Ja, det är ju totalt fel, så ska det inte hända.virdung skrev:Samma sak när jag erövrade Norge, som Sverige givetvis. Fick tre nya fartyg, en jagare och två transportbåtar samt ett infanteri.
Detsamma hände när jag sedan invaderade Finland och Lettland, fick infanteri i båda, dock ingenting i Estland
Det som var lite konstigt med Norgeoffensiven var att de båtarna tillföll mig redan innan jag annekterat landet. Helt plötsligt mitt under brinnande krig så hade jag tre fartyg till, och jag förstår norrmännens glädje att återinfölivas med det underbara Sverige, efter 30 år av självständighet . Först när jag sedan annektera Norge så fick jag gänget med infanterister.
//Virdung
Hearts of Iron
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Det är en nu funktion i spelet. Om man tar över en hamn som har båtar så förstörs de eller så får man de. Om man annektrar ett land som har båtar så går de över till deras allierade om de inte har någon allierade så förstörs de.
Glömde att nämna att man kan döpa om divisioner,flottiljer och allt möjligt.
Jag glömde också nämna några andra invasioner tex den som amerikarna gjorde i västra nordafrika men med bara tre infantri divisione och de blev slagna av italierna. Australierna tog Rhodos från italierna med 4 divisioner inkluderat en pansar division. Holländarna försökte också ta tillbaka sitt hemland men åkte på stryk samma med fransmännen.
Irak skickade faktiskt en exepedtion styrka till britterna som de använde i nordafrika. Spelet har blivit mer roligare helt enkelt.
Glömde att nämna att man kan döpa om divisioner,flottiljer och allt möjligt.
Jag glömde också nämna några andra invasioner tex den som amerikarna gjorde i västra nordafrika men med bara tre infantri divisione och de blev slagna av italierna. Australierna tog Rhodos från italierna med 4 divisioner inkluderat en pansar division. Holländarna försökte också ta tillbaka sitt hemland men åkte på stryk samma med fransmännen.
Irak skickade faktiskt en exepedtion styrka till britterna som de använde i nordafrika. Spelet har blivit mer roligare helt enkelt.
Har upptäckt att ain har förbättrats avsevärt. Tex när jag förklarade krig mot Sovjet och satte en stor del av mina styrkor i en provins så skickar ryssarna massor av styrkor för att möta mina. Jag utnyttade detta genom att gömma en pansararmé och en mekanserad armé bakom fronten och låta ryssen tro att jag skulle anfalla i nord där jag hade det mesta av mina styrkor. Men i själva verket anföll jag i syd med de styrkor jag hade gömt och mötte inte mycket motstånd förrän ryssen förstått vad jag hade gjort. Man har också simulerat ryssarnas enorma mängd i kriget. De har säkert 200 infantri divisioner 30 pansar(har bara sett t-34/t-74 är det någon miss eller för jag tror att de hette t-34/t-85) och 50 mekaniserade/motorsierade plus ett medelstort flygvapen och då snackar vi bara om vad de har vid fronten. För att kunna slå dessa gör jag som tyskarna gjorde. Alltså omringa ett stort antal och sen nedgöra dessa. Som tur är har bara ryssarnas infantri ungefär 50 i organsition och mina 92 som högst. Men när 20 av ryssarnas infantri divisioner anfaller mina 4 tyska divisioner så åker jag på storstryk.
Jänkarna försöker ta över Italien och jag har sett de landstiga både i södra Italien och Sicilien men ungefär 10 divisioner därav 2 pansar. Om det inte vore för att jag hade gett italiernarna teknologier så skulle de ha varit förlorade vid det här laget. Som sagt så är 1.03 än klar förbättring.
Jänkarna försöker ta över Italien och jag har sett de landstiga både i södra Italien och Sicilien men ungefär 10 divisioner därav 2 pansar. Om det inte vore för att jag hade gett italiernarna teknologier så skulle de ha varit förlorade vid det här laget. Som sagt så är 1.03 än klar förbättring.
Jo, 1.03 är ju klart bättre än de tidigare patcharna, men jag tycker ändå det fattas en del, tycker man skulle kunna ingå mindre allianser emellan småländer, t.ex. sverige, norge, danmark, finland, estland, lettland, littauen för att ta ett exempel..
men men, spelet är ju inte direkt uppbyggt på det sättet, utan bara tre allianser
//Virdung
men men, spelet är ju inte direkt uppbyggt på det sättet, utan bara tre allianser
//Virdung
Heh, nukade ju sönder hela japanska öarna i 1.02 utan dom gick med på fred, lite tjatigt.tobbe skrev:Det är väl nog för att de vill hålla spelet realistiskt.
Förresten så läste jag på hoi forumet att om man atombombar ett land så går de enkelt med på fred. Ännu en rolig funktion.
Har fortfarande inte laddat ner 1.03, pillar med EU2 1.06betan.
Det beror ju pa hur bra spelare man ar.AceRimmer skrev:1.03 gör det svårare, men det är fortfarande nästan omöjligt att förlora när man spelar Tyskland . Även om man kör på very hard/furious.Someone skrev:hm.. kanske ska ladda ner 1.03 och ge det en till chans.. innan var det ju patetiskt lätt.. även på AI: hard/agressive..
Har visserligen inte spelat HOI så mycket, men en gång undvek jag att anfalla Polen som sedan höll sig neutralt under hela spelet. England och Frankrike förklarade krig i alla fall, men jag lät bli Maginotlinjen i början och anföll nere på Rivieran tillsammans med italienarna. När det kommit en bit på väg så var det inte lika mycket trupper kvar i Maginotlinjen så jag kom igenom där också. Tillsatte Vichyregering. Luxemburg tog jag, och sedan gick Belgien också in i kriget. Så jag ockuperade Belgien. Nederländerna fick vara i fred.
Till Tyskland och Italien slöt sig efterhand Portugal, Ungern, Bulgarien, Jugoslavien och Grekland och Spanien. Rumänien lät jag stå utanför, så när den sovjetiska krigsförklaringen kom fanns det ingen landgräns mellan axelmakterna och Sovjet. Japan lät jag också stå utanför. Så småningom invaderade jag England och ockuperade hela landet och fick då en massa fartyg ur deras flotta. Sedan anföll Danmark och Norge, så jag ockuperade dem också. Var också nere i Afrika och traskade en smula. Tog Malta, Gibraltar, Cypern etc.
Det enda som sen hände var en massa tjatiga amerikanska flyganfall från Estland, ideliga invasioner av Sicilien och liknande. Men jag satte en massa pansar på Sicilien, så de kom aldrig någonstans. Ryssarna höll på likadant i Ostpreussen, men förlorade varje gång. Sedan ockuperade de Bornholm och Sydafrika började röra sig norrut i Afrika. Men axelmakterna segrade i alla fall utan problem.
En del stolligheter inträffade förstås. När alla andra var besegrade anföll Schweiz, som förstås raskt också ockuperades. En annan skum grej är att övriga axelmakter envisades med att låna ut trupper till Tyskland. Helt i onödan och så fick man försöka hålla reda på var de befann sig. Eller att Irland gick med i kriget när Tyskland redan tagit resten av de Brittiska öarna. Och att den engelska "Vichyregeringen" bara tittade på när irländarna gick till anfall, fast de hade gott om trupper.
Till Tyskland och Italien slöt sig efterhand Portugal, Ungern, Bulgarien, Jugoslavien och Grekland och Spanien. Rumänien lät jag stå utanför, så när den sovjetiska krigsförklaringen kom fanns det ingen landgräns mellan axelmakterna och Sovjet. Japan lät jag också stå utanför. Så småningom invaderade jag England och ockuperade hela landet och fick då en massa fartyg ur deras flotta. Sedan anföll Danmark och Norge, så jag ockuperade dem också. Var också nere i Afrika och traskade en smula. Tog Malta, Gibraltar, Cypern etc.
Det enda som sen hände var en massa tjatiga amerikanska flyganfall från Estland, ideliga invasioner av Sicilien och liknande. Men jag satte en massa pansar på Sicilien, så de kom aldrig någonstans. Ryssarna höll på likadant i Ostpreussen, men förlorade varje gång. Sedan ockuperade de Bornholm och Sydafrika började röra sig norrut i Afrika. Men axelmakterna segrade i alla fall utan problem.
En del stolligheter inträffade förstås. När alla andra var besegrade anföll Schweiz, som förstås raskt också ockuperades. En annan skum grej är att övriga axelmakter envisades med att låna ut trupper till Tyskland. Helt i onödan och så fick man försöka hålla reda på var de befann sig. Eller att Irland gick med i kriget när Tyskland redan tagit resten av de Brittiska öarna. Och att den engelska "Vichyregeringen" bara tittade på när irländarna gick till anfall, fast de hade gott om trupper.