Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av Jokke » 13 augusti 2012, 16:12

Lindqvist anklagar Gustaf Hildebrand för att vara nazistsympatisör och nu dras boken in efter frän kritik från Henrik Arnstad i Dagens Nyheter.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-ess ... gustaf-hil
http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/bonnie ... dqvist-bok

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av LasseMaja » 13 augusti 2012, 20:04

Tja, undrar vad församlingen tycker om Arnstads historier den här gången då?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av B Hellqvist » 13 augusti 2012, 20:22

Även en trasig klocka visar rätt tid två gånger om dygnet...

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av Schwalbe » 13 augusti 2012, 20:40

Jag tycker det låter som om Lindqvist gjort en dundertabbe som han borde stå för. Eller har jag missat något?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av Ben » 13 augusti 2012, 20:57

Schwalbe skrev:Jag tycker det låter som om Lindqvist gjort en dundertabbe som han borde stå för. Eller har jag missat något?
Utan att vara särskilt insatt i själva sakfrågan så gissar jag att det måste vara rätt unikt att få två olika böcker indragna av två olika förlag med 10 års mellanrum för ett och samma fel. Bonniers kan rimligen inte ha varit omedvetna om Norstedts debacle, så hur kunde de försätta sig själva i samma situation över precis samma sak?

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av Artur Szulc » 13 augusti 2012, 21:53

Det är ytterst sällan jag länkar direkt till min egen hemsida här på skalman men jag har gjort det vid några få tillfällen. Jag gör det idag då ämnet trots allt är aktuellt och det av flera skäl.

http://www.arturszulc.se/index.php/ansl ... inte-ensam
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av Wooster » 14 augusti 2012, 08:31

Ben skrev: Utan att vara särskilt insatt i själva sakfrågan så gissar jag att det måste vara rätt unikt att få två olika böcker indragna av två olika förlag med 10 års mellanrum för ett och samma fel. Bonniers kan rimligen inte ha varit omedvetna om Norstedts debacle, så hur kunde de försätta sig själva i samma situation över precis samma sak?
Nej, det måste vara någon form av unik händelse i litteraturhistorien. Det mest fascinerande är ju att Lindqvist tydligen skriver om det första debaclet i den nya boken (från Arnstedts text i DN):

Lindqvist beskriver själv i sin nya bok det förra debaclet, som utspelade sig år 2000 på hans dåvarande förlag Norstedts. Lindqvist hade skrivit en ny del av sin svenska historia och angav ”att sedermera professorn i ekonomisk historia Karl-Gustaf Hildebrand tillhörde de studenter som i februari 1939 skrev under en protest mot att tio judiska läkare skulle få invandra till Sverige”. Som så ofta i Lindqvists liv, enligt honom själv, omringades han av fega och politiskt korrekta dumskallar. Expressenmedarbetaren Nils Schwartz krävde korrigering och hävdade att Hildebrand i själva verket varit antinazist. I nya boken hånar Lindqvist förlaget Norstedts vars ”ledning kröp nu längs marken”. Upplagan makulerades för att undvika åtal för ärekränkning av den då ännu levande Hildebrand.

Där kunde den pinsamma historien ha slutat, men Lindqvist anser sig i dag ha luskat reda på den mörka sanningen om 1939. Han hade rätt redan för tolv år sedan eftersom ”Hildebrand visserligen inte skrivit på den ökända antisemitiska protesten, men att han före och under kriget var medlem i den högernationalistiska studentorganisationen Heimdal, som anordnade mötet i Bollhuset”.

Avgörande för Lindqvist är att Hildebrand aldrig protesterade mot Heimdals idéer och syften 1939. ”Denna information meddelades aldrig i stora annonser på Expressens kultursida”. Lindqvist anser att Norstedts borde ha stått på sig i stället för att bränna hans bok. ”Denna uppvisning av feghet och konflikträdsla förvånade mig inte, men gjorde mig bedrövad”, skriver han.


http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-ess ... gustaf-hil

Det handlar alltså vare sig om att Lindqvist själv ska ha "glömt" att han redan haft fel en gång, eller att Bonniers inte "vetat om" tidigare kontroverser.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av Artur Szulc » 14 augusti 2012, 10:21

Fast den här gången har väl HL "bara" antingen missat fakta eller uteslutit dom?

Är det troligt att han medvetet har gjort det andra? Efter omgången år 2000?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av Wooster » 14 augusti 2012, 10:46

Herman Lindqvist har nu kommenterat det hela i ett mail till DN. Utan att ha orginaltexten är det givetvis svårt att veta vem som har rätt eller vad det handlar om, men med tanke på sammanhanget borde ju texten ha korrekturlästs både av författare och förläggare flera gånger för att just inte råka ut för "olyckliga formuleringar"..

http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/herman ... ara-nazist

Ser för övrigt fram emot Lindqvists bok, oavsett hans kvaliteter som historiker så är han en fantastisk berättare.

Jackson
Utsparkad
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:35

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av Jackson » 14 augusti 2012, 14:46

Verkar som att det utökade skyddet för personangrepp som ska gälla för medlemmar inte gäller alla.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av B Hellqvist » 14 augusti 2012, 15:31

Jackson skrev:Verkar som att det utökade skyddet för personangrepp som ska gälla för medlemmar inte gäller alla.
Du är välkommen att rapportera sådant som du anser vara överträdelser av forumreglerna. Klicka bara på utropstecknet i den lilla triangeln.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2274
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av cats » 14 augusti 2012, 15:42

Jag tog kontakt med en vän som jag har i Åmål som varit med på bokdagarna där. Försökte få ett ex. av den ocensurerade boken. Ännu har det inte lyckats. Svårt att ha en åsikt när man inte har tillgång till förstahandskällan. Därmed blir bedömningen av personlig art. Jag tycker Henrik Arnstad, som nu tycks ropa högst, är ett bra exempel på en typisk kvällstidningsjournalist.

Skicklig på att få mediauppmärksamhet. Vet vilka knappar man skall trycka på, och är inte så noga med att behålla proportionerna. Fakta brukar inte störa i nämnvärd grad. Tänker främst på Finlandfrågan han drog med liknande nit för något år sedan.

Har en känsla av att också Hermanskandalen är en storm i ett vattenglas. Det har varit allt för lite säljande skandaler på sista tiden, så nu passar det bra att blåsa upp en storm. Nazistkortet säljer alltid lösnummer.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av Ben » 14 augusti 2012, 16:00

Det är inte särskilt konstigt att Herman Lindqvist ger sin personliga bild av det som hände 2000 - det handlar trots allt om hans memoarer. Däremot är det egendomligt att Bonniers sett sig föranlåtna att "korrigera" en färdig bok i ett så sent skede. Med tanke på vad Norstedts råkade ut för borde det ha varit naturligt att avsnittet om "Hildebrand-affären" blev både kollat och dubbelkollat så att Bonniers var säkra på att kunna backa upp författaren. "Olyckliga formuleringar" borde inte kunna passera när man är förvarnad.
Senast redigerad av 1 Ben, redigerad totalt 14 gånger.

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av Jokke » 14 augusti 2012, 19:14

cats skrev: Har en känsla av att också Hermanskandalen är en storm i ett vattenglas. Det har varit allt för lite säljande skandaler på sista tiden, så nu passar det bra att blåsa upp en storm. Nazistkortet säljer alltid lösnummer.
Bonnier skulle aldrig agera om det inte vore en grovt övertramp av Lindqvist. Han saknar dessutom all form av ödmjukhet och kan aldrig ta ansvar för sin faktafel.

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Re: Herman Lindqvists nya bok dras in efter kritik

Inlägg av Karl XVII » 15 augusti 2012, 02:18

Bonniers nedvärderar läsarens egen förmåga att tolka och ifrågasätta information då man väljer censurens väg. Nu får vi istället en färdigcensurerad version så att vi slipper tänka och ifrågasätta själva. Historieskrivning handlar just om att man bollar fram och tillbaka med uppfattningen om historien. Lindqvist har uppenbarligen sett något som ingen annan har sett, varför ska det förtigas? I en sund historieskrivning ska det finnas plats för båda sidor av myntet.

Skriv svar