Stora nordiska kriget, datorspel.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Stora nordiska kriget, datorspel.

Inlägg av Der Löwe » 29 augusti 2016, 16:30

Jag hoppas att jag hittat rätt ställe för det här tippset. Det håller på att utvecklas ett datorspel som bla kommer omfatta det stora nordiska kriget. Mig veterligen hör det inte till vanligheterna att just det kriget finns med i liknande prioduktioner. Nu finns möjlighet att delta i någon slags betatest. Hoppas någon med goda kunskaper på det här forumet har tid och intresse för at delta med sina expertkunskaper.

http://www.matrixgames.com/news/2023/Wa ... .for.Beta!

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Stora nordiska kriget, datorspel.

Inlägg av mrsund » 31 augusti 2016, 23:16

Inte illa, på tiden Paradox får lite konkurrens.
Jag ser fram mot att liera mig med Polen och Turkiet och krossa Björnen en gång för alla.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Stora nordiska kriget, datorspel.

Inlägg av koroshiya » 3 september 2016, 22:17

Om det är Ageods spel kan man gissa att spelmotorn är densamma som i flera tidigare. Nyligen gjorde de ett om det 30-åriga kriget. Det är ett solitärspel och det har klagats på att datorspelaren gör för dumma saker - typ låter trupper knata runt mitt i vintern så att de svälter och har sig.

Låt oss hoppas att det blir ett bra spel.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Stora nordiska kriget, datorspel.

Inlägg av koroshiya » 12 februari 2018, 00:50

Det här spelet har släppts nu.

Jag tror att det i princip är en enda kille som gör nästan allt jobb, så det är förvånansvärt att det ens blev klart. Har jag förstått rätt är det samma person som gjorde spelet om 30-åriga kriget.

Spelet är rätt så snyggt, men tyvärr verkar spelskaparen ha en släng av dyslexi, så en del namn blir tokiga :) Som vanligt med spel blir det förstås en del andra fel, som kan störa. Städer dyker upp som inte fanns år 1700 o.s.v.

Här är Skäne, sic.

Bild

Så, det finns lite skönhetsfel, men nu när spelet har släppts går det förhoppningsvis att rätta till med bidrag från olika spelare. Det känns också dumt att klaga på småsaker, när någon lagt ned så mycket arbete på att fixa ett spel.

Jag har inte köpt det själv, men funderar på att göra det. Spelet heter förresten "Wars of Succession", så man kan spela spanska tronföljdskriget också.

Recensionerna verkar vara positiva.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Stora nordiska kriget, datorspel.

Inlägg av liljen » 31 juli 2018, 12:48

Är det någon som testat spelet?

Det ser ju rätt trevligt ut, men kanske finns bättre spel om man vill dyka in i den här perioden.

Lite blandade recensioner:
https://www.youtube.com/watch?v=9KEspvO5NQg
https://bigbossbattle.com/review-wars-succession/

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Stora nordiska kriget, datorspel.

Inlägg av koroshiya » 29 december 2018, 04:46

liljen skrev:
31 juli 2018, 12:48
Är det någon som testat spelet?

Det ser ju rätt trevligt ut, men kanske finns bättre spel om man vill dyka in i den här perioden.

Lite blandade recensioner:
https://www.youtube.com/watch?v=9KEspvO5NQg
https://bigbossbattle.com/review-wars-succession/
Jag har spelat en del nu och tycker att det spelmässigt fungerar bra.

Däremot är manualen ganska oklar. Antalet bilder är förvisso ok, men vissa symboler förklaras inte, så man får gissa. Vissa viktiga funktioner förklaras inte heller så noga, varför det tog ca. 12 timmars spelande innan jag förstod hur jag manuellt skulle köpa ersättningsmanskap och utrustning. Det var lite konstigt att stå med Kalle Dussin i Riga i perfekt försörjningsläge, och se att armén aldrig återhämtade sig.

I viss mån hjälper datorn dig att köpa sådant, men om man har haft stora förluster måste man köpa extra, och det kan vara bra att ha ett lager. Man betalar med pengar, krigsvaror och manskap. De tre resurserna används också för att sätta upp nya förband, vilket jag gjorde mycket till en början. Ofta är det dock så att resurserna inte ens räcker för att hålla igång de förband man har.

Andra viktiga funktioner förklaras inte heller så bra. Det finns exempelvis något som heter engagements points, vilka man har många av och som man ganska ofta kan byta mot pengar - uttryckt som att ta beslut om skatter och att sälja krigsmateriel. Sedan kan man spela diverse händelsekort i en enskild ruta, och dessa förklaras inte heller. Man får ta sig till den funktionen och läsa i spelet om vad varje kort gör.

Det är ett spel där förnödenheter är A och O, så det blir ofta att man köper fler vagnar och lastar dem fulla. Utan sådant smälter ens arméer snart till ingenting.

Sedan är det ett spel där det lönar sig att stacka det bästa man har med det bästa man har. Ledarna har olika färdigheter, och vissa färdigheter går att använda även om en viss given general inte leder armén. Tittar man på Karl XII har han utmärkta stats, men hans armé blir mycket bättre tack vare andra ledares egenskaper. Särskilt Stuarts, som de har gjort till en belägringsexpert. Tillsammans blir de en sorts snabb och elak pansarnäve som kan storma fram och inta städer. De kan ofta lyckas inta stora depåstäder, varför just den armén inte alltid måste ha med sig ett vagntåg. Ganska så självklart blir det ens största armé och där man helst vill ha de bästa förbanden. En annan ledare som passar bäst där är Rehbinder, som har förmågan att varje omgång träna trupperna. Han startar i Göteborg, men det är bäst att ha honom i den största armén.

Har man en överlägsen ledare får man också se vad motståndaren tänker göra i en strid, och kan välja utifrån det.

Varje kampanj har inbyggda händelser som man kan öppna under vissa förutsättningar. Exempelvis är det även i spelet mycket lätt att slå ut Danmark till en början. De sluter fred automatiskt ifall man har tillräckligt med trupp på dansk mark.

Rent tekniskt fungerar spelet så att båda sidor ger sina ordrar, sedan utförs de simultant, så det kan lätt bli lite kaos.

Man kan spela mot andra, men det är lite bökigt. Vad man får göra är att spara spelet efter att en spelare gjort sin omgång. Sedan får man avsluta, ladda igen, och välja den andra sidan, som nu kan ge sina ordrar. Efter det avslutar man rundan, alltså att datorn exekverar allt. Så blir det en ny månad och samma procedur. Som tur är går det mycket snabbt både att spara, avsluta och ladda. På det viset kan man också spela solitärt mot sig själv, fast då är det väl bäst att stänga av allt om "fog of war" - om det nu går. PBEM går till på liknande sätt. Man skickar iväg månadens lägesrapportsfil. Motståndaren gör sin runda och skickar tillbaka en orderfil.

Enligt den som gjort spelet ska man kunna spela upp till 7 spelare i spanska tronföljdskriget, men det finns bara två sidor i de olika kampanjerna. För att det ska kunna fungera måste de olika spelarna på samma sida komma överens om hur mycket de får bränna av de gemensamma resurserna. Dessutom behövs det en turordning eftersom alla måste använda samma orderfil.

En sak att nämna är att de två krigen inte är sammanbakade. Vad det verkar fungerar spelmotorn bara för två sidor, så man kan aldrig få se svenska soldater storma ner i Europa, eller exempelvis kejserliga trupper uppe i norr.

Förmodligen är spelet för komplext för att det skall fungera bra för AIn, och datorn sysslar med lustigheter som att skicka danska förband till Nöteborg, och man kommer att få se både saxare och ryssar runt Bremen och Hamburg. Men så där är det alltid.

Jag betalade 190 spänn och är nöjd. Det är ett billigt nöje.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Stora nordiska kriget, datorspel.

Inlägg av koroshiya » 6 januari 2019, 02:05

Här är lite kritik.

Spelet kraschar ibland. Freden i Altranstädt funkar inte. Spelet kraschar varje gång, och svenska enheter i Dresden är dömda att stanna där. Som svensk måste man därför flytta hela armén mot Polen igen, så att de inte finns i Dresden när det är fred. Gör man så är det bara att ladda och välja samma kort igen.

För Traventhal verkar det bäst att ha en husregel om att det blir fred utan att danskarna bryr sig. Den danska flottan kan annars skapa mycket stora problem. Som svensk kan man då segla med flottan till Karlskrona, där armén dyker upp och går att använda i september.

Utan fog of war verkar svenskarna helt överlägsna. En orsak är att man helt kan tömma Sverige på soldater. Västra armén skickar man snabbt till Danzig eller Riga. Tids nog kan Danmark förklara krig, men då har man som svensk redan krossat allt motstånd.

När jag spelade nu vann jag som svensk i november 1703.

Jag har testat olika sätt att spela på som ryss, men inte fått något att funka. Som bäst har jag intagit Nöteborg 1700, men i mina försök att behålla staden blev de ryska styrkorna helt krossade. Gardet dog... och alla andra. Jag tror att ca. 35 regementen bara svalt ihjäl. Svenskarna på plats leddes av Rehnsköld, som är avsevärt sämre än Karl XII.

Problemet är underhållet. Svenskarna lyckas bita sig fast, och deras enheter kräver inte alls lika mycket förnödenheter som ryssarnas. Streltserna och musketörerna vill ha dubbelt så mycket käk som svenskarna, samtidigt som stridsvärdet är en tredjedel. På så vis kan man säga att ett svenskt regemente är 6 gånger så bra som ett ryskt.

Den ryska armén har bra och billigt kavalleri, vilket väl är det man får satsa på + att man får bygga sappörregementet.

Förmodligen blir det lättare för Ryssland om man spelar mot en riktig motståndare, och med fogga di guerra, så att man inte ser vad motståndaren gör. Men spelet kretsar kring kontroll över vissa områden. Så, Nyenskans, Warszawa och Dresden är centralplatser. På så vis är Narva helt ointressant.

Det finns dock vissa städer som är intressanta även om de inte är städer som ger möjligheter till att spela vissa kort. Danzig och Riga är typiskt sådana. Inkomsten från dem är mycket stor, och det är intressant att kontrollera dem därför.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Stora nordiska kriget, datorspel.

Inlägg av koroshiya » 27 oktober 2020, 05:11

Har spelat lite mer sedan dess och har nu en kampanj i början av 1703, där Kalle Dussin har försökt att inta Warszawa och misslyckats. Det har varit svinadyrt för den svenska hären.

Positivt för svenskarna är att de har intagit Pskov, Danzig, Thorn och Posen.

Förmodligen har svenskarnas misslyckade attacker att göra med floden då jag anföll från andra sidan.

Jag spelar mot mig själv.

Spelet skapar en situation som den verkliga. Svenskarna skickar trupper till Själland, som får danskarna att ge upp. Sedan intar de Warszawa och Dresden och kan till sist knata iväg mot ryssarna.

I det spel jag spelar nu är det första gången som svenskarna har stött på problem.

Förvisso står en svensk här i Pskov, men det är en obetydlig stad. Jag försökte anfalla Novgorod också, men det gick inte. Som polack testa

Starke August är glad: riket kommer att hålla ihop ett år till, åtminstone.

De största problemen med spelet är att svenskarna kan inta Danzig, som ger en stor sving i inkomster, och att man kan renskrapa Sverige på soldater utan att danskarna startar krig igen.

Juten kommer snabbare in i kriget igen, förstås, men som svensk tänker man att man då redan står i Moskva, och att det inte betyder något.

Ska försöka bifoga bilder, men skärmklippen är nog för stora som de är.

Men, så det här är den bästa start som August och Peter har haft, när jag har spelat mot mig själv.

Spelet fungerar så att man skickar in order mot en klocka som också avgör vad som händer varje månad.

Just nu verkar det som att ryssarna har en chans.

Ska titta på skärmbilderna och se om jag kan tanka upp en, och berätta om hur det ser ut i början av 1704, alltså om ett år.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Stora nordiska kriget, datorspel.

Inlägg av koroshiya » 20 januari 2021, 15:00

Har spelat ett antal vändor till och Sverige verkar vinna varje gång. Det enda jag lyckas bättre med är att som allierad åtminstone städer i Baltikum. I det senaste spelet lyckades jag inta både Riga, Dorpat, Nöteborg och Narva, och ryssen håller fortfarande Nöteborg.
Nyenskans.jpg
Nyenskans.jpg (30.63 KiB) Visad 427 gånger
Och är på väg att inta Dorpat igen.

Problemet med spelet är nog att det är för lätt att slänga ut Polen-Sachsen från kriget. Det räcker med att hålla Warszawa och Dresden vad det verkar, och att man har ca. 20 000 man i fält i centrala Polen. Det är något man som svensk oftast kan lyckas med före år 1704. Vid den tidpunkten är i princip hela ryska armén upptagen med skärmytslingar i Livland och runt Neva, och det finns ingen chans att de kan stoppa svenskarna, även om det fortfarande finns kvar polacker som slåss emot Sverige.

Nästa gång jag spelar får det därför bli ett antal husregler.

1. Svenskarna får inte inta Danzig så länge de allierade inte skickar dit arméer. Danzig är ett av spelets rikaste områden. Efter att Danmark är borta har de allierade en stadsinkomst på runt 850, och Danzig utgör ungefär 210 av dem. När Sverige intar Danzig är det istället Sverige som börjar tjäna pengar där. Sveriges stadsinkomst ligger på runt 1150, så från 1150/850 kan man gå till 1350/650, eller något sådant. Svenskarna får inte heller blockera handeln.

Rent faktiskt intog Sverige aldrig staden, utan pressade den på pengar. Staden betalade ett gammalt lån från 1400-talet.

2. Svenskarna får inte heller landstiga på den kusten förrän så är fallet, så Kalle Dussin måste åka till någon av de svenska östersjöprovinserna eller till Finland istället.

3. Man kan inte installera Stanislav förrän man kontrollerar de centrala delarna av Polen. Som det är nu räcker det att inta Warszawa, vilket i spelet ofta händer i slutet av 1701, men i verkligheten först under sommaren 1704. Vad jag ska testa är att svenskarna bara kan spela kortet om de kontrollerar fem centrala områden; Warszawa, Krakow, Lublin, Posen och Lemberg.

I verkligheten blev det inte fred mellan Sverige och Polen förrän 1705.

4. För avtalet vid Altranstädt måste man kontrollera 10 av 15 strategiska områden i Sachsen-Polen. Två av dem måste vara Warszawa och Dresden.

Som det är nu räcker det med att hålla Warszawa och Dresden och att ha ca. 20 000 man i centrala Polen. Det är något som svensken ofta klarar runt jul 1703, och då finns det ingen chans för ryssen.

5. Regler om vilka enheter som får flytta vart. Som det är nu startar diverse garnisonsregementen lika starka som linjeregementen och de kan alla skickas till Polen eller Ryssland. Det är regementen som svenska liv i Göteborg, eller tyska liv och Malmö i Malmö. Andra enheter som är fria att flytta vart de vill är de holsteinska och alla värvade förband i Tyskland. Jag ska börja här med att testa att alla holsteinare måste stanna hemma med tross och artilleri.

Ifall Sverige ändå vinner spelet lätt skall jag testa med att hålla fast fler förband i Tyskland och ett antal runt Göteborg och Malmö.

För spelet blir det väldigt annorlunda, för nu måste den stora svenska armén dyka upp i Livland, och kan därför lätt samverka med de andra svenska arméerna där.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Stora nordiska kriget, datorspel.

Inlägg av koroshiya » 22 januari 2021, 12:02

Här är ett exempel på ett slag i öppen terräng. Det visar hur svårt det är för de allierade att vinna. I det här slaget förlorade sachsarna över 15 000 man.
Dresden(1).jpg
När man har den sämre armén och en sämre ledare vill man alltid försöka slåss i träsk eller i bergsterräng och sådant. I sådana områden kan inte många enheter slåss samtidigt och anfallaren kan förlora upp emot 50 % av sitt stridsvärde.

Skriv svar