Combat Mission 2 är släppt!
- subskipper
- Medlem
Här kommer några användbara länkar:Leonidas skrev:Var kan man hitta scenarios och andra mods?
http://www.militarygameronline.com/TCMH ... ional.html
http://cmoutpost.net/
http://ns9.super-hosts.com/~dragonlair. ... atmission/
http://www.algonet.se/~jim/
http://www.combatmission.com/
~Henric Edwards
- subskipper
- Medlem
-
M4A3 Sherman 76mm
- Medlem
- Anders Widén
- Medlem
- subskipper
- Medlem
Det går att ladda ner en patch som gör att du ser SS-runorna istället för WG beteckningen på scenarioskärmen, men texten i alla "briefings" kommer fortfarande vara Waffengrenadiere, så personligen tycker jag inte det är värt besväret.M4A3 Sherman 76mm skrev:Hej! Nu har jag köpt CM 2. Det rockar!
Någon som vet var man kan ladda ner det historiskt korrekta namnet på Waffen-SS? Dom dumma tyskarna har benämt dom med "Waffengrenadiere".
Sånt irriterar mig.
~Henric Edwards
- subskipper
- Medlem
En ide
Jag har en ide om att köra en virtuell kampanj, med oss här i forumet. Iden är att spela H2H via tcp/ip, 2min per runda, och resultatet av striden återspeglas på en virtuell karta som vi ändrar vartefter på www.
Det är ett par problem som måste lösas:
1. Handlingen.
Min ide bygger på småskalighet, med säg strider över Nätääla, och specifikt i princip direkt ur historieboken, i mitt fall IR13 på karelska näset sommaren 1944.
2. Order of battle.
Detta är ju enkelt, i ovanstående exempel är det bara att sno direkt ur historieboken. Tyvärr får finnarna finna sig i mestadels uppehålls-strider och kommer nog att förlora mycket, men samtidigt vill ju alla spela finnarna, så jag antar att det går på ett ut.
3. Reglerna.
Detta är det svåra. Här behövs en expert. Men vi har ju forum admins här eller hur
Om allt baseras på poäng, och så får varje sida order för vad som skall köpas innan varje strid.
300 i baspoäng för liten karta.
Sedan kommer det intressanta. Om någon vinner borde han ju få bonus, säg +25 poäng till nästa strid, och vice versa.
Det skulle bli ett slags schackbräde där varje lag får sin tur att agera på brädet, och sedan lägger vi ut själva striderna på individerna.
Jag har inte tänkt igenom detta så mycket, sitter mest och spånar nu, men jag har fattat att detta är möjligt och inte direkt svårt att göra, bara man är 4-8 stycken som alla är engagerade kan vi utforma någonting.
Man kan börja mycket enkelt, och bygga vidare och utveckla kampanjen vartefter den spelas.
En halvgud behövs också, som alla rapporterar till och som administrerar den taktiska kartan med frontlinjen. Jag kan bistå med webplats, kart-scanning och i *VÄRSTA FALL* html kodningen
Är jag sinnesjuk eller tycker någon att det är en god ide?
Förövrigt håller jag på att fiska på forumet på battlefront.com med, så något kommer det att bli, frågan är bara när.
Slutligen, om DU är intresserad av detta, droppa ett mail här så ordnar jag en mailing-lista så kör vi!
1. Handlingen.
Min ide bygger på småskalighet, med säg strider över Nätääla, och specifikt i princip direkt ur historieboken, i mitt fall IR13 på karelska näset sommaren 1944.
2. Order of battle.
Detta är ju enkelt, i ovanstående exempel är det bara att sno direkt ur historieboken. Tyvärr får finnarna finna sig i mestadels uppehålls-strider och kommer nog att förlora mycket, men samtidigt vill ju alla spela finnarna, så jag antar att det går på ett ut.
3. Reglerna.
Detta är det svåra. Här behövs en expert. Men vi har ju forum admins här eller hur
Om allt baseras på poäng, och så får varje sida order för vad som skall köpas innan varje strid.
Sedan kommer det intressanta. Om någon vinner borde han ju få bonus, säg +25 poäng till nästa strid, och vice versa.
Det skulle bli ett slags schackbräde där varje lag får sin tur att agera på brädet, och sedan lägger vi ut själva striderna på individerna.
Jag har inte tänkt igenom detta så mycket, sitter mest och spånar nu, men jag har fattat att detta är möjligt och inte direkt svårt att göra, bara man är 4-8 stycken som alla är engagerade kan vi utforma någonting.
Man kan börja mycket enkelt, och bygga vidare och utveckla kampanjen vartefter den spelas.
En halvgud behövs också, som alla rapporterar till och som administrerar den taktiska kartan med frontlinjen. Jag kan bistå med webplats, kart-scanning och i *VÄRSTA FALL* html kodningen
Förövrigt håller jag på att fiska på forumet på battlefront.com med, så något kommer det att bli, frågan är bara när.
Slutligen, om DU är intresserad av detta, droppa ett mail här så ordnar jag en mailing-lista så kör vi!
- subskipper
- Medlem
Re: En ide
Låter som en dunderidé! Regelmässigt är det egentligen bara att kika lite på de befintliga kampanjerna och modifiera efter behov. Jag är på.-vils- skrev:Jag har en ide om att köra en virtuell kampanj, med oss här i forumet. Iden är att spela H2H via tcp/ip, 2min per runda, och resultatet av striden återspeglas på en virtuell karta som vi ändrar vartefter på www.
1. Handlingen.
2. Order of battle.
3. Reglerna.
~Henric Edwards
-
M4A3 Sherman 76mm
- Medlem
Kod: Markera allt
[quote]Det går att ladda ner en patch som gör att du ser SS-runorna istället för WG beteckningen på scenarioskärmen, men texten i alla "briefings" kommer fortfarande vara Waffengrenadiere, så personligen tycker jag inte det är värt besväret.[/quote]~Henric Edwards[/quote]Jo, jag måste. Var hittar jag patchen?
- subskipper
- Medlem
Längst ner på den nedanstående sida.M4A3 Sherman 76mm skrev:Kod: Markera allt
[quote]Det går att ladda ner en patch som gör att du ser SS-runorna istället för WG beteckningen på scenarioskärmen, men texten i alla "briefings" kommer fortfarande vara Waffengrenadiere, så personligen tycker jag inte det är värt besväret.[/quote]~Henric Edwards[/quote]
Jo, jag måste. Var hittar jag patchen?
http://www.geocities.com/TimesSquare/Ar ... 1/mod.html
~Henric Edwards
-
M4A3 Sherman 76mm
- Medlem