Krigsfilmer
- Fältmarskalken
- Medlem
Krigsfilmer
Såg några bilder under Rommels länk om orginaluniformer.
Är det någon som sett filmerna:
"Come and see", "Hunde" och "Die brücke"?
Vad tyckte ni om filmerna och var kan man tänkas få tag på dom?
Är det någon som sett filmerna:
"Come and see", "Hunde" och "Die brücke"?
Vad tyckte ni om filmerna och var kan man tänkas få tag på dom?
Som tur är så har Ryssarna gjort en välgärning och gett ut Come and see på DVD t.om med svensk text!!!
Region 1 dock så det gäller att du har en dvd-spelare som klarar av det.
Jag ska själv beställa den eftersom den finns att köpa i Sverige på http://www.smultronstallet.com/.
Den verkar vara lite väl vidrig iofs men ryska krigsfilmer är man inte bortskämd med och det kan vara kul att slippa Hollywoodrullarnas kärlekstrams och patriotism.
Region 1 dock så det gäller att du har en dvd-spelare som klarar av det.
Jag ska själv beställa den eftersom den finns att köpa i Sverige på http://www.smultronstallet.com/.
Den verkar vara lite väl vidrig iofs men ryska krigsfilmer är man inte bortskämd med och det kan vara kul att slippa Hollywoodrullarnas kärlekstrams och patriotism.
Tobbe
"This film is far from being a Hollywood movie. In fact, its something you would never see from a Hollywood studio."
"This was not only a brutal film, but a haunting film. It was at times spooky."
"Until the last 20 minutes where it becomes almost horrific."
"This is a story of a village herded into a barn and then set on fire so they can burn to death. Women, little children.... burning to death. And to have Germans laughing and playing music to this was even harder to take. But it had to be told."
"A good movie of the other side of the war."
"A must see. But be warned... its hard to watch. "
En annan person skrev detta
"A masterpiece, perhaps the greatest war film i have ever seen."
" but there are so many unforgettable images in this movie, images that will forever haunt me, from the opening scene where young boys pry rifles from dead soldier's cold fingers, to the roving eyeball of a dying cow."
"Make no mistake, this is a difficult film to watch, but should be required screening for all."
Så förvänta er ingen myspys hollywoodrulle a ´ Pearl Harbor eller ens en våldsskildring som i delar av Saving Private Ryan utan en realistisk och skrämmande skildring av lidande och grymhet.
Jag antar att den kommer att förstöra min nattsömn ett tag men jag får ta risken...
Här är lite valda kommentarer ur en redogörelse från IMdb.comVidrig? På vilket sätt?
"This film is far from being a Hollywood movie. In fact, its something you would never see from a Hollywood studio."
"This was not only a brutal film, but a haunting film. It was at times spooky."
"Until the last 20 minutes where it becomes almost horrific."
"This is a story of a village herded into a barn and then set on fire so they can burn to death. Women, little children.... burning to death. And to have Germans laughing and playing music to this was even harder to take. But it had to be told."
"A good movie of the other side of the war."
"A must see. But be warned... its hard to watch. "
En annan person skrev detta
"A masterpiece, perhaps the greatest war film i have ever seen."
" but there are so many unforgettable images in this movie, images that will forever haunt me, from the opening scene where young boys pry rifles from dead soldier's cold fingers, to the roving eyeball of a dying cow."
"Make no mistake, this is a difficult film to watch, but should be required screening for all."
Så förvänta er ingen myspys hollywoodrulle a ´ Pearl Harbor eller ens en våldsskildring som i delar av Saving Private Ryan utan en realistisk och skrämmande skildring av lidande och grymhet.
Jag antar att den kommer att förstöra min nattsömn ett tag men jag får ta risken...
-
Alfa Romeo
- Medlem
Schysst! Jag har sökt med ljus och lykta efter "Come and see" eller "Gå och se" som den heter på svenska. Jag hade den inspelad på video för länge sen efter att SVT hade visat den men bandet har tyvärr gått förlorat.
Jag tycker nog att den är en av de starkaste andra världskrigsfilmer som gjorts. Den är brutal, drömlik och nästan surrealistisk stundtals. Avsnittet där en tysk antipartisan enhet går in i en by och härjar loss är en av de bästa och samtidigt vidrigaste filmscener jag har sett. Tro nu för all del inte att det är nån lättsmält actionfilm men jag tror nog att den kan tilltala fler än vad man kan tro. Jag såg den med lumparpolarna på logementet och i såna miljöer brukar kanske inte tunga ryska filmer gå hem men den här gjorde faktiskt det. Fem plus utan tvekan!
Jag tycker nog att den är en av de starkaste andra världskrigsfilmer som gjorts. Den är brutal, drömlik och nästan surrealistisk stundtals. Avsnittet där en tysk antipartisan enhet går in i en by och härjar loss är en av de bästa och samtidigt vidrigaste filmscener jag har sett. Tro nu för all del inte att det är nån lättsmält actionfilm men jag tror nog att den kan tilltala fler än vad man kan tro. Jag såg den med lumparpolarna på logementet och i såna miljöer brukar kanske inte tunga ryska filmer gå hem men den här gjorde faktiskt det. Fem plus utan tvekan!
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
-
Alfa Romeo
- Medlem
Jag skulle inte kunna beskriva själva storyn ens om jag ville. (mest beroende på att det säkert är 10 år sen jag såg den sist) I korthet så handlar filmen om en grabb som driver runt i Vit-Ryssland under kriget. Det är inte speciellt mkt dialog om jag minns rätt utan den bygger mer på stämningar och foto. Så mkt vanlig "story" finns egentligen inte men den är rätt fantastisk ändå. En sorts dokumentär mardrömsupplevelse av ett brutalt krig sett genom en pojkes ögon. En pojke som drivs till vansinne av det han upplever...
Jag kommer ihåg att när den gick i tv så skrevs det en del om den kontroversiella inspelningen. Inspelningen hade tydligen varit rätt brutal och regisören hade även använt sig av hypnos (!) på en del skådespelare.
Jag kommer ihåg att när den gick i tv så skrevs det en del om den kontroversiella inspelningen. Inspelningen hade tydligen varit rätt brutal och regisören hade även använt sig av hypnos (!) på en del skådespelare.