SVTs storsatsning på Sveriges historia

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Forner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 13 juni 2021, 13:35
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Forner » 12 november 2023, 13:22

Nu kan man se andra delen på SVT Play. Snyggt filmat och med en del dramatiska höjdpunkter. Dock blir det en smula översiktligt när man skall behandla bronsåldern och äldre järnåldern på bara en timme.
Metallernas tid, ca 1700 f Kr–500 e Kr

På jakt efter metaller lämnar människorna stenåldern bakom sig och ger sig ut i Europa på långa och riskfyllda resor. Föremålen och kunskaperna de tar med sig hem skapar nya möjligheter för alla som lever i vårt land. Men de leder också till våld och krig.
https://www.svtplay.se/video/jLZ57xy/hi ... id=jLZ57xy

Programmet följs av ett eftersnack
De tänkte också på romarriket

Vilka var de bästa sakerna som kom från romarriket och hur tolkar man egentligen hällristningar som verkar visa forntida nycirkus? Och borde inte bronsåldern döpas om till ullåldern? Gäster är Johan Ling, professor i arkeologi, Jenny Larsson, professor i språk, Helena Victor, arkeolog och Nanna Olasdotter Hallberg, journalist och forntidsentusiast. Programledare är Cecilia Düringer.
https://www.svtplay.se/video/Kxpz1r6/hi ... id=jgnGBJR

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 12 november 2023, 16:03

Nycirkus?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5103
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 12 november 2023, 16:29

Ska kolla kl. 21. Förmodligen bäst att inte läsa i tråden fram till dess.

Det ska bli intressant att se vad fläskbak tycker om avsnittet. Flera där hade ju stora problem med det förra.

Forner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 13 juni 2021, 13:35
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Forner » 12 november 2023, 21:13

En kritik som som hastigast togs upp i Historiskt eftersnack var att man i princip inte hade med något alls om Norrlands förhistoria, och de annorlunda kulturer som uppstod där.
Programmet ”Historien om Sverige” osynliggör norra Sverige i första avsnittet om stenåldern.

Det menar Nils Harnesk, arkeolog vid Norrbottens museum.

– Man missar att vi har en delvis annan stenålder i norra Sverige, säger han i programmet ”Historiskt eftersnack”.
– Jag tycket att ett program som gör anspråk på att beskriva Sveriges historia också måste ha en god geografisk representation av hela Sverige. Det tycker jag inte att man har levererat, säger han.
-
Han ger ett exempel på vad han menar att man missat.

– Vi har en delvis annan stenålder uppe i norra Sverige vilket har att göra med kontaktvägarna där de inte varit nord-sydliga utan främst väst-östliga och följt vattenvägarna.
Arkeologens kritik mot Historien om Sverige: ”Osynliggör norra Sverige”
https://www.svt.se/nyheter/sapmi/arkeol ... ge--q4nic2

Arkeologen besviken på SVT:s satsning: ”Har vi inte kommit längre”
https://sverigesradio.se/artikel/arkeol ... mit-langre

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3850
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 12 november 2023, 22:26

Tycker att andra avsnittet var bra, men ställer mig lite frågande om målgruppen för serien. Jag tänker att många historieintresserade redan känner till det mesta som tas upp, samtidigt som jag tänker att serien kan upplevas långrandig för dem som inte är så intresserade av historia.

Samtidigt är det klart att exempelvis personer som invandrat till Sverige, är intresserade av historia, men inte gått svensk skola eller sett typ Herman historia på 1990-talet får ett slags snabbgenomgång av svensk historia. Som "integrationsprojekt" tror jag att serien kan vara riktigt bra.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av sonderling » 13 november 2023, 08:02

Andra avsnittet var lite bättre, möjligtvis för att man kanske vet mer om perioden. Ska jag tolka det rätt som att vi hade samma språk i hela Europa? Och kanske nästan som att vi var med i samma klubb? Land? Hansa typ?
Jag blev skeptiskt till slavfångeriet? Skulle man verkligen riskera en handelsresa på det viset? Slaven eller trälen hade man väl köpt? Alternativt lockat med sig med fagra löften, som man jag gör med dagens slavar?

Prästinnor som gör akrobatik? Jag vill minnas ett avsnitt av vetenskapens värld som behandlade hällristningar som menade att det handlade just om akrobatik och underhållning? (I det avsnittet tror jag de dessutom menade att det var besökare som gjorde ristningarna eftersom det fanns liknande i Spanien (eller helt olika om du frågar mig.)

Kläderna är alltid för rena och har typ pressveck, en vanligt fel även i kostymdramer. Hade jag varit regissör hade jag tvingat skådespelarna att gå och stå i sina kläder ett par veckor innan.

Sandby borg, jag blir endå inte klok på varför man lät allt bara ligga kvar.

Sonderling

Davian
Medlem
Inlägg: 3733
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Davian » 13 november 2023, 10:55

Du kan som regissör inte tvinga någon till det om man inte vill betala nya kläder och lön. Alla skådespelarna i filmen, utom några huvudpersoner, använder sina privata kläder och de får inte betalt för deltagandet.

Man kan nästan se serien som ett ideellt projekt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av sonderling » 13 november 2023, 10:59

Davian skrev:
13 november 2023, 10:55
Du kan som regissör inte tvinga någon till det om man inte vill betala nya kläder och lön. Alla skådespelarna i filmen, utom några huvudpersoner, använder sina privata kläder och de får inte betalt för deltagandet.

Man kan nästan se serien som ett ideellt projekt.
I det här fallet tänkte jag nog mer generellt. Jag har nog stört mig p en och annan krigsfilm där uniformerna ser helt nya ut. :)
Jag minns ju hur M59:an såg ut efter daglig användning nånstans i månad 5 eller 6.

Sonderling

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5103
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 13 november 2023, 11:15

sonderling skrev:
13 november 2023, 08:02
Andra avsnittet var lite bättre, möjligtvis för att man kanske vet mer om perioden. Ska jag tolka det rätt som att vi hade samma språk i hela Europa? Och kanske nästan som att vi var med i samma klubb? Land? Hansa typ?
...
De menar nog ett stadium av dialektal indoeuropeiska, som förstås måste ha funnits innan det ens blev förgermanska och senare urgermanska.

Davian
Medlem
Inlägg: 3733
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Davian » 13 november 2023, 16:11

sonderling skrev:
13 november 2023, 10:59
Davian skrev:
13 november 2023, 10:55
Du kan som regissör inte tvinga någon till det om man inte vill betala nya kläder och lön. Alla skådespelarna i filmen, utom några huvudpersoner, använder sina privata kläder och de får inte betalt för deltagandet.

Man kan nästan se serien som ett ideellt projekt.
I det här fallet tänkte jag nog mer generellt. Jag har nog stört mig p en och annan krigsfilm där uniformerna ser helt nya ut. :)
Jag minns ju hur M59:an såg ut efter daglig användning nånstans i månad 5 eller 6.

Sonderling

krigsfilmer lider ofta av det här problemed med. Den överväldigande majoriteten av skådisar i krigsfilmer är folk som är där med sina egna prylar. :) En uniform till karolinertiden, om man tar den lätta vägen med maskinskydda delar och lite bomull här och var kostar mellan 20-30000 beroende på truppslag. Sen tillkommer det alla vapen och lägerattiraljer och tält osv.

Ska man göra kläderna historiska på historiskt vis är det minimum dubbla priset. Ska vi ha historiskt korrekta livdrabanter till häst från 1704 kostar en sån uniform+gear hundratusentals kronor. :)

Ett korrekt vendeltida svärd för en högstatusperson går bara det på runt 50-100 000kronor och nåt års produktionstid.
om du tittar 46:46 in i serien så ser du en legionär med röd mantel inne i tältet. Den snubbens romerska utrustning han har med i filmen har kostat över 50 000. De övriga romarna som är med är inresta re-enactors från hela europa, jag har för mig majoriteten var från italien.

det är det som gör tex Sagan om ringen så unik i filmskapandet, att rustningarna etc är autentiskt skapade prylar till filmen och inte någons privata grejer. Men den serien hade också över 3 miljarder kronor i budget. :)

Man får det man betalar för helt enkelt och vill man ha massa folk i korrekta uniformer behöver man en saftig kostymbudget. :)


Sen tyker jag personligen att det är ganska irrelevant att diksutera saker som pressveck på byxor, rakade ben, för rena kläder mm. Renligheten eller de rakade benen ändrar preis ingenting för den historiska tesen som drivs. Ibland kan det till och med vara så att anakronism ger en ökad förståelse för generalla sammanhang.

tex de där romarna, deras uniformer är helt fel för tiden de reprsenterar i programmet. Nordbor blev inte en del av romerska arméerna förrän runt 300-talet. Uniformen de bär kommer från ca 100-talet.

Den här bilden ger en snabb fingervisning om utseendet
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg- ... b51a254b9d


Men de allra flesta människor förknippar romerska legioner med den som de har i filmen, vilket gör att historieförståelsen blir bättre när det är klassiska romare som syns när man pratar om rom i norden. :)


edit:
Jag hörde rykten om att stormaktstiden ska sändas den 7/1 så jag antar att det är där jag kommer synas, om jag ens syns. :) Annars får jag starta en karolinsk återskapande-tråd. (det ska jag iofs göra ändå en dag,)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 13 november 2023, 17:02

Vi har ju redan sett en karolinerkanon avskjutas i, öh, vinjetten till kommande program så jag tror redan du varit på TV.

Jag var på TV när jag var 7. Och jo, det fanns TV då, så Hans slipper fråga.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5103
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 13 november 2023, 19:59

Hoppas det blir runjoddlande i nästa program så att man riktigt får något att skratta åt :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 13 november 2023, 21:43

Jag såg del 2 idag och frånsett redan nämnda anakronismer tycker jag det var bra. Dock fick jag en fundering jag inte haft innan. Finns det någon religion som tror på himmelska gudar som offrar i vatten? Jag tänker mig att de på bronsåldern offrade i vattnet till i vattnet levande gudar eller liknande. I filmen visade de först upp svärdet för gudarna i himmelen för att sedan plumsa ner dem i vattnet. Det känns inte rätt. Den ända från stenåldern varande "fascinationen" över vatten tror jag hänger ihop att vattnet var hem för åtminstone några andar.

Offrar man till en gud i himmelen brukar man bränna offret så det når upp till himmelen.

Palov
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 juni 2021, 13:21
Ort: Stockholm

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Palov » 13 november 2023, 22:13

Avsnitt 2 (kom ut igår) tycker jag är på samma nivå som första avsnittet, illustrationen bra/ok, men själva innehållet missar många detaljer, främst en överblicksbild. Visst är det svårt att beskriva tusentals år under 1h, Avsnitt 2: 1700 fKr -500 eKr, och alla förstår att man inte kan täcka allt och även inte hela Sverige. Därför är överblicksbilder, Infographics och informativa kartor viktiga och är egentligen ett måste om man vill försöka sig på att berätta historien om hela Sverige. Detta tar lång tid att sammanställa då man måste ta information från många olika källor och sedan sammanfatta allt i en illustration. Dock förväntar jag mig att SVT, med sina +300 experter, borde ha tid och resurser för att kunna bygga ihop något sådant. Visst dyker ett par kartor upp ibland, men det är alldeles för lite.

Hur påverkade Romarrikets fall Sverige? SVT snuddar vid detta, men ger återigen ingen överblicksbild och en rentav felaktig bild:

Felaktighet Nr 1:

[46:38], Västrom faller. Här ser man hur soldaterna får sin sista lön och åker hem. SVT framställer det som att deras arbetsgivare gått i konkurs och att de helt rycker på axlarna och drar hem.

I stort åkte, som SVT korrekt påstår, flera män ned för att ta värvning som legosoldater i Romerska armén. Detta fenomen, att rekrytera ”barbarer” i romerska militären, är egentligen en desperationsåtgärd (som förekommit länge, tex Arminius) för en allt hungrigare romersk militär, speciellt i slutet på dess existens år 200-476 (västra rom) accelererar detta fenomen. Dessa ”barbarer” kom dock att bli ett mycket tveeggat svärd, då det är de som faktiskt störtar hela riket. Dessa började, med sin ackumulerade erfarenhet, att utpressa Romarriket för högre lön/land/mm och i längden bidrog detta till att västra Romarrikets utarmades så pass mycket att det brakade samman. Ibland gjorde de ju direkt myteri och tågade mot Rom (finns många exempel), så det är inget konstigt att påstå att dessa legosoldater faktiskt deltog i sådana upptåg. Detta är en process som även folk från Sverige deltog i, dvs att bryta ned Västrom.

Det är ju inte ens kontroversiellt att påstå detta, men SVT nämner bara att folk från Sverige tagit sig ned för att ”jobba”:

[45:30], Nordiska Guldålder, Smycken gjorda av guldmynten som soldaterna tar med sig hem

[50:05] Stärker teorin att flera här (Sandby Borg) hade arbetat som soldater i den romerska armén.

Personligen tycker jag att det är att missa mycket av det som skedde då, om man inte nämner dessa detaljer. Och att så skett finns det en konsensus kring. Dock råder det delade meningar hur mycket av detta guld, som kom till Sverige, som är guld från plundring. Jag är dock säker på att när man kommer in på detta, så börjar man enligt SVT hamna för nära sk "bruna teorier" (och undviker det helt o hållet genom att inte ens nämna det), som menar att det var Germanska stammar, Skandinaver, Goter (något jag tagit upp i tråden om Göticism), som slutligen krossade Västrom. Huruvida Goterna var de som krossade Rom eller inte, är inte riktigt det jag ämnar att diskutera här, men det är mycket märkligt att inte ens nämna att folk från Sverige deltog i nedmonteringen av Västrom. Och det är direkt felaktigt att porträttera det som om att de bara tackat för sin lilla lön o dragit fredligt. Detta är viktigt då det påverkade Sverige stort, bla:

Nordiska Guldåldern är, förhållandevis den lilla befolkningen i norr, mycket guldrik. Förklaringen till det, är troligtvis att mycket av detta guld kom till Sverige genom skövling och speciellt från de tributbetalningar som romarna började betala ut. Som jag har förstått, så är mängden guld som strömmar in i Sverige så otroligt mycket större under just dessa oroliga tider, vilket talar för att man fått det inte enbart genom lön.

Felaktighet Nr 2:

Gestaltningen av Sandby Borg generellt.

Genomgående i avsnittet berättar man om Sandby Borg, vilket är ett mycket intressant ställe. "Förvånande" av SVT är dock att omfattningen av dessa Fornborgar inte beskrivs (finns ca av 1000 i hela landet). Och dessa har nog en direkt koppling med återvändande krigare från kontinenten, som beskrivs om Sandby Borg. De nämner:

[55:55], Massakern i Sandby Borg visar på kaoset under folkvandringstiden.

Där ”kaoset under folkvandringstiden” troligtvis antyder det allmänna ”kaoset” i hela landet under den tiden. För det ägde rum stora, våldsamma händelser i hela Sverige, inte bara Sandby Borg. Den exakta orsaken är oklar. Men möjligtvis är det krigarna, med mycket erfarenhet från Romarriket, från kontinenten som återvänder hem (alternativt krigare utan tidigare koppling till Sverige) och börjar styra på sitt sätt här uppe. Mycket våldsamheter uppstår längs med hela landet, främst kusterna, och som resultat byggs borgar av folk, för att kunna skydda sig. Det är troligtvis därför som det byggs väldigt många under 200-600 eKr, ca 1200 borgar i Sverige och Skandinavien. Dessa borgar kan man finna som ruiner i hela landet idag, nästan varje strategisk forntidshöjd i Stockholmsområdet har en fornborg. Sandby Borg är endast en av dessa många borgar i landet. Och denna omvälvning kan också ha formerat om samhället i grunden, kanske var det nu som en god militär organisation startade i Sverige? En organisation som det byggdes vidare på och senare lade grunden till Vikingatiden? Jonathan Lindström som dyker upp ofta i Avsnitt 1 och 2, har ju skrivit om denna tid i sin bok, Sverige Långa Historia,

Att de visar upp Sandby Borgs massaker är intressant (och inget jag tror felaktigt porträtterats mer än vad man nämner i eftersnacket), men det blir intetsägande om man inte visar upp omfattningen av deÅsa händelser i Sverige i stort.

Mig veterligen har jag inte sett en enda karta över alla kända fornborgar, endast grövre kartor, bla i Lindströms bok. Hade varit perfekt för SVT att visa upp det eller något liknande, men detta missar man. Fornborgar i Stockholmsområdet

Övrigt

I övrigt stör jag mig på att man knappt visar kartor och strategiska punkter kring vissa orter. De namedroppar massor med orter, utan att ens visa var i Sverige vi befinner oss. Många, speciellt ungdomar, känner knappt till var vi finner Sveriges största städer idag, hur ska man då veta var tex Lilla Jored ligger [39:50]? Samma sak gäller avsnitt 1, Österöd? För övrigt: Google Maps hittar inte ens Lilla Jored...

Ett till exempel: [20:00], SVT säger om Tierp: Var en viktig ort förut, men tappar havskontakten senare, bla pga landhöjningen.

Det är väl bara att visa varför det sker? De har ju vissa bra illustrationer, varför inte använda dem?

För mig personligen, blir mycket intetsägande utan riktig kontext, där kartor, infographics mm inte är med. Det enda SVT kan få är återigen bara illustrationerna.

Davian
Medlem
Inlägg: 3733
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Davian » 13 november 2023, 22:21

När det gäller fornborgar är den generella uppfattningen idag att de flesta inte har någon militär funktion utan en funktion vi inte vet så mycket om. Vilket är anlednignen till, tror jag, att man inte nämner dom när man pratar om i Sandby borg. För den har vi mycket mer koll på än en gammal stensättning i mellansverige.


Hittils av kritiken jag läser här på skalman får jag uppfattningen av att folk här vill ha ett myket mer djupdykande program där man går igenom saker och ting riktigt nogrannt. Men det är ju inte seriens syfte. :)
Senast redigerad av 1 Davian, redigerad totalt 13 gånger.

Skriv svar