Axel von Fersen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Axel von Fersen

Inlägg av Psilander » 18 maj 2007, 14:39

Herman Lindqvist bok om Axel von Fersen skall bli film (förhoppningsvis) Känns lovande, hoppas det bara inte blir en pannkaka av allt, som svenska filmer ofta tenderar bli, om de inte regiseras av Ingmar Bergman eller inte tar sig på allvar som Jönssonligan och Stig Helmer.

Herman Lindqvists bok om den svenske greven Axel von Fersen ska filmatiseras. Det är det svensk-franska bolaget Ironwood som köpt rättigheterna, skriver Sydsvenskan.

Axel von Fersen
Bolaget planerar att genomföra inspelningen under 2009.

Ett första manusutkast väntas komma till hösten och bakom det står Frank Ågren. Han har tidigare skrivit manus till Peter Lindmarks "9 millimeter".

Berättelsen kommer att fokusera på kärlekshistorien mellan von Fersen och den franska drottningen Marie Antoinette, men filmen ska också följa den svenske greven fram till hans våldsamma död 1810 i Stockholm.

Innan filmen blir verklighet återstår att hitta finansiärer. (TT Spektra)
.
Källa
Sydsvenskans artikel

Dock blir det en internationell produktion, men jag hade nog hellre sett att man pratade korrekt språk, dvs franska och svenska. Ironiskt nog var ju inte Fersen särskillt imponerad av England, även om han tolkade under amerikanska frihetskriget.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Re: Axel von Fersen

Inlägg av Tomas Ibsen » 30 juni 2007, 16:31

Psilander skrev:kärlekshistorien mellan von Fersen och den franska drottningen Marie Antoinette
Såvitt jag vet är detta bara rykten. Eller är det bekräftat at de faktiskt hade PG-13-aktiviteter för sig?

/Tomas Ibsen

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Inlägg av Pewi » 5 juli 2007, 22:27

Nu finns det väl inga direkta bevis om jag minns rätt, delvis för att deras brevväxling brändes upp i slutet av 1800-talet, pga det för tiden pinsamma innehållet. Den del som ansågs intressant och rumsren trycktes dock först, några spillror finns kvar på riksarkivet. Men det är nog ingen högoddsare att så var fallet. Det är heller inget att förvånas över, frånvaron av kungliga älskare/älskarinnor ledde till fler höjda ögonbryn än förekomsten fram tom mitten av 1800-talet, även om älskarinnorna oftast är mer välkända än älskarna.

/P

Användarvisningsbild
Lumber Jack
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 november 2002, 12:09
Ort: Sollefteå

Inlägg av Lumber Jack » 7 juli 2007, 15:51

Nu har jag inte fördjupat mig i fallet von Fersen utan bara läst Herman Lindqvists mycket underhållande bok om honom. Där vill jag minnas att en del av ryktena kommer sig av att när Marie Antoinette, som umgick väldigt flitigt med von Fersen, födde sin andra son skrev kungen i sin dagbok något i stil med att "det gick till som när min som som föddes". Huruvida denna dagbok över huvud taget existerar vet jag inte, någon annan kanske har bättre koll på von Fersen.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 juli 2007, 13:55

Vet vad som överlevt i franska arkiv om deras förhållande?

Greve von Fersens liv (i eller utanför Marie-Antoniette säng gör vilket som) är hur som helst bärt den värst Hollywood äventyrs film. Indiciebevisen mot von Fersen i den kungliga sängkammaren är minst sagt ganska starka, att becisen förstördes eller suddades över stärker bara mina misstankar. Det är lite skoj att han skrev på svenska bär han sov över hos damerna.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 15 juli 2007, 23:23

Det är ju en intressant story i alla fall. Den får ju Barry Lyndon-sagan att verka trist. :D

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 20 juli 2007, 11:00

Intressant att se om det kommer handla om hans liv och gärningar eller om det blir en allt igenom sötsliskig kärlekssoppa...

RasmusD
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 mars 2010, 07:47

Re: Axel von Fersen

Inlägg av RasmusD » 5 mars 2010, 07:53

Hur går det med filmatiseringen, blir det nån film om Axel von Fersen?

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Axel von Fersen

Inlägg av Ördög » 2 oktober 2021, 21:53

nt

Skriv svar