Combat Mission 2 är släppt!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 26 oktober 2002, 13:35

Var kan man hitta scenarios och andra mods?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 27 oktober 2002, 09:32

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 27 oktober 2002, 12:28

Jag hittar inget scenario som handlar om det finska vinterkriget... Finns det?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 28 oktober 2002, 19:40

Leonidas skrev:Jag hittar inget scenario som handlar om det finska vinterkriget... Finns det?
Enligt uppgift är det en del på gång från de finska CM-spelarna. Vet inte exakt när, men det lär kungöras på Battlefront's forum.

~Henric Edwards

M4A3 Sherman 76mm
Medlem

Inlägg av M4A3 Sherman 76mm » 30 oktober 2002, 11:00

Hej! Nu har jag köpt CM 2. Det rockar!

Någon som vet var man kan ladda ner det historiskt korrekta namnet på Waffen-SS? Dom dumma tyskarna har benämt dom med "Waffengrenadiere".

Sånt irriterar mig.

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem

Inlägg av Anders Widén » 30 oktober 2002, 11:42

Någon som vet var man kan ladda ner det historiskt korrekta namnet på Waffen-SS? Dom dumma tyskarna har benämt dom med "Waffengrenadiere".

Vad jag har förstått så går det inte att ändra namnet utan att gå in och ändra i koden.

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 30 oktober 2002, 12:41

Då får amn ju göra det :D :wink:

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 30 oktober 2002, 13:54

Henric, tack för svaret. Hoppas det blir snart. Kan någon annonsera när det blir ett faktum.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 30 oktober 2002, 17:42

M4A3 Sherman 76mm skrev:Hej! Nu har jag köpt CM 2. Det rockar!

Sånt irriterar mig.
Det går att ladda ner en patch som gör att du ser SS-runorna istället för WG beteckningen på scenarioskärmen, men texten i alla "briefings" kommer fortfarande vara Waffengrenadiere, så personligen tycker jag inte det är värt besväret.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 30 oktober 2002, 17:42

Leonidas skrev:Henric, tack för svaret. Hoppas det blir snart. Kan någon annonsera när det blir ett faktum.
Jag tjoar till så fort jag hör något. :)

~Henric Edwards

-vils-
Medlem

En ide

Inlägg av -vils- » 1 november 2002, 00:27

Jag har en ide om att köra en virtuell kampanj, med oss här i forumet. Iden är att spela H2H via tcp/ip, 2min per runda, och resultatet av striden återspeglas på en virtuell karta som vi ändrar vartefter på www.

Det är ett par problem som måste lösas:

1. Handlingen.

Min ide bygger på småskalighet, med säg strider över Nätääla, och specifikt i princip direkt ur historieboken, i mitt fall IR13 på karelska näset sommaren 1944.

2. Order of battle.

Detta är ju enkelt, i ovanstående exempel är det bara att sno direkt ur historieboken. Tyvärr får finnarna finna sig i mestadels uppehålls-strider och kommer nog att förlora mycket, men samtidigt vill ju alla spela finnarna, så jag antar att det går på ett ut.

3. Reglerna.

Detta är det svåra. Här behövs en expert. Men vi har ju forum admins här eller hur :-)

Om allt baseras på poäng, och så får varje sida order för vad som skall köpas innan varje strid.

300 i baspoäng för liten karta.

Sedan kommer det intressanta. Om någon vinner borde han ju få bonus, säg +25 poäng till nästa strid, och vice versa.

Det skulle bli ett slags schackbräde där varje lag får sin tur att agera på brädet, och sedan lägger vi ut själva striderna på individerna.

Jag har inte tänkt igenom detta så mycket, sitter mest och spånar nu, men jag har fattat att detta är möjligt och inte direkt svårt att göra, bara man är 4-8 stycken som alla är engagerade kan vi utforma någonting.
Man kan börja mycket enkelt, och bygga vidare och utveckla kampanjen vartefter den spelas.

En halvgud behövs också, som alla rapporterar till och som administrerar den taktiska kartan med frontlinjen. Jag kan bistå med webplats, kart-scanning och i *VÄRSTA FALL* html kodningen :)

Är jag sinnesjuk eller tycker någon att det är en god ide?

Förövrigt håller jag på att fiska på forumet på battlefront.com med, så något kommer det att bli, frågan är bara när.

Slutligen, om DU är intresserad av detta, droppa ett mail här så ordnar jag en mailing-lista så kör vi!

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Re: En ide

Inlägg av subskipper » 1 november 2002, 14:15

-vils- skrev:Jag har en ide om att köra en virtuell kampanj, med oss här i forumet. Iden är att spela H2H via tcp/ip, 2min per runda, och resultatet av striden återspeglas på en virtuell karta som vi ändrar vartefter på www.

Det är ett par problem som måste lösas:

1. Handlingen.

Min ide bygger på småskalighet, med säg strider över Nätääla, och specifikt i princip direkt ur historieboken, i mitt fall IR13 på karelska näset sommaren 1944.

2. Order of battle.

Detta är ju enkelt, i ovanstående exempel är det bara att sno direkt ur historieboken. Tyvärr får finnarna finna sig i mestadels uppehålls-strider och kommer nog att förlora mycket, men samtidigt vill ju alla spela finnarna, så jag antar att det går på ett ut.

3. Reglerna.

Detta är det svåra. Här behövs en expert. Men vi har ju forum admins här eller hur :-)

Om allt baseras på poäng, och så får varje sida order för vad som skall köpas innan varje strid.

300 i baspoäng för liten karta.

Sedan kommer det intressanta. Om någon vinner borde han ju få bonus, säg +25 poäng till nästa strid, och vice versa.

Det skulle bli ett slags schackbräde där varje lag får sin tur att agera på brädet, och sedan lägger vi ut själva striderna på individerna.

Jag har inte tänkt igenom detta så mycket, sitter mest och spånar nu, men jag har fattat att detta är möjligt och inte direkt svårt att göra, bara man är 4-8 stycken som alla är engagerade kan vi utforma någonting.
Man kan börja mycket enkelt, och bygga vidare och utveckla kampanjen vartefter den spelas.

En halvgud behövs också, som alla rapporterar till och som administrerar den taktiska kartan med frontlinjen. Jag kan bistå med webplats, kart-scanning och i *VÄRSTA FALL* html kodningen :)

Är jag sinnesjuk eller tycker någon att det är en god ide?

Förövrigt håller jag på att fiska på forumet på battlefront.com med, så något kommer det att bli, frågan är bara när.

Slutligen, om DU är intresserad av detta, droppa ett mail här så ordnar jag en mailing-lista så kör vi!
Låter som en dunderidé! Regelmässigt är det egentligen bara att kika lite på de befintliga kampanjerna och modifiera efter behov. Jag är på. :)

~Henric Edwards

M4A3 Sherman 76mm
Medlem

Inlägg av M4A3 Sherman 76mm » 1 november 2002, 15:37

Kod: Markera allt

[quote]Det går att ladda ner en patch som gör att du ser SS-runorna istället för WG beteckningen på scenarioskärmen, men texten i alla "briefings" kommer fortfarande vara Waffengrenadiere, så personligen tycker jag inte det är värt besväret.[/quote]~Henric Edwards[/quote]

Jo, jag måste. Var hittar jag patchen?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 1 november 2002, 16:35

M4A3 Sherman 76mm skrev:

Kod: Markera allt

[quote]Det går att ladda ner en patch som gör att du ser SS-runorna istället för WG beteckningen på scenarioskärmen, men texten i alla "briefings" kommer fortfarande vara Waffengrenadiere, så personligen tycker jag inte det är värt besväret.[/quote]~Henric Edwards[/quote]

Jo, jag måste. Var hittar jag patchen?
Längst ner på den nedanstående sida.

http://www.geocities.com/TimesSquare/Ar ... 1/mod.html

~Henric Edwards

M4A3 Sherman 76mm
Medlem

Inlägg av M4A3 Sherman 76mm » 1 november 2002, 17:32

Tack! känns genast bättre.

Skriv svar