Spel: 2VK, Commander, Europe at War.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Spel: 2VK, Commander, Europe at War.

Inlägg av koroshiya » 15 november 2022, 10:03

Jag skrev om det här spelet i tråden om segrar och förluster. Det är ett helt ok tidsfördriv med en robust motor. Vissa kategoriserar det som ett beer and pretzels-spel men det tycker jag inte det är. Snarare ska man jämföra med brädspel som World in Flames och liknande. Spelet är klurigt, men ändå spelbart.

Av olika orsaker blir det bara solitärspelande, men det är kul nog. En orsak är att min kopia är jätteköpt... om ni förstår, och jag är inte säker på att den fungerar med andra nätspelares, som säkert har fulkopior...

Här är en omgång jag började för några dagar sedan.

Först lite rekapitulation om hur det fungerar. Man flyttar en enhet i taget och anfaller. Om försvararen förintas eller retirerar kan man avancera in i rutan.

Enheterna har tre grundvärden, attack, försvar och förflyttning. Det finns dock diverse andra värden som inte direkt syns på brickan, bland annat chock, som är artilleri och bombning som demoraliserar motståndaren. Enheterna tål 10 träffar som fullt friska.

Här ska en tysk pansarkår flytta, den i den gula ramen. Som man kan se kan den gå sex steg, till Berlin, men pansaret rör sig inte snabbt i berg och skog, så den kommer inte fram till Prag. Motståndaren har zoc, zone of control, som äter två förflyttningspoäng, så den klarar knappt av att ta sig över floden vid Lodz.
mooff.jpg
mooff.jpg (115.28 KiB) Visad 1285 gånger
När man har flyttat och musar över motståndaren får man en uppfattning om hur striden kommer att gå. Enheten har gått över floden vid Lodz och ska göra ca. 5-0 i träffar. Man kan se stats på enheterna, bland annat att den tyska har en moral på 77 och den polska på 9, vilket betyder att bara 9 % av försvararna deltar i striden, men 77 % av tyskarna.

Innan man börjar köra med landenheter brukar man ofta bomba med flyget, som förstör moral och även orsakar direkta träffar.

En sak till: enheter som slåss rullar en tärning + fyra för varje styrkepoäng de har. Tysken rullar 14 och polacken 11.
fajto.jpg
Det finns 16 olika typer av enheter, bland annat ubåtar som motståndaren inte kan se förrän de anfaller eller om man lyckas leta rätt på dem. De allierade är beroende av konvojer för att ekonomin ska funka, och dessa försöker tysken förstås sänka, men ubåtar går också utmärkt att använda mot krigsskepp. Här är det franska slagskepp som blir attackerade.
sub.jpg
sub.jpg (7.64 KiB) Visad 1285 gånger
Bra väder i februari. Hitler är extatisk. Tyskarna har redan gobblat i sig Danmark och Norge. Här har två nederländska enheter redan dött. De startar bara med 5 SP (styrkepoäng). Norge och Danmarks enheter startar med 2. Ofta faller NL och Belgien samma omgång som tysken förklarar krig. Länder ger sig när man intar deras huvudstad. Dock har de allierade länderna och Tyskland två var.
gelb(1).jpg
gelb(1).jpg (141.83 KiB) Visad 1285 gånger
Adolf kajkar runt på Atlanten med en kår skyddad av ubåtar, slagskepp och jagare. Målet är franska Västafrika.
exped.jpg
exped.jpg (4.91 KiB) Visad 1285 gånger
Mussolini kommer med i spelet när Paris faller eller ändå senast sommaren 1940. Paris föll ungefär samtidigt i spelet. Tysken har då ett val att sluta fred som i verkligheten, eller fortsätta i förhoppning att erövra resten. Fördelen med det senare för dem är att de då har en möjligthet att aktivera Spanien, men bara om de lyckas erövra Maghreb. Det är orsaken till att det ibland dyker upp tyska enheter på Atlanten. De vill kuppa några städer medan de har uselt försvar.
musse.jpg
musse.jpg (64.91 KiB) Visad 1285 gånger
Där har tysken rent allmänt ett val. En gång testade jag om man kunde komma åt olja genom att förklara krig mot Turkiet, men terrängen där är kass för stridsvagnar. Här är det mars 42 och Turkiet har just kollapsat, men Stalin njuter av att se de tyska enheterna där. Fortfarande är det mycket långt till Irak och Irans oljekällor. Ett problem för tysken är att Stalin blir sur så fort man börjar kriga mot baltstaterna, Turkiet, eller om man når Irak. I omgången nedan har Sovjet inte förlorat någon mark alls. Andra val man har som tysk är att försöka invadera UK, eller att erövra Egypten och komma åt oljan den vägen.
turkiet.jpg

Mycket av utvecklingen i spelet styrs av scripts. Stalin kommer att ockupera baltstaterna sommaren 1940 efter att ha invaderat Polen och Finland, och han kommer att sno åt sig Bessarabien. Som Sovjet kan man bara bygga enheter och forska fram till maj 1942, såvida inte Adolf anfaller. Adolf kan dock förhindra utvecklingen genom att förklara krig före händelserna, så han kan starta krig mot Sovjet i september 39, vilket gör att Polen fortsätter att vara en enhet och att baltstaterna inte automatiskt blir oppkäkade.
stalin(1).jpg
stalin(1).jpg (84.36 KiB) Visad 1285 gånger
Tysken försöker gärna erövra Jugoslavien och Grekland. Det ger en hel del extra inkomst om de väntar till september 1940 då Ungern, Rumänien och Bulgarien aktiveras som resultat. Jugoslavien och Greklands enheter börjar med full styrka, men slås ganska snabbt ut ändå. Längst ned är efter anfall mot Aten. Grekerna klarade sig med nöd och näppe, men dog omgången efter.
juggar.jpg
juggar.jpg (50.39 KiB) Visad 1285 gånger
aten.jpg
aten.jpg (27.36 KiB) Visad 1285 gånger

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Spel: 2VK, Commander, Europe at War.

Inlägg av koroshiya » 15 november 2022, 10:28

Partisaner finns i de flesta länder, men de varierar i styrka och antal. Jag tror aldrig jag har sett några i Danmark.
partisaner.jpg
partisaner.jpg (7.33 KiB) Visad 1283 gånger
Adolf har en briljant plan. Ivan ska få på käften. Tyskland kan pröva lite olika strategier för det. Här försöker tysken att storma fram till Rostov innan vintern, för att kunna erövra oljekällor. De runt Baku är nog spelets viktigaste rutor, men det är svårt att komma dit. Hur som helst, varenda pansarkår står här vid gränsen mot Ukraina.
barbarossa.jpg
barbarossa.jpg (70.78 KiB) Visad 1283 gånger
Samtidigt med det där försökte Churchill sig på att inta Tobruk, men det slutade med att en brittisk pansarkår förintades :( Musse jublar.
tobruk.jpg
Stridsvagnarna dundrar fram på slätten och når snabbt Kiev. Adolf är extatisk och skickar dem vidare mot Donbass, trots att staden ännu inte har fallit. Kiev försvaras tappert av en gardeskår fram till slutet av augusti. Adolf skyller på sina generaler.
Kiev.jpg
Kiev.jpg (132.88 KiB) Visad 1283 gånger
När det blev vinter var situationen ungefär som i verkligheten. Tysken har lyckats inta Kharkiv och Donetsk (Stalino). Kursk är omringat. I norr står Tyskland utanför Novgorod. Det som såg väldigt bra ut för Tyskland i juni slutade utan triumf.
vinter.jpg
vinter.jpg (78.01 KiB) Visad 1283 gånger
Men Stalin tycker att kriget är rätt trist ändå. Här är förlustsiffrorna. 84 sovjetiska enheter har förintats. Förvisso är många av dem billiga divisioner och garnisoner, men ändå. Sammantaget tog de 979 träffar på landenheterna. Som tur är håller tysken på att frysa häcken av sig och med nya chocktrupper och förband från Sibirien går det kanske att anfalla under vintern.

Det är så långt jag har kommit. Nästa omgång är december 1941.

förluster.jpg
förluster.jpg (48.9 KiB) Visad 1283 gånger

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Spel: 2VK, Commander, Europe at War.

Inlägg av koroshiya » 3 februari 2023, 00:05

Jag klantade mig med sparfiler i det partiet och slutade spela det. Kanske att jag börjar igen, men det blir bättre att köra om samma typ av attack, eller en annan mot Sovjet.

Orsaken till att jag började tråden om Spanien är för att spelet ju har diverse scripts som aktiverar olika länder, men dessa regler är lite rigida varför jag har börjat fila på husregler.

Exempel: Spanien förklarar krig mot de allierade om Hitler beslutar sig för att krossa Frankrike, så att Frankrike fortsätter att slåss, men bara om USA ännu inte är med i kriget och Tyskland kontrollerar Tunis, Algiers, Oran och Marrakesh, eller Algiers och Agadir, som blir Frankrikes nya huvudstäder.

viewtopic.php?f=6&t=49126

Det blir lite trist att spela ett spel där axelmakterna satsar på en viss sak och det visar sig i december 1941 att de bara fick en semester i Kabylien, även om det är fint där.

Därför gör jag nu så att Spanien förklarar krig ifall Tyskland och Italien har fler styrkepoäng i Maghreb än UK, Frankrike och USA, och om de dessutom betalar 150 produktionspoäng för varje stad av de första fyra som de inte kontrollerar. Resonemanget är att de måste visa för Spanien att de kan infria de löften de givit. I spelet producerar Spanien 15 pp varje omgång, och det är 18 omgångar på ett år, så 150 poäng är lite mer än ett halvt år av hela Spaniens krigsproduktion; en ansenlig summa som jag höftar till med som rimlig. Den tyska produktionen i mitten av 1941 är ungefär 120 pp, så 150 pp motsvararar 25 dagars produktion, och maxsumman 600 motsvarar 100 dagars produktion.

Tyvärr har jag ingen speleditor och orkar inte bry mig om det under får sköta det där med penna och papper, genom att skriva ned låst produktion som länder sedan inte får använda.

Tanken är också att de allierade skall få matcha axelmakternas bud, och själva då låsa 150-600 poäng om de har och vill, sedan skall man också få spendera mer i nya försök att få med Franco eller förhindra det.

På samma vis har jag funderat över Mussolini och hans äventyr. Där blir det så att Musse kommer förklara krig mot Grekland omgången efter Rumänien blir allierat med Tyskland, såvida Italien inte redan har erövrat mark med lika mycket produktion som i Grekland, eller att de är på väg att göra det.

Jugoslavien kan gå med i kriget på Churchills sida ifall axelmakterna med Bulgarien är i krig mot Grekland och jugoslaviska och grekiska styrkepoäng är fler än de som attackerar, samtidigt som UK betalar något.

Turkiet kan enligt spelet starta krig mot de allierade, men bara om Aten, Sofia, Bukarest, Baghdad, Baku och Moskva kontrolleras av axeln, i vilken situation det knappast behövs längre eftersom det tyder på ett parti som axeln redan har vunnit. Där tänker jag att det i verkligheten fanns flera andra möjligheter till att något sådant skulle hända, och snickrar på något liknande som Spaniens inträde i kriget, dock med högre kostnader för axeln, då Turkiet är ett mycket viktigare land för dem som spelet är byggt.

Slutligen tänker jag mig att Sverige skall kunna aktiveras som allierat om Danmark och/eller Norge är ockuperat och svenska sp överstiger axelns i Norden och Finland har slutit fred med Sovjet. Dessutom måste det finnas någon form av västallierad front på kontinenten så att Tyskland inte bara kan krossa Sverige. Sverige har stor produktion och skickar i spelet också 6 pp till Tyskland varje omgång, så swingen skulle bli 18 pp per omgång, och det får därför också kosta de allierade en hel del.

Hur som helst så testar jag det här nu och det är våren 1941 och Tyskland har just intagit Alger, varför Franco förmodligen kommer att lockas in i dårskaper om några månader.
Alger.jpg
Alger.jpg (71.01 KiB) Visad 1240 gånger

Poccour
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 mars 2023, 02:55
Ort: HÖNÖ

Re: Spel: 2VK, Commander, Europe at War.

Inlägg av Poccour » 28 maj 2023, 01:23

koroshiya skrev:
3 februari 2023, 00:05
Jag klantade mig med sparfiler i det partiet och slutade spela det. Kanske att jag börjar igen, men det blir bättre att köra om samma typ av attack, eller en annan mot Sovjet.

Orsaken till att jag började tråden om Spanien är för att spelet ju har diverse scripts som aktiverar olika länder, men dessa regler är lite rigida varför jag har börjat fila på husregler.

Exempel: Spanien förklarar krig mot de allierade om Hitler beslutar sig för att krossa Frankrike, så att Frankrike fortsätter att slåss, men bara om USA ännu inte är med i kriget och Tyskland kontrollerar Tunis, Algiers, Oran och Marrakesh, eller Algiers och Agadir, som blir Frankrikes nya huvudstäder.

viewtopic.php?f=6&t=49126

Det blir lite trist att spela ett spel där axelmakterna satsar på en viss sak och det visar sig i december 1941 att de bara fick en semester i Kabylien, även om det är fint där.

Därför gör jag nu så att Spanien förklarar krig ifall Tyskland och Italien har fler styrkepoäng i Maghreb än UK, Frankrike och USA, och om de dessutom betalar 150 produktionspoäng för varje stad av de första fyra som de inte kontrollerar. Resonemanget är att de måste visa för Spanien att de kan infria de löften de givit. I spelet producerar Spanien 15 pp varje omgång, och det är 18 omgångar på ett år, så 150 poäng är lite mer än ett halvt år av hela Spaniens krigsproduktion; en ansenlig summa som jag höftar till med som rimlig. Den tyska produktionen i mitten av 1941 är ungefär 120 pp, så 150 pp motsvararar 25 dagars produktion, och maxsumman 600 motsvarar 100 dagars produktion.

Tyvärr har jag ingen speleditor och orkar inte bry mig om det under får sköta det där med penna och papper, genom att skriva ned låst produktion som länder sedan inte får använda.

Tanken är också att de allierade skall få matcha axelmakternas bud, och själva då låsa 150-600 poäng om de har och vill, sedan skall man också få spendera mer i nya försök att få med Franco eller förhindra det.

På samma vis har jag funderat över Mussolini och hans äventyr. Där blir det så att Musse kommer förklara krig mot Grekland omgången efter Rumänien blir allierat med Tyskland, såvida Italien inte redan har erövrat mark med lika mycket produktion som i Grekland, eller att de är på väg att göra det.

Jugoslavien kan gå med i kriget på Churchills sida ifall axelmakterna med Bulgarien är i krig mot Grekland och jugoslaviska och grekiska styrkepoäng är fler än de som attackerar, samtidigt som UK betalar något.

Turkiet kan enligt spelet starta krig mot de allierade, men bara om Aten, Sofia, Bukarest, Baghdad, Baku och Moskva kontrolleras av axeln, i vilken situation det knappast behövs längre eftersom det tyder på ett parti som axeln redan har vunnit. Där tänker jag att det i verkligheten fanns flera andra möjligheter till att något sådant skulle hända, och snickrar på något liknande som Spaniens inträde i kriget, dock med högre kostnader för axeln, då Turkiet är ett mycket viktigare land för dem som spelet är byggt.

Slutligen tänker jag mig att Sverige skall kunna aktiveras som allierat om Danmark och/eller Norge är ockuperat och svenska sp överstiger axelns i Norden och Finland har slutit fred med Sovjet. Dessutom måste det finnas någon form av västallierad front på kontinenten så att Tyskland inte bara kan krossa Sverige. Sverige har stor produktion och skickar i spelet också 6 pp till Tyskland varje omgång, så swingen skulle bli 18 pp per omgång, och det får därför också kosta de allierade en hel del.

Hur som helst så testar jag det här nu och det är våren 1941 och Tyskland har just intagit Alger, varför Franco förmodligen kommer att lockas in i dårskaper om några månader.

Alger.jpg
Hallå. Nyligen slutade jag spela det här spelet, eftersom jag redan är trött på det. Jag bytte till csgo med mina vänner, jag tittar också med jämna mellanrum på plattformen https://skin.club/community/sv/artiklar/, med hjälp av vilken jag får de bästa skinnen för vapen. Det är roligare för mig.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Spel: 2VK, Commander, Europe at War.

Inlägg av koroshiya » 28 maj 2023, 18:21

Ah, jag spelar inte FPS sedan många år.

Reaktionsspel är inget nytt. Jag och kompisar brukade spela en shooter på ett macsystem på 80-talet. Man var ett monster i en labyrint.

Om du spelar strategispel finns det ett annat enkelt som heter Strategic Command, WW2, World at War. Som man kan gissa från namnet spelar man också Japan och Kina.
nippon.jpg
Det blir intressantare sjöstrider än i Nordatlanten.

Skriv svar