Albert Speer blir TV-teater!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 mars 2003, 15:38

Jag lyckades få lite info om programmet genom att ringa en del samtal!
Antligen sänder Svt det på våren eller hösten, enligt planerna skulle det redan ha sänts nu på början av året men enligt han som har hand om det så har redigeringen och oklarigheterna om vilken dag dom ska sända det dragit ut på tiden. Programmet kommer vara 2 timmar lång och kommer att sändas i två delar, men på samma kväll, blir någon paus där i mellan så man kan gå på toa eller hämta mer ostbågar.:) Dock hittade jag lite info från Göteborgs Stadsteater:

Bild
På bilden syns: Philip Zandén, Henric Holmberg
Bild
På bilden syns: Henric Holmberg, Åsa-Lena Hjelm, Torkel Petersson
Bild
På bilden syns: Philip Zandén, Christel Körner

Om ni vill ha bilderna (mycket)större så titta här då:speer

Som pärlor på ett band har framgångarna med teateruppsättningen ALBERT SPEER av David Edgar på Göteborgs Stadsteater avlöst varandra. Uppsättningen, som hade skandinavisk premiär i september förrförra året, i regi av vår konstnärlige ledare Jasenko Selimovic´, kommer i höst att krönas med en studioinspelning hos SVT VÄST. Beräknad sändning blir det nästa år.

Efter kritiker- och publiksuccé här i Göteborg, totalt gavs 44 föreställningar(jag hoppas Johan var där :? ) för fulla hus på Stora Teaterns scen, gästade vi Stockholms Stadsteater med 3 bejublade fullsatta föreställningar nu i maj. Tidigare i vår släppte vi dessutom biljetter till extraföreställningar i höst, då i vårt teaterhus vid Götaplatsen. Dessa 5 såldes snabbt slut och så småningom kommer vi att släppa ytterligare föreställningar.

Nu kommer hela svenska folket ha möjlighet att se en TV-version av uppsättningen. Inspelningarna sker i oktober i studio på SVT VÄST i Göteborg, för beräknad sändning nästa år, 2003.

" Det är väldigt roligt att detta genomförs. Berättelsen om Albert Speer förtjänar att nå ut till en bredare publik. På grund av TV-mediets natur kommer det på sätt och vis att bli en ny version ." menar Jasenko Selimovic´.

I rollerna Philip Zandén (Albert Speer), Christel Körner (Speers hustru) Eivin Dahlgren (Speers pappa), Iwar Wiklander (prästen Georges Casalis), Henric Holmberg (Adolf Hitler), Robin Stegmar (Fritz Todt) med flera.
källa:Albert Speer blir TV-teater!

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 14 mars 2003, 16:03

Är det någon som varit och sett pjäsen live, som kunde recensera den?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 mars 2003, 16:03

Bild

Hittade lite artiklar från Göteborgs-Posten(Tobbe tipsade mig):

Albert Speer, Hitler och kärleken
Zandén, Speer och sanningen
Albert Speer på Stora Teatern

Bild
Gitta Sereny

Bild
Philip Zandén

Thorbz
Medlem

Inlägg av Thorbz » 14 mars 2003, 16:46

Jag var och såg den live, sista föreställningen. Mycket bra pjäs fast endel segment var lite tunna, dvs man skullle vilja veta mer om vissa episoder i pjäsen kändes det som

Mycket bra skådespeleri dock

/Tobbe

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 mars 2003, 17:24

Någon som hetter Jonas(gäst) på det gammla forumet skriver så här:
Jonas skrev: Jaha. Jag var på teater igår. Genrepet för Albert Speer på Stora teatern i Göteborg. Vad säger man?

Tja, i sann populistisk ton har man tagit David Edgars föreställning från London, satt Philip Zandén (bl a Riket II) i huvudrollen och vandrar långsamt och ytterst försiktigt igenom Gitta Serenys mastodontbok om Hitlers arkitekt Albert Speer.

Är det överanskande? Föga.

Är det bra? Ganska.

Gitta Serenys bok är fängslande, men knappast objektiv när det gäller att finna personen Speer. Den har dock sålt multum, varvid man sätter upp den som pjäs. Teatern är precis som boken mastig (nära 4 tim) och bjuder knappast på några som helst överraskningar. Man trampar på i bokens fotspår så tydligt att tröttheten gör sig kallad emellanåt. Nu kanske inte jag är rätt person att säga detta, eftersom det knappast kan ses som socialt normalt att läst boken tre gånger, samt plöjt igenom den mesta litteraturen som behandlar personen Albert Speer...

Har du dock bara läst boken en gång och det för några år sedan, kan jag nog rekommendera Albert Speer som teater. Pjäsen är rapp och skickligt utförd. Philip Zandén är mycket bra som den sympatiske Speer. Om man vill gnälla lite kan man väl säga att Henric Holmberg spelar över lite som Hitler, med buskisvarning som resultat.

Betyg: 3 av 5

MVH
Jonas
källa:Teater: Albert Speer

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 18 mars 2003, 08:04

Jag såg pjäsen i höstas, och den är klart sevärd. Annars har väl det mesta sagts tidigare i denna tråd. Det är kul att den ska gå på TV så fler får chansen att se den.
Såg "romeo och Julia i Sarajevo" också, när den gick. Den var också bra.

Forumsmedlemar i Göteborg borde gå mer på sin storateater.

Sonderling

Skriv svar