Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
erep
Medlem

Re: Okänd Soldat - Långa Versionen på SVT Play!

Inlägg av erep » 14 dec 2019 13:00

Ah, nu fattar jag. Det är efter att Rokka skjutit ryssarna på åkern i mörkret. Ja efter den finns varken i 3h eller tv-serien en scen där Rock och hans laddare skulle belönas. Nästa scen är när Rock går mot sitt hus och hans dotter ropar att pappa kommer.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 16 maj 2020 20:04

Enligt uppgift så ska HBO Nordic visa Okänd soldat från 2017 som TV-serie i juni. Den ska vara ca 1,5 tim längre än den långa finska långfilmsversionen och inte överraskande innehålla flera scener som inte visats tidigare. Hoppas att den även kommer att visas av SVT.

/Per

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem

Inlägg av von Adler » 02 jun 2020 10:23

Hans skrev:
08 dec 2019 13:46
erep skrev:
08 dec 2019 00:03
När slutade Sverige med andra militärparader än vaktparaden?
Bra fråga, jag som avdankad officer i Västra Rikshalvan (1980-1994) kan inte minnas några pampiga parader med stridsvagnar och stolta soldater. Det närmaste vi hade/har är övning i bebyggelse med en hel del pryttlar och soldater.

Flygvapnet var lite bättre och visade upp sig då och då.

Marinen har jag ingen aning om.

MVH

Hans
Sidospår i den här konversationen, men om jag minns rätt tog man bort parader och många andra formella moment av värnplikten i början av 70-talet, då värnpliktstiden kortades och man avskaffade malajerna. Dels blev tiden de värnpliktiga var inne dyrare, dels fanns det inte en massa soldater som skulle "beredas något att göra" utöver handräckningstjänst.

En vän som gjorde värnplikt i grekiska armén berättade att de ägnade nästan fyra veckors heltid åt förberedelserna för sin avslutningsparad - att gå i takt i stor grupp i snygga formationer längre sträckor kräver en hel del samövning, och det man lär sig genom att öva för parad är inte särskilt värdefullt på det moderna slagfältet. Armén valde därför övningar i skogen och utbildning i sprängmedel m.m. istället för parader. I min mening ett vettigt val.

På den tiden "syntes" ju militären hela tiden ändå i och med att värnplikten var så gott som allomfattande och repövningar hölls regelbundet - folk var medvetna om militären eftersom de, deras vänner och släktingar var i den regelbundet.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Hans » 02 jun 2020 10:46

Intressanta tankegångar som jag håller med dig om.

Jag har med om två högvakter, en på Örebro slott som fanbärare och en gång i Stockholm som chef. Jag vill minnas att huvuddelen av en vecka gick åt för övning för inte behöva skämmas allt för mycket.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 02 jun 2020 13:37

Det är väldig skillnad mellan en enkel med helt respektabel parad där soldaterna marscherar tre eller högst fyra på linje och en stormaktsparad där det är minst åtta soldater men typiskt ännu fler på linje! (Det skulle ju se löjligt om en finsk militärparad tog plats på Avenue des Champs-Élysées eller på Röda Torget...)

Jag minns inte att vi tränade mer än en gång för självständighetsdagens parad i Villmanstrand, (Det filmades och paraden gick på teven senare på eftermiddagen,,,) Efter de två-tre första rekrytveckorna var det inga paradmarschövningar på programmet - men det marscherades varje dag från kasernlogementet till matsalen och tillbaka, d.v.s. tre gånger per dag när vi inte var "ute i naturen".

Jag vill påstå att vi var ganska duktiga och såg rätt "skarpa" ut - men det måste medges att vi skulle aldrig ha klarat en march "à la grecque", i alla fall inte utan en tio-tjugo gånger större mängd av träning!

PS Dagens beväringar måste säkert vara bättre än vi var på *någonting*, men de j-vla dåliga i paradmarsch; jag riktigt skäms när jag ser dem marschera den 6 december! (Ju, jag tittar varje år...)

PPS På bataljonens årsdag blev det en parad på cykel. *Det* tog en halv dags träning!

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Hans » 02 jun 2020 14:01

Jag såg grodorna häromåret: viewtopic.php?f=37&t=47882&hilit=polen#p794725

Jag var måttligt imponerad av deras förbimarsch, de är säkert bättre i Afrikas djungler eller i Långtbortistan. F.ö. är Paris brandkår en del av Armén och Marseilles en del av marinen.

MVH

Hans