Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av erep » 3 juli 2015, 05:19

sonderling skrev:Nja som f.d. Stockholmare så retar jag mig på att alla lantisar lägger sig till med en låtsas Stockholmska som inte ens låter som Ståckhålmska.
De tror de måste prata så där, nån borde säga till dem att sluta med det.

Sonderling
Samma fenomen finns i Helsingfors på finska. Lantisarna försöker låta som "stadibor" (stadilainen på finsk Helsingforsslang).


…......

Men någonstans hörde / läste jag att i början av 1900-talet var Stockholmssvenskans e/ä utslätad som i Helsingfors, d.v.s. uttalas som e, men numera har ä kommit tillbaka. I de äldsta svenska talfilmerna från Stockholm hör man det utslätade é:et.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av sonderling » 3 juli 2015, 07:37

erep skrev:
sonderling skrev:Nja som f.d. Stockholmare så retar jag mig på att alla lantisar lägger sig till med en låtsas Stockholmska som inte ens låter som Ståckhålmska.
De tror de måste prata så där, nån borde säga till dem att sluta med det.

Sonderling
Samma fenomen finns i Helsingfors på finska. Lantisarna försöker låta som "stadibor" (stadilainen på finsk Helsingforsslang).


…......

Men någonstans hörde / läste jag att i början av 1900-talet var Stockholmssvenskans e/ä utslätad som i Helsingfors, d.v.s. uttalas som e, men numera har ä kommit tillbaka. I de äldsta svenska talfilmerna från Stockholm hör man det utslätade é:et.
Ja jag har märkt att vid återbesök till "Eken" så har ståckhålmskan närmast försvunnit och just detta med ett brett Ä är något jag lagt märke till.
Det räcker att höra ett radio reportage från 70-talet så hör man skillnaden.
(Helt OT eller en annan tråd. :oops: )

Sonderling

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av CvD » 2 januari 2016, 21:33

Jag begär att tv-serien The Pacific ska ställas in för skranket.
Ja, kanske inte så mycket tv-serien som den svenska översättaren, som borde dömas till "tar and feathers" eller kölhalning.
Såg tv-serien på dvd och den svenska översättningen var så dålig att jag till slut bara satt ock skrattade.
Exempel: "We have even the cooks on the fire line and we dont even have cooks" översattes till "Vi har fotfolket i eldlinjen" :? Näe, det menar du inte???

"You have 30 cal ammo?" = "har du m30?"

"H-company, heavy weapon platoon" = "H-kompaniet, tungt artilleri"

Veteran visar nyanlända omkring, pekar och säger "Heads" (dvs toa), översätts med "Varning". :roll:

"On me", dvs följ mig, översätts till "Eldkastare". Euhhh???? :o

"It looks like two heavy Nambu machine gun"= "det ser ut som två tunga bambugevär". Vad är det bambugevär för något??? 8O

Nu kan man tycka att ok, en översättare kanske inte kan alla tekniska och militära termer, men:
"We move into the hills"= "vi drar in över bergen". Är dom ett moln eller vad tror översättaren??? :?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av pandersson2 » 4 juli 2017, 13:14

Måste få skriva om den nya Wonder Womanfilmen. Det är ju en film som kommer att vara första introduktionen till Första världskriget så även om det är i en fantsygenre så skall den ändå utspelas i den verkliga världen. När jag såg den var det vissa saker som var så korkade så att det riktigt irriterade mig. Detta verkade bero på att de som skrivit var i total avsaknad av logik samt kunskap om krig.

Varning för spoilers.

1. Förs har vi en spion som i Turkiet stjäl en anteckningsbok med tyskarnas planer på en ny stridsgas. Han flyr med ett flygplan och förföljs ut på Atlanten av ett stridsfartyg. Logiken i att han skall ha flugit över Grekland, Italien och Frankrike och att ett stridsfartyg kanske inte är det lämpligaste medlet att följa ett flygplan finner jag ej.

2. Stridsfartyget finner nu spionen på ön och skickar iland en patrull för att fånga honom. Patrullen kommer i strid med invånarna och besegras. Fartyget deltager inte i striden och verkar bege sig iväg så fort som patrullen besegrats för att inte mer synas till.

3. Tyska militära överkommandot planerar att sluta fred så i ett möte så tager vår bov, Ludendorff, och mördar samtliga. Detta får inga konsekvenser utan är en helt normal dag inom det militära.

4, Man stormar de tyska ställningar och striderna utspelar sig i en fullt befolkad by precis vid fronten som av någon anledning inte har evakuerats trots att den befunnit sig i stridslinjen under flera år. Efter att ha brutit igenom de tyska försvarslinjerna så ägnar man sig åt part med invånarna under hela natten utan att tyskarna reagerar. Nästa dag fortsätter man och det finns fortfarande inga tecken på att tyskarna känner till att deras linje har brutits igenom då inga trupper har skickats dit eller nya försvarslinjer byggts upp.

5. Tyska militärledningen har bal två mil från frontlinjen. Från balen beskjuter man det område som intogs föregående dag. Inga motreaktioner förekommer från brittiskt artilleri.

6. Den nya gasen som utvecklas är en typ av senapsgas där svavel ersatts med väte. Lika logiskt som att säga att vi kan ersätta väte i en vätebomb med svavel. Eftersom den innehåller väte så är den därtill väldigt explosiv som alla andra föreningar, ex vatten, träd, som innehåller väte är.

Detta var bara de mest tydliga exemplena som jag tog med. Tycker det är ofattbart att en sås stor film kan göra ett så slarvigt arbete samt att de som skriver recensioner inte reagerar på sådana elementära exempel på rena dumheter.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av B Hellqvist » 5 juli 2017, 19:33

Du har en lista på tabbar i Wonder Woman här: http://www.imdb.com/title/tt0451279/tri ... =tt_trv_gf. Du kanske vill bidra till den...

Stelben
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 februari 2018, 11:49
Ort: Helvetet

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Stelben » 2 mars 2018, 23:01

Dunkirk är ju rätt given i sammanhanget, den är helt fantastiskt dålig...

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2480
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av gostap » 4 mars 2020, 23:48

Ingen som tycker Midway platsar? Precis lika kass som jag förväntat mig...
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av sonderling » 5 mars 2020, 06:22

Jag hörde att 1917 var dålig. Som en super mario i VK1 miljö, sa en annan möp jag känner.
Kan det va så att man inte kan göra krigsfilmer längre?

Sonderling

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2480
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av gostap » 5 mars 2020, 08:56

sett 1917, inge vidare
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Hans » 5 mars 2020, 09:23

Jag gillade den, 89% på Rotten Tomatoes.

MVH

Hans

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av currahee » 5 mars 2020, 19:41

Overlord (2018)
https://www.imdb.com/title/tt4530422/

Gjord för folk utan omdöme... tyvärr har jag sett den. :(

/ currahee

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Lasse O » 6 mars 2020, 11:15

Att ingen hittills har tagit upp detta pekoral måste betraktas som ett mirakel.
Wunderland är något bland det sämsta som man kan se på Netflix och konkurrensen är faktiskt hård.
Nu var jag inte med under VK 2 men jag tvivlar på att man promenerade vid stridskontakt och att man som tysk lät sig massakreras av amerikaner med magasin som rymde 500 patroner, dessutom skjutna från höften.
Är man intresserad av krigsfilm bör man kräva ett visst mått av realism. Wunderland saknar allt sådant.

https://www.filmtipset.se/film/wunderland

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Amund » 6 mars 2020, 19:20

gostap skrev:
4 mars 2020, 23:48
Ingen som tycker Midway platsar? Precis lika kass som jag förväntat mig...
Såg den nyss. Reagerade främst på att stridsscenerna är en bisak och kvalitén blir därefter. Kärlek är den röda tråden.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av sonderling » 9 mars 2020, 07:53

Amund skrev:
6 mars 2020, 19:20
gostap skrev:
4 mars 2020, 23:48
Ingen som tycker Midway platsar? Precis lika kass som jag förväntat mig...
Såg den nyss. Reagerade främst på att stridsscenerna är en bisak och kvalitén blir därefter. Kärlek är den röda tråden.
Ja jag har sett trailern och blev lite skeptiskt. Och just detta att den spänner över en längre tid än själva slaget vid Midway får mig att tänka på filmen "Pearl Harbor". Det känns om om man vill klämma in så mycket så de spricker.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av sonderling » 6 november 2022, 12:46

Ja Midway var super usel nu när jag sett den.

En annan film jag såg i går som var dålig och dessutom gjorde mig riktigt ledsen var Netflix filmen "På västfronten intet nytt".
Den följer knappt boken och slutet blev riktigt uselt. Hade man klippt bort en timme så hade man kunnat rädda den.
Vill ju inte spoila men ja det var som om manus författarna inte läst sin historia, när tyskarna gör ett banzai anfall i elfte timmen. Ja då gav jag upp och gick o la mig.
Rekvisita mässigt tror jag den står sig men jag störde mig på alla stockar som hade tandade märken efter att ha processas genom en skördare. Hade jag varit demon regissör hade jag tvingat snickarna att använda tidstypiska verktyg också.

Båda de här filmerna som för lite aura av fantasy berättelse stärker min tes att vi kommit så långt bort från händelserna att ingen minns hur det var och därför kan man skarva lite.
Jag väntar fortfarande på filmen om AH som vampyr.

Sonderling

Skriv svar