Sid Meyers Colonisation?
Sid Meyers Colonisation?
Jag har själv periodvis varit en inbiten Civilisationspelare, läste häromdan att Sid Meyer även skall ha designat ett spel kallat Colonisation vilket jag tycker låter mycket intressant. Stämmer det att det finns ett spel som heter Colonisation? Vart kan man i så fall få tag på det, hur gammalt är det och är det roligt att spela?
Re: Sid Meyers Colonisation?
Jodå... det dök upp ett spel 1994 som heter Colonization designat av Sid Meyer. Jag har inte spelat det själv men jag har för mig att det fick relativt dåliga recensioner. Jag har ingen aning vart man kan få tag på det. Vart kan man få tag på gamla spel överhuvudtaget egentligen. Men kolla på MicroProse hemsida. http://www.microprose.comLasseMaja skrev:Jag har själv periodvis varit en inbiten Civilisationspelare, läste häromdan att Sid Meyer även skall ha designat ett spel kallat Colonisation vilket jag tycker låter mycket intressant. Stämmer det att det finns ett spel som heter Colonisation? Vart kan man i så fall få tag på det, hur gammalt är det och är det roligt att spela?
/rally
Colonization rockar! Ett av mina favoritspel. Det har några år (från 1994) på nacken och grafiken är ganska kass, men spelkänslan är underbar. Du kan ladda ner det på vilken abandonware-sida som helst.
Här är ett forum där du kan få en del hjälp. Kolla även denna sida för hjälp.
Engelsmännen har hittat till den Nya Världen och grundad sin första stad - Jamestown. Utbuktningen nertill är nuvarande Florida. Tre indianer rekar läget.
Här är ett forum där du kan få en del hjälp. Kolla även denna sida för hjälp.
Engelsmännen har hittat till den Nya Världen och grundad sin första stad - Jamestown. Utbuktningen nertill är nuvarande Florida. Tre indianer rekar läget.
Senast redigerad av 1 Mats, redigerad totalt 29 gånger.
- Johan Elisson
- Medlem
Håller med Johan, väldigt kul spel.
Har spelat det lite sporadiskt när jag inte vet riktigt vad jag ska hitta på framför datorn. Väldigt kul, men inte speciellt svårt. Det upptäcker du när du har spelat ett par gånger...
Ett Colonization II med ny grafik etc. skulle inte sitta fel... men det lär väl inte inträffa..
Har spelat det lite sporadiskt när jag inte vet riktigt vad jag ska hitta på framför datorn. Väldigt kul, men inte speciellt svårt. Det upptäcker du när du har spelat ett par gånger...
Ett Colonization II med ny grafik etc. skulle inte sitta fel... men det lär väl inte inträffa..
Här finns en hel del "Abandonware", http://www.the-underdogs.org/, dvs programvara som spelföretagen släppt fria.
Det var mer inriktat på handel än civ. Man producerade t.ex. socker som man sedan exporterade till gamla världen. För pengarna kanske man köpte vapen som man sedan kunde använda mot indianerna eller mot andra européer.
Om man upptäckte inca och aztecerna så fanns det möjlighet till stora guldskatter. De var givetvis svårare att besegra dem än de andra indianerna.
Jag tyckte spelet var helt ok, inte lika bra som civ men näst intill. 4 eller 4.5 i betyg enligt mig
Om man upptäckte inca och aztecerna så fanns det möjlighet till stora guldskatter. De var givetvis svårare att besegra dem än de andra indianerna.
Jag tyckte spelet var helt ok, inte lika bra som civ men näst intill. 4 eller 4.5 i betyg enligt mig
- Anders Widén
- Medlem
Det kanske var det spelet som fick dåliga recensioner..hmm jag blandade nog ihop de bägge.Leonidas skrev:Settlers-serien är ganska lik, men inte lika bra.Galadriel skrev:Förresten, vilket PC spel är mest likt colonization?
Dessutom finns det nya versioner av Settlers t.ex. The Settlers: Fourth Edition från 2001
Här är en screenie:
Kolla in l'änken http://www.bluebyte.net/settlers4/
/Rally