Segrar och förluster i spel.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av Hans » 17 januari 2021, 15:15

F*n ta dig koroshiya, nu blir jag ju sugen på att börja spela igen. Jag har hårt satsat på alkoholmissbruk istället för spelmissbruk och nu kommer du och förstör allt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av mrsund » 18 januari 2021, 11:42

Förutom Risk och Stratego som inte riktigt platsar in här så har jag spelat Drakar och demoner, samt ett spel som handlar om vampyrer.
Spelledaren skicklighet är vital och även inlevelsen hos sina motspelare, jag blev mördad av ett par kompisar som ville över mina magiska krafter vilket jag tog väldigt hårt, har inte spelat rollspel efter det, tiden fanns inte sen man fick barn utan dataspel fick ta över.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Dungeons & Dragons

Inlägg av Hans » 18 januari 2021, 11:54

mrsund skrev:
18 januari 2021, 11:42
Spelledaren skicklighet är vital och även inlevelsen hos sina motspelare, jag blev mördad av ett par kompisar som ville över mina magiska krafter vilket jag tog väldigt hårt, har inte spelat rollspel efter det, tiden fanns inte sen man fick barn utan dataspel fick ta över.
1. Spelledaren, vital, ja
2. Välj dina kompisar bättre - har varit med om att mina medspelare gjort dumheter men aldrig riktat mot andra i gruppen

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av Davian » 18 januari 2021, 19:16

Dungeons and dragons är enormt stort nu. Det är större än det någonsin har varit. Finns oerhört många populärkulturella poddar, gaming-kanaler. streamingtjänster, plattformar etc som har med det att göra. Störst av alla är Critical Role.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Dungeons and Dragons.

Inlägg av koroshiya » 19 januari 2021, 05:53

En inte ringa orsak till att det har blivit populärare är tv-serien Stranger Things, där ungarna spelar.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Rollspel

Inlägg av koroshiya » 19 januari 2021, 08:10

Hans skrev:
17 januari 2021, 14:48
I mitt fall huvudsakligen Dungeons & Dragons. Jag provade några andra typ vilda västern och science fiction. Även något i andra världskriget...

Trevlig berättelse.

Jag var med i en förening som heter Göta Lejon i Göteborg och senare en som heter Yggdrasil.

Vi spelade en DnD-version skapad av Mikael Börjesson. Som ung man ville ha han ha så mycket detaljer som möjligt i spelet, så han skapade ett system med kroppsdelar och där man kunde få slå flera gånger varje stridsrunda. Istället för en jättehög med kroppspoäng hade man en uthållighetskaka att ta av, alltså, att många av ens KP var nu istället UTH, så länge man hade kvar några träffade slagen egentligen aldrig själva kroppen.

En annan grej var att man fick slå om tärningen ifall man slog 20, och för varje "extra" tio som man lyckades träffa med, fick man slå en extra tärning i skada, så om man slog 35, och träffade på 15, så fick man slå tredubbel skada.

En gång spelade jag en spinkig magiker som aldrig hade svingat sin stav. Denna gång gick striden emellertid så dåligt att en orch nådde fram till mig. När jag drämde till honom med min stav lyckades jag rulla fyra 20 i rad; en chans på 160 000 :o Och det blev den stackars orchens död :)

Fast jag ligger i lä med tärningsslag jämfört med några Squadleader-spelande kamrater. De har hivat fyra dubbelettor på raken... en chans på 1,68 miljoner. Man vet att man har spelat mycket när man har sett sådant.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av Hans » 19 januari 2021, 11:17

Yggdrasil kom jag i kontakt med på gissningsvis Gothcon.

Att D&D har blivit populärt igen var förvånande, jag hade trott att vi spelare var ett utdöende släkte. En av orsakerna är kanske att ungdomarna tröttnat på att vara bakom en skärm 24/7.

Jag fick grunderna i sannolikhetslära på naturvetenskaplig linje i gymnasiet. Det var inte helt bortslösad tid med mitt ganska intensiva spelande i min ungdom. Men då och då händer det osannolika. Har ett vagt minne från just D&D när någon i desperation kastar en kniv på någon vass (!) elak trollkarl och lyckas med konstycket att få tre tjugor på raken = ex trollkarl.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av Hans » 19 januari 2021, 11:31

Jag har inte följt The Big Bang Theory men ungarna har och jag vill minnas att jag i ögonvrån såg något om D&D.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av koroshiya » 20 januari 2021, 16:16

koroshiya skrev:
17 januari 2021, 14:52
Ett intressant spel är Empires in Arms.
Här är en bild på hur kartan ser ut i verkligheten.
nappe.jpg
nappe.jpg (111.01 KiB) Visad 808 gånger
Man kan se Napoleon där, som har statsen 556, vilka är spelet bästa. Det är ett strategiskt värde, ett taktiskt, och ett värde för hur många kårer generalen kan kontrollera utan att de andra värdena blir sämre. Till höger om honom står ärkehertig Karl med värden 446, som är några av de bästa i spelet. Bernadotte har 222... Som man kan gissa är generaler som Davout och den där sepoygeneralen mycket bra, men kan inte kontrollera lika många kårer.

Vad siffrorna ofta kan betyda är att Napoleon får plus ett på sina slag, och vissa sämre motståndare får minus ett. På en sexsidig tärning är det en mycket stor fördel.

Sedan är här en bild på franska kårer. En av dessa kan man se vid Würtemberg på kartan ovan. Motståndaren kan bara se att det är en kavallerikår, eller annars, att det är infanteri. Så, på kartan kan man inte se exakt hur mycket som finns i en armé och rent teoretiskt kan en fransk infanterikår innehålla allt ifrån 28 000 till 1000 soldater.
vle.jpg
vle.jpg (42.38 KiB) Visad 808 gånger
Det är lite svårt att se, men inte nog med att Napoleon är spelets bästa ledare; de franska kårerna är också större än andra länders, så sex franska kårer betyder oftast en mycket större armé än sex kårer från andra länder. Eftersom man orsakar förluster som en procentsats av hur många man är, har fransmännen också där en fördel.

Ofta blir det också som i verkligheten i spelet, att en framgångsrik fransman till sist står mot en jättearmé, där många olika motståndare bygger ihop sina arméer.

Lite av räddningen för de andra länderna är att Napoleon blir sämre med tiden, och inte är lika bra 1815 som 1805.

Det finns förresten en revolutionskampanj att spela som börjar 1793 eller så, där Napoleon startar med statsen 553 istället för 556.

Gillar man långa spel skulle jag säga att det finns sämre spel än det här att spela, men man får vara beredd att satsa många speltillfällen på det.

Jo, och en sak till... fastän jag har spelat det mycket har jag faktiskt aldrig spelat klart :o det säger en del. Ofta blir det så att man accepterar ett visst slutresultat, eller att folk inte orkar slutföra spelet.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av Hans » 21 januari 2021, 10:14

Där jag kommer ihåg ledarnas betydelse är:
SPI Thirty Years War game - 4 Battles - Lutzen Nordlingen Rocroi Freiburg
Tusan, de skall ha nästan 200$ för de på ebay: https://www.ebay.com/itm/SPI-Thirty-Yea ... 3021668678

Det gjorde inte ont att ha Gustav II på rätt plats.

Sedan finns det i Drang Nach Osten en person som är representerad som en egen enhet, Rudel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hans-Ulrich_Rudel

Jag kommer inte ihåg exakt hur han påverkade men gjorde sannolikheten att lyckas med ett Stukaanfall högre.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av Hans » 21 januari 2021, 12:10

Bild
https://www.spigames.net/spi_quad_games1.htm

Fanns en bunt och de gick att spela på ett par timmar. För Next War eller Drang Nach Osten fick man räkna med en helg.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av koroshiya » 21 januari 2021, 12:56

:)

SPI hade ett andra världskrigsspel som var bra. Överraskande nog hette det till en början WWII :o
SPIWWII.jpg
På bilden kan man se fyra tyska generaler. Guderian är bäst med 4-5 som värde. Det första är stridsvärdet som generalen adderar till stacken, så dessa generaler kan vara värda lika mycket som en hel stridsenhet. Den andra siffran visar hur många hexagoner man kan rusa när man kör breakthrough eller exploit. De är regler som säger att pansarenheter med en general kan anfalla och flytta igen.

Utan generaler blir pansaret avsevärt kassare.

En tidigare version av spelet hade en box som såg ut så här.
ww.jpg
ww.jpg (70.09 KiB) Visad 774 gånger
För vilken skull jag hade en intressant konversation med en medpassagerare på spårvagnen en dag. Hakkorset gjorde att han hade förstått att jag var nazist :D Det gick inte att få honom att förstå att det bara var ett spel.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av Hans » 21 januari 2021, 13:04

Hade samma problem då jag läste:

Bild
http://www.glansholm.se/peter-olausson/ ... earch=true

Detta på resa i Europa, fick väl ta en Playboy utanför.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av Hans » 1 februari 2021, 10:19

Även schack.

Jag kan inte på riktigt spela men jag kan reglerna.

Vi såg på netflix:
Bild
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Queen ... iniseries)

Jag har tröttnat på netflix evighetsserier men denna gillade jag. Och den har lett till att jag har blivit tvingad att plocka fram mitt schackspel och lära sällskapet och hennes dotter reglerna. Undrar hur jag skall få dem intresserade av Next War eller Drang Nach Osten?

MVH

Hans

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i spel.

Inlägg av HJ » 19 februari 2021, 11:09

Med tanke på de komplicerade regelsystemen i brädspelen ovan får man vara lite försiktig med vilka man spelar:
board_game_2x.png
board_game_2x.png (72.08 KiB) Visad 727 gånger
https://xkcd.com/1566/

/Håkan

Skriv svar