↑10 jan 2025 14:53Vore även intressant om de drog igång reseklubben igen. Har aldrig rest med dem men de hade en hel del bra resmål har jag för mig.
Krig & Fred skrev:Jag bjuder in dig som medlem att återigen få Pennan & Svärdet i din digitala brevlåda, men inte som en upplevelseklubb och utan förmånserbjudanden. Bara kunskap och läsglädje, och kryddat med tillgång till en webbutik med böcker och en eller annan resa där du får möjlighet att uppleva krigshistorien på plats.
I ovanstående nummer av Krig & Fred marknadsför de följande resor:
# Unik Normandieresa över Engelska kanalen
# Pearl Harbor och Stillahavskrigets slagfält
# Följ de svenska FN-soldaternas fotspår i krigets skugga på Cypern!
# Inbjudan till Tankfest i Bovington, juni 2025
- Medlem
Jag håller med. Jag tror klubbar som P&S drivs bäst när de inte har ett kommersiellt behov av att gå runt. Mot slutet av SMB så ville de bara sälja på en massa saker man inte behöver, och det med lite töntiga namn.Henrik af Hohenstaufen skrev: ↑10 jan 2025 14:53Förbaskat trevlig nyhet. Hoppas de håller sig till artiklar denna gång. De militärhistoriska artiklarna anser jag i stort har hållit hög klass. Vill dock gärna se mer av bokrecensioner och reseskildringar. Vore även intressant om de drog igång reseklubben igen. Har aldrig rest med dem men de hade en hel del bra resmål har jag för mig.
-
- Medlem
Åter uppstartad reseverksamhet:
https://battletours.se/Vi har också den glädjande nyheten att Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek inte bara samarbetar med oss om nyhetsbrevet Pennan & Svärdet utan har också beslutat att återstarta de mycket populära militärhistoriska resorna som många saknat.
Detta görs exklusivt i samarbete med Ronnie Holmgren som tidigare hade hand om reseverksamheten på Pennan & Svärdet men nu driver Battle Tours med samma inriktning.