DVD:er med Gustav II Adolf med flera

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
krypto
Medlem

DVD:er med Gustav II Adolf med flera

Inlägg av krypto » 23 november 2007, 04:11

Såg att man på SVTs hemsida kunde köpa mängder med DVD:er med Herman Lindqvist rörande svensk historia.

Det finns DVD:er med Gustav II Adolf, Gustav Vasa, Axel von Fersen osv osv.

Se länk: http://butiken.svt.se/system/search/product.asp?id=333

Någon som köpt någon av dessa dvd:er? Kommentarer?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 23 november 2007, 07:55

Om det är samma filmer som visats på SVT i flera omgångar så vet jag vilka de är.

Filmerna är ganska översiktliga, men man måste väl sålla om man bara har en begränsad sändningstid. Lindqvist har ju den förmånen, liksom Guillou, att man som journalist kan kosta på sig en del generaliseringar, slutsatser och att välja sina källor. Jag vill minnas att han fick ganska mycket kritik av den akademiska världen, bland annat från Peter Englund, för sina program och böcker.

En kunnig person kan säkert såga många av dessa filmer med fotsulorna. Men till filmernas försvar måste jag säga att han har en berättarteknik som får med sig tittarna och som väcker intresse. Jag har kompisar som inte ens fullgjort grundskolan som efter att de såg serien blev intresserade och började plugga.

Om du ska köpa några stycken av filmerna så rekommenderar jag de "dubbelavsnitt" som fanns. Vill minnas att dessa bland annat inkluderade Gustav II Adolf, Karl XI och Gustav III. De får ett större djup och innehåll en 50-minutersavsnitten.

a3_power
Medlem

Inlägg av a3_power » 23 november 2007, 14:16

har köpt 6 stycken av dom dvd:en och tycker dom är riktigt bra vill ha fler såna nya filmer

Användarvisningsbild
krypto
Medlem

Inlägg av krypto » 24 november 2007, 04:32

Hur är dom utformade då? Bara Lindqvist som står och pratar eller får man se olika miljöer också etc eller?

a3_power
Medlem

Inlägg av a3_power » 8 december 2007, 00:24

han står och pratar på olika platser där dom olika händelserna har hänt

Skriv svar