Tja, jag vet inte om rollen egentligen är så där icke trovärdig. Jag kan hålla med om att hans förändring inte får någon förklaring, med det är ju bland annat just det som är poängen med att det finns alltför mycket annat i filmen och som tar upp plats. Hade så inte varit kunde man ju gått djupare in på just den problematiken.
Jag visste faktiskt inte att mycket av filmen byggde på folks egna berättelser och minnen. Ja, då har ju snuttifieringen och de många ovidkommande inslagen delvis sin förklaring.
Dock är det hur som helst ett manusproblem, och jag tycker nog att bristerna i manuset är betydligt större i första halvan än i den andra.
1939 (filmen/serien)
- Glenn Lauritz Andersson
- Medlem
- Kontakt:
Re: 1939 (filmen/serien)
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare
hehe, Glenn, jag gillade den första halvan bättre "Glenn Lauritz Andersson skrev:1939 är en av mina svenska favoritfilmer, eftersom jag gillar tidsstämningen, detaljerna och musiken. Liksom skådespeleriet.
Nog för att jag är lite av en "fanatisk WWII fantast" men jag tror inte det krävs för att gilla den första halvan, det räcker nog ofta med att man har sina rötter utanför storstadsregionerna. Den syrliga kommentaren om "dom där stockholmarna" (angående de inkallade soldaterna) och Bengts ängslan inför besöket hos Annika och hans "bor det verkligen folk här?" känns extra trovärdiga, för de stämmer på pricken idag.
Vad var det egentligen som var så löjligt med spärrballongen? Att man sydde kläder av den?
- Medlem
- Kontakt:
King Kong,
Jag gillar inte den första halvan därför att den saknar ett bra manus och innehåller alltför många ovidkommande inslag plus att den är makalöst seg. Dessutom är tidsandan och miljöerna bättre fångade i andra delen - där KÄNNS det verkligen 30/40-tal.
Vad gäller spärrballongen, så är den scenen fånig eftersom den helt enkelt inte tillför något som helst till filmen, sak samma gäller scener som jakten på grisen, liksom när Annika i ett rent Ingmar Bergman-hybris falle ner på ängen och börjar gråta (första halvan verkar ju mest upptas ju mest av hur Annika springer omkring på ängarna i ett sorts panikångest). Och det kryllar av sådana ovidkommande utfyllnadsinslag i hela första halvan.
Haralds svart börs-lada ute i skogen tillför heller inget för filmen. Det blir helt enkelt bara för mycket - och resultatet blir att det blir varken hackat eller malet.
Visst, jag håller med om att bengts besök ute hos Annikas föräldrar är bra berättat och har en hel del att säga, men så tillhör det inslaget ju också filmens andra halva och känns som en naturlig del av den berättelsen.
Kanske felet var att man försökte prångla in allt detta i en enda storfilm, vad vet jag. Men nog engagerar den andra halvan av filmen mig betydligt mer, eftersom den berättar en regelrätt historia och inte - som den första halvan - är ett hopkok av en massa ytligt behandlade tidselement som bara flimrar förbi och som finns där "bara för att de måste vara med".
Jag gillar inte den första halvan därför att den saknar ett bra manus och innehåller alltför många ovidkommande inslag plus att den är makalöst seg. Dessutom är tidsandan och miljöerna bättre fångade i andra delen - där KÄNNS det verkligen 30/40-tal.
Vad gäller spärrballongen, så är den scenen fånig eftersom den helt enkelt inte tillför något som helst till filmen, sak samma gäller scener som jakten på grisen, liksom när Annika i ett rent Ingmar Bergman-hybris falle ner på ängen och börjar gråta (första halvan verkar ju mest upptas ju mest av hur Annika springer omkring på ängarna i ett sorts panikångest). Och det kryllar av sådana ovidkommande utfyllnadsinslag i hela första halvan.
Haralds svart börs-lada ute i skogen tillför heller inget för filmen. Det blir helt enkelt bara för mycket - och resultatet blir att det blir varken hackat eller malet.
Visst, jag håller med om att bengts besök ute hos Annikas föräldrar är bra berättat och har en hel del att säga, men så tillhör det inslaget ju också filmens andra halva och känns som en naturlig del av den berättelsen.
Kanske felet var att man försökte prångla in allt detta i en enda storfilm, vad vet jag. Men nog engagerar den andra halvan av filmen mig betydligt mer, eftersom den berättar en regelrätt historia och inte - som den första halvan - är ett hopkok av en massa ytligt behandlade tidselement som bara flimrar förbi och som finns där "bara för att de måste vara med".
Med vänlig hälsning
Jag vet inte det....., jag tyckte första halvan var intressant.Glenn Lauritz Andersson skrev:Jag gillar inte den första halvan därför att den saknar ett bra manus och innehåller alltför många ovidkommande inslag plus att den är makalöst seg.
Inte minst spärrballongen - visar ju en aspekt av krigets påverkan..., och om jag förstod det rätt, tog man vara på tyget, färgade det och sydde upp kläder - som man sen använde i kyrkan! Det är ganska intressant, för vem skulle göra det idag...
Harald är ju en festlig figur, han kombinerar på sätt och vis svartabörsaffärer och en sorts sympati/samarbete med den norska motståndsrörelsen - och är ju för bövelen en av de mest intressanta personerna i hela filmen! Go Harald! Det finns ju ingen scen med Harald som är tråkig...
Kan inte säga att jag tycker att grisjakten är särskilt uppåt väggarna heller...
Personligen, det jag tyckte var lite överdrivet var dödsskjutningen av den norske motståndsmannen/flyktingen vid gränsbäcken, där den svenska trion "bara råkade vara på plats"...
Och armadan av tyska flygplan var några för många...
- Medlem
- Kontakt:
Själv väntade jag bara på att en hel drös av tyska tanks skulle dyka upp på gårdsplanen för att sätta lite extra färg.King Kong skrev:[Och armadan av tyska flygplan var några för många...
Personligen tyckte jag första halvan av filmen var som en dålig blandning av Arne Mattson, Åsa-Nisse och Repmånad.
Med vänlig hälsning
Ser filmen just nu på TV4 Film och när Per Mobergs karaktär presenterar våningen när de är nygifta tycker jag att han säger följande när han presenterar sitt arbetsrum: Och här ska jag se på TV
- Medlem
- Kontakt:
I så fall är det en av de värsta bloopers i filmhistorien.mattep74 skrev:Ser filmen just nu på TV4 Film och när Per Mobergs karaktär presenterar våningen när de är nygifta tycker jag att han säger följande när han presenterar sitt arbetsrum: Och här ska jag se på TV
Med vänlig hälsning