Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 september 2021, 09:49

Det här tyckte jag faktiskt var ganska intressant att titta på.



HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av Hans » 16 september 2021, 10:23

Grafiken idag är djupt imponerande.

Sist jag höll på med flygspel var på slutet av 80-talet och då var inte grafiken inte samma sak. Jag fastnade för något F 16 spel och lyckades kämpa mig några nivåer trots mina problem med att land i ett stycke. Vid något tillfälle kom min far på besök och jag visar honom. Han struntar i luftstrider och att attackera markmål utan tar upp kärran och tittar på klockan när han göra olika manövrar sedan gör han en perfekt landning. Slutsatsen var typ att spelet var hyfsat, inte lika bra som våra simulatorer men priset är betydligt bättre. Han var provflygare. Jag vet att han har flugit F 16 men med sällskap.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av HomeGuardSoldier » 17 september 2021, 08:19

Growling Sidewinder, som han kallar sig på Youtube, har flera mycket intressanta luftstridsvideos.

Bland annat den här, som visar att MiG-15 faktiskt kunde vara mycket farlig för en F-86 Sabre i händerna på en mycket kompetent pilot!



Jag håller helt med dig. Från Chuck Yeager's Air Combat år 1991 fram tills nu så har grafiken tagit flera kvantumkliv framåt.



HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av HomeGuardSoldier » 22 september 2021, 02:52

Ännu en luftstrid, som faktiskt var ganska intressant.

En Viggen mot en F-14.



Vår viggen var inte helt och hållet chanslös om den flögs av en bra pilot.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av Hans » 22 september 2021, 05:33

Jag saknar lite robotar och radar. Irakierna var livrädda för de iranska F 14 med sina AIM-54 (med rätta) och kunde bryta uppdraget om det var en F 14 i trakterna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av HomeGuardSoldier » 23 september 2021, 07:07

Upp till 160 nedskjutna irakiska flygplan - beroende på källunderlag och påstådda nedskjutningar - under kriget mellan Iran och Irak på 1980-talet gör sitt för att tydliggöra den fruktan som det irakiska flygvapnet kände inför F-14 Tomcat.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_I ... 93Iraq_war

https://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-14_Tomcat#Iran

"Based on research by Tom Cooper and Farzad Bishop, Iran claimed their F-14s shot down at least 160 Iraqi aircraft during the Iran–Iraq War, including 58 MiG-23s (15 of these are confirmed according to Cooper), 33 Mirage F1s, 23 MiG-21s, 23 Su-20s/22s, nine MiG-25s (one of these are confirmed according to Iraqi sources), five Tu-22s, two MiG-27s, one Mil Mi-24, one Dassault Mirage 5, one B-6D, one Aérospatiale Super Frelon, and two unidentified aircraft. Despite the circumstances the F-14s and their crews faced during the war against Iraq – lacking support from AWACS, AEW aircraft, and Ground Control Intercept (GCI) – the F-14 proved to be successful in combat. It achieved this in the midst of a confrontation with an enemy that was constantly upgrading its capabilities and receiving support from three major countries – France, the US, and the USSR. Part of the success is attributed to the resilient Iranian economy and IRIAF personnel.

While Iraq's army claimed it shot down more than 70 F-14s, the Foreign Broadcast Information System in Washington DC estimated that Iran lost 12 to 16 F-14s during the war. Cooper writes three F-14s were shot down by Iraqi pilots and four by Iranian surface-to-air missiles (SAM). Two more Tomcats were lost in unknown circumstances during the battle, and seven crashed due to technical failure or accidents.[77] During the war, the Iranian Air Force F-14s suffered 9 confirmed losses, one lost due to engine stall, one in unknown conditions, two by Iranian Hawk SAMs, two by MIG-23s and three were shot down by Mirage F-1s. There are also unconfirmed reports of the downing of 10 more Tomcats."


https://en.wikipedia.org/wiki/Jalil_Zandi

Brigadgeneral Jalin Zandi, som dog i en trafikolycka 2001, har 8 bekräftade och 3 sannolika nedskjutningar bakom sig i en iransk F-14 Tomcat.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av Hans » 23 september 2021, 08:13

Jag har faktiskt läst min (signerade (!)) 'Iran-Iraq War in the Air 1980-1988' av då Tom Cooper och Farzad Bishop. Mycket bra men aningen träig. Dock ett nu antal år sedan.

MVH

Hans

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av masase » 23 september 2021, 13:25

Rätt imponernade att Iranierna lyckades fortsätta flyga F-14 efter revolutionen. Reservdelsförsörjningen måste ha varit lite av en utmaning.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av Hans » 23 september 2021, 15:48

Det är väl lite av en inte väl bevarad hemlighet att det kom en del saker från jänkarna till Iran via Israel. Fiendens fiende. Även om de ogillade Iran ville USA och Israel inte att Irak skulle vinna.

Iran lär ha gett en del information innan: https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Opera

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av HomeGuardSoldier » 26 september 2021, 15:20

En till ganska intressant luftstrid, som - om man vet styrkorna och svagheterna hos en Spitfire resp. hos en Bf 109 - delvis var förutsägbar beroende på hur varje pilot skulle agera.



Som väntat så vann Spitfire i en kurvstrid medan Bf 109 vann i en vertikal luftstrid.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av HomeGuardSoldier » 28 september 2021, 02:12

JAS 39 Gripen mot F-16.



HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av Hans » 28 september 2021, 10:24

ACIG hade tidigare en lista med nerskjutningar efter andra världskriget inkluderade vilket vapen som använts, jag vill minnas att det var en ganska tydlig brytpunkt runt 1980 - efter det mest robotar.

Jag hittade inte listan men den måste finnas kvar någonstans: http://www.acig.info/forum/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av HomeGuardSoldier » 28 september 2021, 17:29

De allra sista riktiga luftstriderna ägde rum under Koreakriget. Då var det den bästa pilot, som bäst kunde få sina fasta automatvapen att träffa motståndarplanet, som vann luftstriden.

Nu så är det bara den som har de bästa och mest avancerade luftstridsrobotarna som vinner. Visst, luftstridstaktik spelar också en viktig roll, men nu är det den bästa tekniken som avgör vem som segrar i luftstriderna.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av Hans » 28 september 2021, 18:07

HomeGuardSoldier skrev:
28 september 2021, 17:29
De allra sista riktiga luftstriderna ägde rum under Koreakriget.
Vill påstå senare, jag tror att både 67 0ch 73 var det så och inte så mycket robotar inblandade. Kanske några Sidewinder och kanske någon enstaka Sparrow inblandade (och möjligtvis någon sovjetisk motsvarighet).

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Intressant fiktiv luftstrid mellan en AJS 37 Viggen och en Harrier

Inlägg av adlercreutz » 28 september 2021, 20:14

Om jag minns rätt satte man i Vietnam upp ROE som krävde visuell identifikation av fientligt flyg, detta för att skydda tredje lands luftfartyg samt eget bombflyg från ”friendly fire”. Det förde med sig att stridsavstånden blev små och att den teknologiska fördel USA hade, neutraliserades. Automatkanoner användes nog en del, och kortdistansrobotar.

Av förståeliga skäl var jaktpiloterna inte jättenöjda med de reglerna (och andra liknande, som att man inte skulle anfalla luftvärnsställningar förrän man blivit beskjuten av dem).

Skriv svar