Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av erep » 14 december 2019, 13:00

Ah, nu fattar jag. Det är efter att Rokka skjutit ryssarna på åkern i mörkret. Ja efter den finns varken i 3h eller tv-serien en scen där Rock och hans laddare skulle belönas. Nästa scen är när Rock går mot sitt hus och hans dotter ropar att pappa kommer.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Perman » 16 maj 2020, 21:04

Enligt uppgift så ska HBO Nordic visa Okänd soldat från 2017 som TV-serie i juni. Den ska vara ca 1,5 tim längre än den långa finska långfilmsversionen och inte överraskande innehålla flera scener som inte visats tidigare. Hoppas att den även kommer att visas av SVT.

/Per

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av von Adler » 2 juni 2020, 11:23

Hans skrev:
8 december 2019, 13:46
erep skrev:
8 december 2019, 00:03
När slutade Sverige med andra militärparader än vaktparaden?
Bra fråga, jag som avdankad officer i Västra Rikshalvan (1980-1994) kan inte minnas några pampiga parader med stridsvagnar och stolta soldater. Det närmaste vi hade/har är övning i bebyggelse med en hel del pryttlar och soldater.

Flygvapnet var lite bättre och visade upp sig då och då.

Marinen har jag ingen aning om.

MVH

Hans
Sidospår i den här konversationen, men om jag minns rätt tog man bort parader och många andra formella moment av värnplikten i början av 70-talet, då värnpliktstiden kortades och man avskaffade malajerna. Dels blev tiden de värnpliktiga var inne dyrare, dels fanns det inte en massa soldater som skulle "beredas något att göra" utöver handräckningstjänst.

En vän som gjorde värnplikt i grekiska armén berättade att de ägnade nästan fyra veckors heltid åt förberedelserna för sin avslutningsparad - att gå i takt i stor grupp i snygga formationer längre sträckor kräver en hel del samövning, och det man lär sig genom att öva för parad är inte särskilt värdefullt på det moderna slagfältet. Armén valde därför övningar i skogen och utbildning i sprängmedel m.m. istället för parader. I min mening ett vettigt val.

På den tiden "syntes" ju militären hela tiden ändå i och med att värnplikten var så gott som allomfattande och repövningar hölls regelbundet - folk var medvetna om militären eftersom de, deras vänner och släktingar var i den regelbundet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Hans » 2 juni 2020, 11:46

Intressanta tankegångar som jag håller med dig om.

Jag har med om två högvakter, en på Örebro slott som fanbärare och en gång i Stockholm som chef. Jag vill minnas att huvuddelen av en vecka gick åt för övning för inte behöva skämmas allt för mycket.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Femtiotrean » 2 juni 2020, 14:37

Det är väldig skillnad mellan en enkel med helt respektabel parad där soldaterna marscherar tre eller högst fyra på linje och en stormaktsparad där det är minst åtta soldater men typiskt ännu fler på linje! (Det skulle ju se löjligt om en finsk militärparad tog plats på Avenue des Champs-Élysées eller på Röda Torget...)

Jag minns inte att vi tränade mer än en gång för självständighetsdagens parad i Villmanstrand, (Det filmades och paraden gick på teven senare på eftermiddagen,,,) Efter de två-tre första rekrytveckorna var det inga paradmarschövningar på programmet - men det marscherades varje dag från kasernlogementet till matsalen och tillbaka, d.v.s. tre gånger per dag när vi inte var "ute i naturen".

Jag vill påstå att vi var ganska duktiga och såg rätt "skarpa" ut - men det måste medges att vi skulle aldrig ha klarat en march "à la grecque", i alla fall inte utan en tio-tjugo gånger större mängd av träning!

PS Dagens beväringar måste säkert vara bättre än vi var på *någonting*, men de j-vla dåliga i paradmarsch; jag riktigt skäms när jag ser dem marschera den 6 december! (Ju, jag tittar varje år...)

PPS På bataljonens årsdag blev det en parad på cykel. *Det* tog en halv dags träning!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Hans » 2 juni 2020, 15:01

Jag såg grodorna häromåret: viewtopic.php?f=37&t=47882&hilit=polen#p794725

Jag var måttligt imponerad av deras förbimarsch, de är säkert bättre i Afrikas djungler eller i Långtbortistan. F.ö. är Paris brandkår en del av Armén och Marseilles en del av marinen.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Femtiotrean » 4 juni 2020, 12:16


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Hans » 4 juni 2020, 13:28

Som jag sagt tidigare, folk är så sjåpiga idag. Inte tusan ställde de in första världskriget för någon sjuka.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av erep » 5 juni 2020, 13:56

Femtiotrean skrev:
2 juni 2020, 14:37

Jag minns inte att vi tränade mer än en gång för självständighetsdagens parad i Villmanstrand, (Det filmades och paraden gick på teven senare på eftermiddagen,,,) Efter de två-tre första rekrytveckorna var det inga paradmarschövningar på programmet - men det marscherades varje dag från kasernlogementet till matsalen och tillbaka, d.v.s. tre gånger per dag när vi inte var "ute i naturen".

Jag vill påstå att vi var ganska duktiga och såg rätt "skarpa" ut - men det måste medges att vi skulle aldrig ha klarat en march "à la grecque", i alla fall inte utan en tio-tjugo gånger större mängd av träning!

PS Dagens beväringar måste säkert vara bättre än vi var på *någonting*, men de j-vla dåliga i paradmarsch; jag riktigt skäms när jag ser dem marschera den 6 december! (Ju, jag tittar varje år...)
Hehe, då har marschträningen halverats eftersom man numera bara marscherar i trupp till matsalen. Eftersom matsalarna redan länge varit mera cafeteria-lika med buffé utdelning istället för det gamla sättet där maten utdelades till bordet, går man numera i fri formation tillbaka till sin kasern.

Jag ser de två årliga riksomfattande paraderna mera som konsumentupplysning åt de som finansierar försvaret+ som en trevlig tradition. Själv stod jag som trafikvakt i Ekenäs på självständighetsdagen då jag var i milin. På Försvarets fanfest marscherade jag i RUK:s parad i Fredrikshamn. Dessa två alltså under beväringstjänsten.

Men den bisarraste paraden jag deltagit i var efter en reservövnings tillämpande skede (KFÖ för er i Sverige). Då det tillämpade skedet var slut, hade någon beslutit att bataljonen skulle paradera framför bataljonskommendören och därefter ställa upp sig i en smirna (finsk militärslang för de stamanställda, betyder att hela bataljonen står i kolonn i svenska termer) för att han skulle tala. Eftersom detta var i slutet av november marscherade vi i en allt mörkare skymning, och uppställningen var redan i mörkret. Säkert sade han någonting uppryckande, men de flesta ville nog till materialvård och demobilisering, inkluderande mig själv.

Inte övade vi för detta och paradmarschen var på nån sandväg vid en åker, så nog var det äkta grejor. :D

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av erep » 5 juni 2020, 13:58

erep skrev:
14 december 2019, 13:00
Ah, nu fattar jag. Det är efter att Rokka skjutit ryssarna på åkern i mörkret. Ja efter den finns varken i 3h eller tv-serien en scen där Rock och hans laddare skulle belönas. Nästa scen är när Rock går mot sitt hus och hans dotter ropar att pappa kommer.
Autokorrigering har gjort sitt fuffens. Rokka har blivit Rock :oops:

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av adlercreutz » 18 juni 2020, 11:36

TV-serieversionen finns på Netflix nu.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av mrsund » 18 juni 2020, 14:45

Är inne på sista avsnittet, jag gillar tv-serie versionen, finns många detaljer som saknas i filmen och det gör serien lite mer logisk.
Det var säkert tjugo år sen jag läste boken och det känns som det behövs läsa om den nu, jag minns inte riktigt vilket som ändrat från boken längre.
Dock har jag kvar min romantiska kärlek till den första filmversionen fortfarande.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av mrsund » 18 juni 2020, 14:55

Hans skrev:
2 juni 2020, 11:46
Intressanta tankegångar som jag håller med dig om.

Jag har med om två högvakter, en på Örebro slott som fanbärare och en gång i Stockholm som chef. Jag vill minnas att huvuddelen av en vecka gick åt för övning för inte behöva skämmas allt för mycket.

MVH

Hans
Vi la ca 2veckor på högvaktsträning, tråkigt och drygt, men nödvändigt för att som du säger vi inte skall skämmas för mycket, men jmf med skyddsvaktsutbildningen som jag tror tog en dag eller så, var två veckor mycket.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av Hans » 18 juni 2020, 15:44

adlercreutz skrev:
18 juni 2020, 11:36
TV-serieversionen finns på Netflix nu.
Var då? Jag sökte på finska, svenska och engelska utan framgång. Eller har Netflix olika utgåvor och mitt Utrikes ställer till det?

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av adlercreutz » 18 juni 2020, 15:49

Hans skrev:
18 juni 2020, 15:44
adlercreutz skrev:
18 juni 2020, 11:36
TV-serieversionen finns på Netflix nu.
Var då? Jag sökte på finska, svenska och engelska utan framgång. Eller har Netflix olika utgåvor och mitt Utrikes ställer till det?

MVH

Hans
Kanske har nåt med det att göra, jag vet inte hur det brukar funka. Jag bor i Sverige och har svenskt Netflix. Här är en länk i alla fall: https://www.netflix.com/title/81286606

Skriv svar