Sid Meyers Colonisation?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
LasseMaja
Redaktör emeritus

Sid Meyers Colonisation?

Inlägg av LasseMaja » 29 januari 2003, 18:17

Jag har själv periodvis varit en inbiten Civilisationspelare, läste häromdan att Sid Meyer även skall ha designat ett spel kallat Colonisation vilket jag tycker låter mycket intressant. Stämmer det att det finns ett spel som heter Colonisation? Vart kan man i så fall få tag på det, hur gammalt är det och är det roligt att spela?

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Re: Sid Meyers Colonisation?

Inlägg av Rally » 29 januari 2003, 18:26

LasseMaja skrev:Jag har själv periodvis varit en inbiten Civilisationspelare, läste häromdan att Sid Meyer även skall ha designat ett spel kallat Colonisation vilket jag tycker låter mycket intressant. Stämmer det att det finns ett spel som heter Colonisation? Vart kan man i så fall få tag på det, hur gammalt är det och är det roligt att spela?
Jodå... det dök upp ett spel 1994 som heter Colonization designat av Sid Meyer. Jag har inte spelat det själv men jag har för mig att det fick relativt dåliga recensioner. Jag har ingen aning vart man kan få tag på det. Vart kan man få tag på gamla spel överhuvudtaget egentligen. Men kolla på MicroProse hemsida. http://www.microprose.com

/rally

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 29 januari 2003, 18:28

Colonization rockar! Ett av mina favoritspel. Det har några år (från 1994) på nacken och grafiken är ganska kass, men spelkänslan är underbar. Du kan ladda ner det på vilken abandonware-sida som helst.

Här är ett forum där du kan få en del hjälp. Kolla även denna sida för hjälp.

Bild
Engelsmännen har hittat till den Nya Världen och grundad sin första stad - Jamestown. Utbuktningen nertill är nuvarande Florida. Tre indianer rekar läget.
Senast redigerad av 1 Mats, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 29 januari 2003, 19:17

Colonization är svårt, men mycket trevligt! :D

/Johan

Användarvisningsbild
virdung
Medlem

Inlägg av virdung » 29 januari 2003, 21:57

Håller med Johan, väldigt kul spel.

Har spelat det lite sporadiskt när jag inte vet riktigt vad jag ska hitta på framför datorn. Väldigt kul, men inte speciellt svårt. Det upptäcker du när du har spelat ett par gånger...

Ett Colonization II med ny grafik etc. skulle inte sitta fel... men det lär väl inte inträffa.. :(

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 29 januari 2003, 22:37

Här finns en hel del "Abandonware", http://www.the-underdogs.org/, dvs programvara som spelföretagen släppt fria.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 30 januari 2003, 08:36

Coolt det ser precis ut som civ 1, tack skall ni ha för tipsen allihopa.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 30 januari 2003, 10:12

Det var mer inriktat på handel än civ. Man producerade t.ex. socker som man sedan exporterade till gamla världen. För pengarna kanske man köpte vapen som man sedan kunde använda mot indianerna eller mot andra européer.
Om man upptäckte inca och aztecerna så fanns det möjlighet till stora guldskatter. De var givetvis svårare att besegra dem än de andra indianerna.
Jag tyckte spelet var helt ok, inte lika bra som civ men näst intill. 4 eller 4.5 i betyg enligt mig

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 30 januari 2003, 10:13

Förresten, vilket PC spel är mest likt colonization?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 30 januari 2003, 11:21

Galadriel skrev:Förresten, vilket PC spel är mest likt colonization?
Settlers-serien är ganska lik, men inte lika bra.

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem

Inlägg av MOS 13F » 30 januari 2003, 11:26

Galadriel:
PC-versionen av Colonization? Om du menar nyare spel finns det ett gäng spel med mer europeiskt perspektiv om handel m.m i liknande tidsperiod. Annars är det nog dåligt med liknande spel, med kolonisering och stadsbyggande.

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 30 januari 2003, 12:20

Conquest nånting har jag för mig att ett senare Colonization-liknande spel hette. Har också några år på nacken nu.

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem

Inlägg av Anders Widén » 30 januari 2003, 12:53

Conquest nånting har jag för mig att ett senare Colonization-liknande spel hette. Har också några år på nacken nu.
Fanns det inte något som hette Conquest of the new world? Det var av Colonization-typ. Ett riktigt bra spel på den tiden som det begav sig.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 30 januari 2003, 14:07

Leonidas skrev:
Galadriel skrev:Förresten, vilket PC spel är mest likt colonization?
Settlers-serien är ganska lik, men inte lika bra.
Det kanske var det spelet som fick dåliga recensioner..hmm jag blandade nog ihop de bägge.

Dessutom finns det nya versioner av Settlers t.ex. The Settlers: Fourth Edition från 2001

Här är en screenie:
Bild

Kolla in l'änken http://www.bluebyte.net/settlers4/

/Rally

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 30 januari 2003, 15:29

Anders Widén: Japp, det var det jag syftade på antar jag.

Rally: The Settlers är en mycket bra serie även om del 3+ är samma spel i princip. Min favorit är fortfarande tvåan. Det finns också som sällskapsspel (datorspelen bygger på det).

/Karl

Skriv svar