I filmerna, framförallt del II, får man följa Vito Corleones marsch till Gudfader efter att han rotat sig i New York.
Efter att ha gjort en del research i en utmärkt historisk atlas som jag en gång inhandlade i NY finns det (föga förvånande) gott om italienskdominerade områden i NY under mellankrigstiden. Delar av dem, på södra Manhattan, finns kvar idag medan andra områden, i Harlem och upper East Side, bebos av svarta och hedgefondsförvaltare idag.
Till detta finns naturligtvis områden i Bronx eller Brooklyn. Någon som vet var det skalll utspela sig?
Gudfadern
Boken handlar ju inte om Gudfadern 2.
Hela den långa scenen med helgonfestivalen samt Vitos mord på Don Fanucci tar definitivt plats på ett återskapat Elizabeth Street, den mest kända
huvudgatan i stadsdelen Little Italy på södra Manhattan, som dessutom var centrum för New Yorks italienska invandrargrupp samt mafia. från 1860-talet till tidigt 1900-tal.
Hela scenen är dessutom förövrigt inspelad på Elizabeth Street, och den miljö som i övrigt målas upp är det typiska Little Italy.
Även regissören Martin Scorsese växte upp på Elizabeth Street och det kan man urskilja i hans filmer, främst de tidigare.
Här är en bild på Elizabeth Street från 1912. http://www.shorpy.com/files/images/04208u.jpg
Hela den långa scenen med helgonfestivalen samt Vitos mord på Don Fanucci tar definitivt plats på ett återskapat Elizabeth Street, den mest kända
huvudgatan i stadsdelen Little Italy på södra Manhattan, som dessutom var centrum för New Yorks italienska invandrargrupp samt mafia. från 1860-talet till tidigt 1900-tal.
Hela scenen är dessutom förövrigt inspelad på Elizabeth Street, och den miljö som i övrigt målas upp är det typiska Little Italy.
Även regissören Martin Scorsese växte upp på Elizabeth Street och det kan man urskilja i hans filmer, främst de tidigare.
Här är en bild på Elizabeth Street från 1912. http://www.shorpy.com/files/images/04208u.jpg
Nej, det är jag fullt medveten om. Men jag har för mig att det ändå framgick i boken att Vito Corleone kom från Brooklyn. Efter att ha bläddrat i boken blir jag dock lite konfunderad eftersom jag inte hittar några referenser - eventuellt har jag bland ihop det med en annan Puzo-bok.Giancarlo skrev:Boken handlar ju inte om Gudfadern 2.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Tackar för denna!Giancarlo skrev:Boken handlar ju inte om Gudfadern 2.
Tror inte att Vito Corleone bor i Brooklyn nån gång i boken. Han är född i Corleone på Sicilien och väl i USA flyttar han in hos familjen Abbandando i Little Italy på Manhattan. Har för mig att han bor där till han flyttar till Long Beach. Den enda kopplingen till Brooklyn vad jag minns är att hans capo-regime Tessio bor där. Under det tidiga 1900-talet var det mest napolitanare bland den den italienska befolkningen i Brooklyn (medan italienarna på Manhattan mestadels var sicilienare). När de olika gängen slogs kallade man de ibland för kriget mellan maffian och camorran. I verkligheten var det dock rätt lite som skiljde mellan gängen i Brooklyn och de på Manhattan och ganska snart så suddades gränsen mellan napolitanare och sicilienare ut.
Re: Gudfadern
Rättelse!
Jag kommer precis hem från en New York-vistelse och bodde bredvid Elizabeth street är numera enbart en sidogata som är i princip lite avdankade kinesiska affärer (Chinatown har spritt sig långt över Little Italy, NolIta, Soho och Lower Eastside).
Centrum i Little Italy ligger främst på Mulberry street som ser mer ut som gudfadern-filmen än Elizabeth street (taken på Elizabeth Street är dock de samma som i filmen och den känns bekant). På Mulberry-street lever de på att upprätthålla den italienska klichén (igår spelade de gudfadern-temat under en helgonfestival).
Såna förändringar av stadsbilden är inte ovanliga i New York. Innan Little Italy fanns var där en irländsk slum, och de fattigare kvateren längre österut blir också upphottade numera.
Jag kommer precis hem från en New York-vistelse och bodde bredvid Elizabeth street är numera enbart en sidogata som är i princip lite avdankade kinesiska affärer (Chinatown har spritt sig långt över Little Italy, NolIta, Soho och Lower Eastside).
Centrum i Little Italy ligger främst på Mulberry street som ser mer ut som gudfadern-filmen än Elizabeth street (taken på Elizabeth Street är dock de samma som i filmen och den känns bekant). På Mulberry-street lever de på att upprätthålla den italienska klichén (igår spelade de gudfadern-temat under en helgonfestival).
Såna förändringar av stadsbilden är inte ovanliga i New York. Innan Little Italy fanns var där en irländsk slum, och de fattigare kvateren längre österut blir också upphottade numera.