i SPR tar det 5 min att komma av omaha i verkligeheten och i the longest day satt dom där i flera timmar. Sen så dom två generalerna var på stranden i första vågen..att springa först har en fördel. så det är inget bullshit
Bästa filmscen
- CJBackfire
- Medlem
Jo, jag gillade också Black Hawk Down, mest scenen när dom är vid den andra (tror jag)nerskjutna helikoptern. Och det kommer 2 soldater för att rädda piloterna, varav en pilot levde och blev senare tillfångatagen av Somalierna. Men iaf själva den scenen för när soldaten med gevär ger sig ut för att skjuta på folkmassan och filmmakarna lyckas få oss att heja på amerikanerna, så grym scen. När folkmassan väller över honom när han blivit skjuten...Gribing skrev:Jag kan bara konstatera att -
scenen i Black Hawk Down där Delta Force-killarna, iförda night-goggles, smyger sig fram till PV-jeepen och överraskar somalierna
- är grymt bra!
/Gribing
- CJBackfire
- Medlem
- CJBackfire
- Medlem
SpR
En cool scen är i slutstriden då en Tiger kör upp bakom dom i full fart över kullen och fronten slår ner med en stor smäll. Så coolt....
8)
8)
- CJBackfire
- Medlem
-
Roger Andersson
- Medlem
The Rock är en tuff film som är mycket väl genomarbetat. Har en utav dom bästa musikaliska inslagen som jag har sett på film.CJBackfire skrev:Ingen annan som gillar introt av the rock och scenen där han breifar dom andra marinerna.?
monthy python och star wars då??
the longests day scenerna jag nämt i bästa film replik tråden?
Iofs ingen krigsfilm men ändå
Början på filmen "The Way of the Gun" är en höjdare
När han klappar till tjejen med den stora käften
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
-
Brill_Mongo
- Medlem
Svårt att välja ut scener sådär helt appropå men om man måste så måste man väl
Rädda Menige Ryan ;
-Hela landstignings Sekvensen
-Slutstriden i stan
Finska Vinterkriget ;
-Skyttegravs stridena på Karelska näset.
Stalingrad ;
-detta är ingen scen men. Det är en av de få filmer som man sett som är sett ur Tyskarnas perspektiv.
Gettysburg ;
-Scenen där rebellerna skall ta kullen och de anfaller gång på gång på gång.
-Scenen där Lee tar på sig skulden för nederlaget är nästan säker på att detta är i princip historiskt korrekt, Har inga källor men han är ju faktiskt en av USA´s mest älskade generaler genom tiderna (iaf enligt filmen).
hum jag får nog plöja igenom några av mina äldre krigsfilmer kommer ju inte ihåg nåt jhu
"i´ll be back"
/Brill_Mongo
Rädda Menige Ryan ;
-Hela landstignings Sekvensen
-Slutstriden i stan
Finska Vinterkriget ;
-Skyttegravs stridena på Karelska näset.
Stalingrad ;
-detta är ingen scen men. Det är en av de få filmer som man sett som är sett ur Tyskarnas perspektiv.
Gettysburg ;
-Scenen där rebellerna skall ta kullen och de anfaller gång på gång på gång.
-Scenen där Lee tar på sig skulden för nederlaget är nästan säker på att detta är i princip historiskt korrekt, Har inga källor men han är ju faktiskt en av USA´s mest älskade generaler genom tiderna (iaf enligt filmen).
hum jag får nog plöja igenom några av mina äldre krigsfilmer kommer ju inte ihåg nåt jhu
/Brill_Mongo
Ja det var ju ett upplysande inlägg. Du får gärna beskriva de scener "vi glömt"...loop skrev:Jag tycker att ni hat glömt en del bra scener i en del krigsfilmer. I Järnkorset finns det några, scenen i Ducka skitstövel när han går och räknar sina döda barn och säger att han aldrig räknat dem tidigare. I Broarna över Toko -ri eller vad den nu heter finns det några bra scener.
mvh
/Gribing
Blackhawk Down: När helikoptrarna lyfter till Elvis låten Suspicious minds.
Bron över floden kwai: I början när fångarna kommer marcherande.
The Rock: När Marine styrkan tar sig in på basen o stjäler gasen.
Kellys Hjältar: Introt när Clintan blåser genom de tyska linjerna i jeep o musiken sakta kommer.
Bron över floden kwai: I början när fångarna kommer marcherande.
The Rock: När Marine styrkan tar sig in på basen o stjäler gasen.
Kellys Hjältar: Introt när Clintan blåser genom de tyska linjerna i jeep o musiken sakta kommer.