Tiden är en dröm

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Tiden är en dröm

Inlägg av a81 » 8 april 2020, 12:46

Dokumentär med intressanta bilder från Sverige åren 1859-1900:

https://www.svtplay.se/tiden-ar-en-drom

Det jag slogs av när jag såg filmen var hur "modernt" Sverige såg ut redan vid 1800-talets mitt, rent och snyggt och mestadels ordentliga hus, även på landsbygden. Sverige måste ha moderniserats i snabbt takt redan före den verkliga industrialiseringen. Kommer ihåg att det står i Byskolmakare Jonas Stolts minnen ungefär att "på 1830-talet ändrades allt" och det stämmer nog...

hilbert
Medlem
Inlägg: 2196
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Tiden är en dröm

Inlägg av hilbert » 8 april 2020, 23:14

jag har hittills sett de första 10 minuterna. Det är fascinerande bilder, men speakerrösten :( .
Man behöver ju inte låta som om man kommenterar en begravning.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Tiden är en dröm

Inlägg av koroshiya » 10 april 2020, 20:18

a81 skrev:
8 april 2020, 12:46
Dokumentär med intressanta bilder från Sverige åren 1859-1900:

https://www.svtplay.se/tiden-ar-en-drom

Det jag slogs av när jag såg filmen var hur "modernt" Sverige såg ut redan vid 1800-talets mitt, rent och snyggt och mestadels ordentliga hus, även på landsbygden. Sverige måste ha moderniserats i snabbt takt redan före den verkliga industrialiseringen. Kommer ihåg att det står i Byskolmakare Jonas Stolts minnen ungefär att "på 1830-talet ändrades allt" och det stämmer nog...
Jag har många gånger haft samma tanke. Man ser gamla bilder och det hade nästan kunnat vara bilder från idag.

Minns att jag sett bilder från franska städer och tänkt - nästan som idag.

En annan gång såg jag på ett avskedsprogram av Hans Villius - där de sade att vagnarna från El Alamein såg gamla ut, men det tycker jag inte alls.

De pansarfordon jag såg i lumpen var ganska lika. Nu gjorde jag förstås lumpen för 30 år sedan och stridsfordon 90 fanns inte.

Vad som hade varit kul vore att höra från äldre forumdeltagare om vad som egentligen var annorlunda.

Själv har jag ett pussel över Göteborg från 1969 eller så, taget från Posthuset mot Femman. Visst, de har byggt om hela Nordstan, men vagnarna går där de alltid gick. Kyrkorna är där de skall vara o.s.v.

För den sakens skull känns det som att jag hade kunnat åka tidsmaskin 20-30 år bakåt och ändå direkt ha känt mig hemma i den tidens samhälle.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tiden är en dröm

Inlägg av Markus Holst » 10 april 2020, 20:23

Skillnaden syns mest på vägarna beskaffenhet, och på fordonen. Min mamma liftade från Göteborg till Malmö när hon var ung. Det var grusväg hela vägen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Tiden är en dröm

Inlägg av a81 » 11 april 2020, 00:26

Tittade mest på ljudlöst med textning, hade sovande bebis i närheten, så jag missade till stor den speakern. :D

Det är svårt att få en bild av när Sveriges allmoge gick från gula knäbyxor, randig väst, små omålade hus med torvtak, etc. till mörk kostym, rejäla faluröda hus med tegeltak, etc. På 1860-talet verkar övergången redan ha skett (på många håll i landet). Vissa bilder skulle man säkert idag, 150-160 år senare, kunna fotografera samma bild och något av husen skulle vara kvar, något hus rivits, någon mexitegelvilla tillkommit, det är lite mera igenvuxet, etc.

När det gäller egna upplevelser, tycker jag största skillnaden om man går 30-40 år tillbaka i tiden är att man tydligare kände av rivningsvågen från 1960-/1970-talet. "Alla" byggnader i stadskärnorna var ganska nya och det fanns fortfarande kvar rivningstomter = parkeringsplatser. De flesta villaområdena var ganska nya och bestod nästan bara av barnfamiljer (samma områden har idag hög andel pensionärer). Äldre villor var ofta grovhugget tilläggsisolerade och allmänt förvanskade. Känslan på 1980-talet att det hänt väldigt mycket på ett par decennier (och då inte bara avseende stadsbilden).

Sedan har ju ekonomin blivit mycket bättre. På 1980-talet är min bild att en större del av befolkningen levde ur hand i mun jämfört med idag. Nu kan fler både spara pengar och ha hög standard. Dessutom är min bild att arbetlivet var lite annorlunda. Jag misstänker att de som har "enklare" jobb har det tuffare idag (bl.a. p.g.a. outsourcing till "sämre" arbetsgivare), samtidigt som det är lite "slappare" på tjänstemannayrken idag (flextid, distansarbete, etc). En annan skillnad är att den faktiska pensionsåldern är mycket högre idag. På 1980-talet slutade många jobba kring 60 år.
Senast redigerad av 6 a81, redigerad totalt 11 gång.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Tiden är en dröm

Inlägg av a81 » 11 april 2020, 00:34

170 år gammalt foto (se huset till vänster):

https://digitaltmuseum.se/021016340750/ ... spis-ar-nu

Modern byggsatsvilla:

https://www.a-hus.se/husmodeller/vendelso

Skriv svar