Efterträdare till Close Combat
Efterträdare till Close Combat
Är det någon som vet om det finns ett spel liknande Close Combat, min absoluta favorit. IV var dock aldeles för ojämn för jänkarna , medans V:an var den motsatta. Spel av denna typ verkar tyvär utdöende. (Combat Mission är enl. mig helkass....)
Mr S
Mr S
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
CC var min absoluta favorit också, i synnerhet CC2. Tyvärr lär få spel lansera spel av denna typ ett tag framöver, i synnerhet i 2D. Atomic hade inför CC5 funderat över en CC-variant i 3D. Tyvärr lär fortsatta spel om strider på pluton- kompaniniv mer likna CM eller "slaktarspel" antingen C&C-kloner eller spel som Total War.
/Forsberg
/Forsberg
Close Combat krävde verkligen "taktisk koncentration", hela tiden.
Speciellt intressant tyckte jag det var att förbereda försvar och fördröjningsstrid. Hur placera mina stackars kvarvarande tanks för att slå ut så många t-34 som möjligt och därefter retirera i skydd?
Himla "roligt" också när soldaterna börjar vägra lyda order och springer mot fienden i panik
Då känner man pressen som ansvarsfull förbandschef...
En 3D-version i stil med Sudden Strike kanske vore nåt. Men då vill man fortfarande ha kvar den realistiska skalan, vapenverkan, räckvidd, höjdskillnader osv.
/Gribing
Speciellt intressant tyckte jag det var att förbereda försvar och fördröjningsstrid. Hur placera mina stackars kvarvarande tanks för att slå ut så många t-34 som möjligt och därefter retirera i skydd?
Himla "roligt" också när soldaterna börjar vägra lyda order och springer mot fienden i panik
En 3D-version i stil med Sudden Strike kanske vore nåt. Men då vill man fortfarande ha kvar den realistiska skalan, vapenverkan, räckvidd, höjdskillnader osv.
/Gribing
-
Olle Hungrig
- Medlem
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 13 oktober 2002, 10:46
- Ort: skåne
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Close Combat rest in peace.
Combat Mission var inte vad jag tänkt mig, Sudden Strike var för overkligt.
Det enda jag har kvar är dessa ljuva minnen från forna tider då man tillsammans med kusinen spelade CC i ett sträck från kl 12 på dagen till 7 på morgonen. Varannan bana spelade vi, alltid tyskarna såklart. Pressa tillbaka amerikanerna in i Ardennerskogen, bränna upp den sista gruppen ryssar med sin SdKfz 251/16, spränga bron när man inte kan hålla emot trycket från fienden längre, slå ut fyra fem ryska T-34:or med sin sista pansarvärnskanon och krampaktigt hålla kvar greppet om Stalingrads fabriker, försvara Utah Beach med sina fåtaliga, dåligt utrustade, Osttruppen, storma fram på broarna över Meuse och överraska de dåligt utrustade franska trupperna, skicka in schwere SS-Panzerabteilung 101 i strid för första gången med rykande färska Tiger-stridsvagnar, trycka på startknappen och till sin förtvivlan se att ryssarna har stridsvagnar och du inte har haft råd att införskaffa något pansarvärn, skicka fram sina japanska självmordstrupper mot fienden...
Nu får man forsätta att roa sig med modifikationerna som finns ute.
Rangordning:
Close Combat III: The Russian Front - Helt klart den bästa i serien. Kartorna, trupperna, känslan. Ojojoj. Den sitter kvar länge.
Close Combat V: Invasion Normandy - En god tvåa, en bättre strategisk karta, men inte riktigt samma känsla. Ett bra rekvisitionssystem i klass med treans.
Close Combat IV: The Battle of the Bulge - Bra strategisk karta, icke-befintligt rekvisitionssystem.
Close Combat II: A Bridge too Far - Minns inte så mycket, dock för få trupper, konstig strategisk karta, intressant dock med att spränga broar.
Close Combat - Faktiskt inte spelat...
Intressanta mods, väl värda sin nerladdningstid, ej rangordnade:
Okinawa Mod (CC5) - Japaner och amerikaner.
1940 Meuse Crossing (CC5) - Fransmän och tyskar.
Gold-Juno-Sword (CC5) - Britter/Kanadensare och tyskar.
Real Red (CC3) - Förbättrad version.
En drös andra modar till CC3 och CC5, jag har inte testat någon mod till CC4 eller CC2.
Antingen slutar man spela taktiska krigsspel eller så fortsätter man spela Close Combat. Finns inget annat för mig.
/Johan
Combat Mission var inte vad jag tänkt mig, Sudden Strike var för overkligt.
Det enda jag har kvar är dessa ljuva minnen från forna tider då man tillsammans med kusinen spelade CC i ett sträck från kl 12 på dagen till 7 på morgonen. Varannan bana spelade vi, alltid tyskarna såklart. Pressa tillbaka amerikanerna in i Ardennerskogen, bränna upp den sista gruppen ryssar med sin SdKfz 251/16, spränga bron när man inte kan hålla emot trycket från fienden längre, slå ut fyra fem ryska T-34:or med sin sista pansarvärnskanon och krampaktigt hålla kvar greppet om Stalingrads fabriker, försvara Utah Beach med sina fåtaliga, dåligt utrustade, Osttruppen, storma fram på broarna över Meuse och överraska de dåligt utrustade franska trupperna, skicka in schwere SS-Panzerabteilung 101 i strid för första gången med rykande färska Tiger-stridsvagnar, trycka på startknappen och till sin förtvivlan se att ryssarna har stridsvagnar och du inte har haft råd att införskaffa något pansarvärn, skicka fram sina japanska självmordstrupper mot fienden...
Nu får man forsätta att roa sig med modifikationerna som finns ute.
Rangordning:
Close Combat III: The Russian Front - Helt klart den bästa i serien. Kartorna, trupperna, känslan. Ojojoj. Den sitter kvar länge.
Close Combat V: Invasion Normandy - En god tvåa, en bättre strategisk karta, men inte riktigt samma känsla. Ett bra rekvisitionssystem i klass med treans.
Close Combat IV: The Battle of the Bulge - Bra strategisk karta, icke-befintligt rekvisitionssystem.
Close Combat II: A Bridge too Far - Minns inte så mycket, dock för få trupper, konstig strategisk karta, intressant dock med att spränga broar.
Close Combat - Faktiskt inte spelat...
Intressanta mods, väl värda sin nerladdningstid, ej rangordnade:
Okinawa Mod (CC5) - Japaner och amerikaner.
1940 Meuse Crossing (CC5) - Fransmän och tyskar.
Gold-Juno-Sword (CC5) - Britter/Kanadensare och tyskar.
Real Red (CC3) - Förbättrad version.
En drös andra modar till CC3 och CC5, jag har inte testat någon mod till CC4 eller CC2.
Antingen slutar man spela taktiska krigsspel eller så fortsätter man spela Close Combat. Finns inget annat för mig.
/Johan
GI Combat utvecklas (om jag minns rätt) av några snubbar som jobbade med Close Combat förut.
http://www.gicombat.com/
Jag var också en CC junkie förut (lirar fortfarande III och IV).
Men nu har jag övergått till Combat Mission 2 Barbarossa to Berlin. Ett riktigt bra spel IMO, spelet utspelar sig inte i realtid dock utan det är turnbased.. Du ger orders genom att högerklicka på din unit sen som i Close Combat välja Move Fast/Run, Move, Fire, Sneak, Hide osv... När du är klar så trycker man på Go knappen, datorn tänker en stund (längden beror på hur stort slaget är) när datorn är klar så får du se en "repris" över vad som skett.. Du kan inget göra för att påverka situationen eftersom allt du ser redan skett..
Varje "repris" är 60 sekunder, efter det så får du ge nya orders.. Fungerar ganska bra :
Måste bara säga att ljudet i Comat Mission är riktigt, riktigt bra.. Man riktigt myser när tyskarna drar igång sin MG-42 (låter precis som i Saving Private Ryan).
Det finns ganska många slag att välja mellan, alla utspelar sig dock på östfronten, men man får även spela som/mot Finland om man vill.. Sen har dom lagt med en Mission Editor så du kan göra dina egna maps/slag.. Har dock inte hunnit utforska den ännu.

Mina Tiger-tanks har just vunnit slaget om Kursk (endast 2 blev immobilized, jämförbart med runt 20 utslagna Panzer III samt Panzer IV..) Tack mina sötnosar
http://www.gicombat.com/
Jag var också en CC junkie förut (lirar fortfarande III och IV).
Men nu har jag övergått till Combat Mission 2 Barbarossa to Berlin. Ett riktigt bra spel IMO, spelet utspelar sig inte i realtid dock utan det är turnbased.. Du ger orders genom att högerklicka på din unit sen som i Close Combat välja Move Fast/Run, Move, Fire, Sneak, Hide osv... När du är klar så trycker man på Go knappen, datorn tänker en stund (längden beror på hur stort slaget är) när datorn är klar så får du se en "repris" över vad som skett.. Du kan inget göra för att påverka situationen eftersom allt du ser redan skett..
Varje "repris" är 60 sekunder, efter det så får du ge nya orders.. Fungerar ganska bra :
Måste bara säga att ljudet i Comat Mission är riktigt, riktigt bra.. Man riktigt myser när tyskarna drar igång sin MG-42 (låter precis som i Saving Private Ryan).
Det finns ganska många slag att välja mellan, alla utspelar sig dock på östfronten, men man får även spela som/mot Finland om man vill.. Sen har dom lagt med en Mission Editor så du kan göra dina egna maps/slag.. Har dock inte hunnit utforska den ännu.

Mina Tiger-tanks har just vunnit slaget om Kursk (endast 2 blev immobilized, jämförbart med runt 20 utslagna Panzer III samt Panzer IV..) Tack mina sötnosar
- subskipper
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
- Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)
fast,
Härligt att se fler CM spelare här! Vi är ett par som länge propagerat för storheten i Combat Mission, men det verkar tyvärr som om grafikmotorn tycks avskräcka en del av CC-fansen. Jag hoppas att spelet kan slå rot bland WW2-fantasterna i Sverige då vi äntligen kan köpa det över disk.
~Henric Edwards
Härligt att se fler CM spelare här! Vi är ett par som länge propagerat för storheten i Combat Mission, men det verkar tyvärr som om grafikmotorn tycks avskräcka en del av CC-fansen. Jag hoppas att spelet kan slå rot bland WW2-fantasterna i Sverige då vi äntligen kan köpa det över disk.
~Henric Edwards
hittade ett gratis Steel Panthers World At War av en slump.
http://www.gamesdomain.com/directd/3281.html

http://www.gamesdomain.com/directd/3281.html

Ja, CC III - TRF äger ju, speciellt när man kan dominera en hel karta med en flak 88, en MG42 och en Tiger... underbara känsla
CC II - ABTF var la helt ok med, inte lika kul vapen och tanks dock..
CC IV & V är ingenting att ha tycker jag, helt fel upplägg...
Det enda jag saknar i CC serien är ett spel som bygger på ökenkriget med Rommel och grabbarna...
//Virdung
CC II - ABTF var la helt ok med, inte lika kul vapen och tanks dock..
CC IV & V är ingenting att ha tycker jag, helt fel upplägg...
Det enda jag saknar i CC serien är ett spel som bygger på ökenkriget med Rommel och grabbarna...
//Virdung
- Kn Korrekt
- Medlem
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 17 april 2002, 11:05
- Ort: Lärdomens hufvudstad
- subskipper
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
- Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
- Private Snafu
- Medlem
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
- Ort: junakopunger
Är det någon mer än jag som tycker att anfallen från ai-spelaren suger i CCIV? Jag menar när man startar en strid så hamnar man exempelvis på den försvarande sidan. Gräver skyttevärn m.m. Men motståndaren står då bara som en fåne och väntar utan att vara speciellt offensiv.
Även om han har överläge 10:1.
Har varit med om strider där jag slagit ut en hel drös med stridsvagnar och infanteri enbart pga av detta. Skall jag generalisera så består tex anfallen av en hög statiska pansarvagnar. Där det verkar som datorn skickar fram en enhet i taget för att titta.
kul spel i alla fall
Har varit med om strider där jag slagit ut en hel drös med stridsvagnar och infanteri enbart pga av detta. Skall jag generalisera så består tex anfallen av en hög statiska pansarvagnar. Där det verkar som datorn skickar fram en enhet i taget för att titta.
kul spel i alla fall
-
Andreas Lärka
- Tidigare medlem
- Inlägg: 282
- Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
- Ort: Borgnäs, Finland
- Kontakt: