Nu tänker jag vara en besserwisser

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Sssmeagol
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 oktober 2002, 16:39
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sssmeagol » 25 februari 2003, 15:42

Appråpå Axis & Allies Europe förresten det är ingen som har försökt sig på att invardera England som Tysk eller försökt vinna striden om Atlanten?

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 25 februari 2003, 16:38

Jag spelar en hel del historiska figurspel. Men det blir även en del brädspel när andan faller på. Det har blivit mycket Axis & Allies genom åren.

//Anders

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 25 februari 2003, 17:37

Sssmeagol skrev:Appråpå Axis & Allies Europe förresten det är ingen som har försökt sig på att invardera England som Tysk eller försökt vinna striden om Atlanten?
Jag testade en "Sjölejon" en gång: köpte bara transports första omgången och satsade sen allt på ett kort med att försöka invadera England - och lyckades! (visserligen fick jag offra i princip hela Luftwaffe för att ha några landstyrkor kvar att ockupera landet med, men det är en annan femma!).
Spelet över efter två omgångar!
Med lite tur och en motspelare som inte riktigt väntar sig en invasion är det därför möjligt.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 26 februari 2003, 00:25

Johan Elisson skrev:Det mest komplicerade brädspel jag spelat är troligen Finans. :D

Risk är däremot otroligt kul! En riktig klassiker.

/Johan
Finans krossar! När jag var liten så hittade vi en gammal från typ 60-talet. Och den hette nya finans :P

Men så har det kommigt och gått finans och "nya" finans flera ggr. Men det är det bästa spelet nånsin :D

Har ni testat Lotr Risk? Det är otroligt bra :)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 26 februari 2003, 07:18

Sssmeagol skrev:
hangatyr skrev:warhammer 40k, men det kankse inte är historiska spel i strikt mening?
Ha! Det spelar jag oxå! Har både en Darkangel armé, en Eldar armé och en Genestealer hybrid armé...

...Lycka till att hitta något som jag inte spelar... :lol:
Darkangels, Eldars, genestealers?? HA!! Mina Ultramarines skulle göra Aliensufflé av dina arméer!!!

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 26 februari 2003, 08:15

Bräd och figurspel rockar fett ! Men det vet du att jag tycker Frolic. Data spel kan vara kul ibland. Men med bräd/figur spelen så får du oftast en rätt bra motståndare som du dessutom får sitta och titta in i ögonen på. Jag brukar spela mot Frolic rätt ofta. Fråga hur ofta han vinner :D Det skall tillägas att han är världens trevligaste och bästa förlorare.

Micke

Frolic
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 september 2002, 13:14
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Frolic » 27 februari 2003, 11:09

Jo det händer väll att jag förlorar ibland.
Ni som gillar risk borde prova på Risk 2220. Man kan säga att det är Advanced Risk. Eller varför inte prova på Age of Imperialism.
Kul att det finns ett intresse för figur och brädspel.

Dataspel har sina fördelar och bräd/figurspel har sina.

Mvh Jens

Hartmann1943-45
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 maj 2002, 23:07
Ort: sthlm

Inlägg av Hartmann1943-45 » 27 februari 2003, 11:46

World in flames och Victory games the Civil War, är absolut mina favorit
brädspel , skillnaden emellan datorspel ala Heart of iron(ett favoritspel)
är den påtagliga känslan av att själv flytta(fysiskt allså) pjäserna(trupperna), även om det kan vara besvärligt att upprätthålla en stor plats
för spelkarta och counters( dessa för ej puffas, stötas till på i fall de befinner sig i höga "stacks" ) men rent känslomässigt föredrar jag brädspel, fast det tar enormt mycket längre tid, och framförallt så krävs det betydligt mer kraft iform av regelläsning, tabellkontroll vid slagens utförande, men att hitta en liksinnad person som har tid att spela brädspel
precis på ens egna lediga stunder, kan vara svårt at finna.

Annars så går det faktiskt att spela dessa spel ensam (solitaire suitability high) framförallt Civilwar är ett utmärkt solitaire spel, eftersomspelkonstruktionen är såpass bra utformad för detta ändamål,
ett annat spel är Avalon Hills The Republic of Rome, som passar väldigt bra för ensamspel, men likförbannat så är idealet att spela emot någon
levande varelse, både när det gäller "Computergames" nätverkspel eller brädspel.

Flavius Aëtius
Tidigare medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 27 juli 2002, 22:11
Ort: Rom

Inlägg av Flavius Aëtius » 27 februari 2003, 12:33

schack...och monopol e ju rätt kul...

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 27 februari 2003, 12:55

Shack är nog det enda brädspel jag har spelat de senaste 5 åren, farsan börjar få svårt att vinna över mig. Soon I am the MASTER 8)

Fast nu har jag blivit sugen att spela en massa andra brädspel men jag har ingen att spela mot och inte pengar eller tid att starta... :(

Sssmeagol
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 oktober 2002, 16:39
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sssmeagol » 27 februari 2003, 16:14

Hartmann1943-45 skrev:World in flames och Victory games the Civil War, är absolut mina favorit
brädspel.
Håller absolut med om att The Civil War är ett enastående roligt spel.
WiF är jag inte så förtjust i dock för att "flödet" i kriget känns konstlat genom ekonomin och det känns svårt att påverka genom listig strategi.

Absoluta favvospelet när det gäller strategiska WW2 spel är definivt SPIs "WW2 European Theater of Operations".
Det har nyligen släppts av Decisiongames i en nyutgåva.

Jag brukar spela nätspel på burken hemma via nätet, bl a. "Medal of Honor" och "Earth & Beyond" men finns det minsta möjlighet att spela ett riktigt brädspel så gör jag det alla dagar i veckan i stället. :D

Jag fick förresten GDWs gamla goa klassiker "A House Divided" som jag köpt från Ebay förra veckan och testade några spel av det i tisdags, och det var både enkelt och roligt även om det vid första spelet kändes nästan hopplöst som Sydstatare.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 28 februari 2003, 10:53

Jag ska snart börja testa ett figurspel som heter " A fistfull of TOWs ", någon som spelat detta och har lite kommentarer ang detta spel ?
Håller i övrigt med alla andra talare :D

Micke

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 28 februari 2003, 11:39

jag hara axis and allies pacific och risk (inte till dator)

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 28 februari 2003, 11:44

MarcuS Schober skrev:Shack är nog det enda brädspel jag har spelat de senaste 5 åren, farsan börjar få svårt att vinna över mig. Soon I am the MASTER 8)

Fast nu har jag blivit sugen att spela en massa andra brädspel men jag har ingen att spela mot och inte pengar eller tid att starta... :(
När jag var typ 5 år spelade jag schack med mina storebröder. Dom blev nästan Skåne mästare i sin klass. Men dom förlorade mot jävla klippan. Vad är det för kefft ställe? Landskrona förevär.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 28 februari 2003, 15:00

Brukar spela risk med kompisar, den bästa brädspelet enligt mig

Skriv svar