Bra brädspel

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
tinG
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 april 2005, 23:53
Ort: Göteborg

Inlägg av tinG » 24 september 2007, 00:44


Jeernkrok
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 12 juni 2007, 20:19
Ort: Bakom stora stenen i byn..

Inlägg av Jeernkrok » 13 november 2007, 15:04

För den historiaintresserade måste 7ages vara intressant. Man styr en civilization under 7 tidsepoker.. varje tidsepok öppnar upp nya civilizationer. När man anser att man har spelat klart egypterna så kan man börja med vikingarna istället.
Finns på boardgamegeek.

Lista över bra spel i den tyska skolan (lättsamma smart utförda tänkarspel):
Thurn und Taxis (Man bygger upp ett postnätverk i södra Tyskland 4 spelare)
Puerto Rico (Man har plantage i Puerto Rico, GRYMT spel 5 spelare)
El Grande (Man är en adelsman i Spanien som placerar ut lågadel i olika provinser för att få makten, GRYMT spel 5 spelare)
Power Grid (Man bygger upp elnät i Tyskland/USA.. 6 spelare)
RoboRally (FANTASTISKT spel, upp till 8 spelare.. kräver snabbtänkthet, rekommenderas att minska tiden man får på sig)

Personligen avskyr jag Junta men det är verkligen en smaksak. Det är det ultimata backstabbarspelet.
Passar verkligen inte för den analyserande typen som jag själv tillhör, det är helt enkelt omöjligt att ha en taktik för att du vet att någon kommer att ha ihjäl dig i alla fall om du blir president.
Antar att det också spelar roll vilken sorts människor som spelar men i min brädspelsgrupp så är det kaos. Revolution varannan runda.
Jag känner att det inte är jag som spelar spelet utan att spelet spelar mig, fast gillar man ett par vilda timmar helt utan kontroll så rekommenderas det antar jag.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 november 2007, 16:50

Härfördärvaren skrev:Hallå.

Jag kan bara instämma med de som säger att Britannia är en höjdare.
Bra balanserat, tillräckligt historiskt för oss som gillar det och framförallt väldigt roligt.

Förrförra gången vi spelade lyckades jag hålla hela skottland när spelet var slut, utom en provins nere i lågländerna med Norsemen!! :-) Vanzinne!
Och någon gång i forntiden lyckades Jutarna bli Bretwalda! (det var dock innan jag kom med i bilden).. Det ska liksom bara inte kunna gå!

I vårt Britanniagäng nere i Växjö brukar sätta oss ner vid fyratiden på lördagen och sen sitter vi och lirar spelet och dricker öl samtidigt. Vid nio/tio -tiden är alla lite på lyset och plötsligt tar man spelet på blodigt allvar. Det är precis så brädspel ska spelas om någon frågar mig.
Alla blir dessutom lite elakare!

När allt är över så brukar vi gå ut och umågs med vanligt folk på krogen (så man inte nördar ihop totalt såklart :-p).. Och inte helt sällan fortsätter den goda stämningen och de hetsiga diskussionerna om hurvida Briganterna stack Picterna i ryggen osv osv..

Helt fantastiskt spel! Spelas dock inte på en timme som sagt..

//Simon
Vi körde en double-header i helgen...lördag kväll och söndag fram till kl 17. Gick inte så bra för mig den här gången, till del beroende på helt osannolikt dåligt flyt med tärningarna som romare. Det brann borgar från York till Sussex, från Essex till Cornwall... där gick många ockupationspoäng samtidigt som mina motståndare fick 50 till skänks. Liten fjäder i hatten dock att Arthur med följe lyckades slå ut en välförsvarad Aelle. Däremot bet sig mina skottar fast ordentligt efter att ha lyckats inta Dalradia med EN armé och sedan blev det prygling av pikter. ("nu ska de få pikta för sina synder..." osv).

Finns bra taktik för jutarna? Vårt stående (oerhört inkorrekt politiska) skämt är att så fort de uppenbarar sig på kanalens vågor är det dags för juteutrotning...ok att man kanske tar Kent men sen? Om saxarna har bitit sig fast har de oerhört svårt.

F.ö. så har vi samma upplägg för det mesta... öl ingår liksom i spelandet, likaså icke-nördigt umgänge efteråt. Diskussionerna, pikarna och hånandet är ju roligast. :) Anglais-spelaren lyckades slå fem ettor med sin invasionsarmé, varpå alla jublade YATZY!!!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 14 november 2007, 00:56

Håller med om Puerto Rico, vilket väl jag redan har skrivit i en tidigare post :-P
När det gäller strategispel så är "A Game of Thrones" med expansionen "A Clash of Kings" riktigt trevligt. Ffa genom att de saknar tärningar.
De är (så klart) baserade på George R Martins bokserie " A Song of Ice and Frie".

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 november 2007, 11:53

tryggve skrev:Håller med om Puerto Rico, vilket väl jag redan har skrivit i en tidigare post :-P
När det gäller strategispel så är "A Game of Thrones" med expansionen "A Clash of Kings" riktigt trevligt. Ffa genom att de saknar tärningar.
De är (så klart) baserade på George R Martins bokserie " A Song of Ice and Frie".
Rekommenderas! Speciellt om man läst böckerna - och har man inte det, så rekommenderas det också. Här hamnar tillochmed Junta i lä vad gäller backstabbing, RR Martins värld är byggd på ränkspel och spelet är inget undantag. :D Finns ytterligare en expansion - A storm of swords, som ställer Lannister, Greyjoy, Baratheon och Stark mot varandra. Nya ledarregler och inte minst kan man ta gisslan - och avrätta den. Höhö. Jag roade mig med att få ut ganska mycket i gengäld mot att släppa Jaime, men naturligtvis kunde jag inte låta han få löpa utan avrättade honom summariskt när lösen betalts.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 14 november 2007, 12:12

Belisarius skrev: Rekommenderas! Speciellt om man läst böckerna - och har man inte det, så rekommenderas det också. Här hamnar tillochmed Junta i lä vad gäller backstabbing, RR Martins värld är byggd på ränkspel och spelet är inget undantag. :D Finns ytterligare en expansion - A storm of swords, som ställer Lannister, Greyjoy, Baratheon och Stark mot varandra. Nya ledarregler och inte minst kan man ta gisslan - och avrätta den. Höhö. Jag roade mig med att få ut ganska mycket i gengäld mot att släppa Jaime, men naturligtvis kunde jag inte låta han få löpa utan avrättade honom summariskt när lösen betalts.
Har varit frestad att köpa denna expanison, och från din beskrivning låter den ju värd pengarna. Hur är det som strategispel?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 november 2007, 12:39

Själva spelet är i grund densamma som A Game of Thrones, bara mer fokuserat på de fyra husen. Man har även andra hus till hjälp, men deras lojalitet är inte given utan man får passa sig och spela väl. Att ha två ledare i spel samtidigt ger ju också lite extra krydda. Kort sagt, det är en kul variation när man känner att man börjar "kunna" de andra spelen.

Skriv svar