Dokumentärer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
ossian8
Medlem

Dokumentärer

Inlägg av ossian8 » 3 augusti 2007, 08:30

Hej, jag undrar om ni vet någon bra kanal där det är många dokumentärer om andra världskriget.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 augusti 2007, 10:41

History Channel och Discovery Civilization kommer väl på tal.

Kanal 9 är ju i sluttampen av att visa BBC:s "World at War" från 1973 - en av de bästa dokumentärserier som gjorts.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 3 augusti 2007, 11:35

I början kan Discoverys och andra kanalers dokumentärer vara kul att titta på, men efter ett tag blir man mättad, kräsen och mer kritisk.

Bortsett från ett fåtal bra produktioner, så är böcker av bra författare som håller måttet.

Börja med en bra stor bok som handlar om hela kriget från upptakten till början på kalla kriget, kompletera sen med böcker som handlar om just de operationer, fronter och kanske generaler som du blir intreserad av.

BBC produktioner på dokumentärer brukar var rätt bra, men kolla gärna i någon tråd här på skalman på tips om du skall köpa en DVD eller bok.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 augusti 2007, 12:19

Haha jo, det förenklas ordentligt ibland, dessutom ibland med rejäla fel. Dessutom blandas arkivbilder hej vilt, det man ser har inte ofta något direkt samband med vad det berättas om. (Ex. visas Tiger-vagnar när man berättar om Frankrikes fall 1940 osv osv)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 augusti 2007, 12:19

Haha jo, det förenklas ordentligt ibland, dessutom ibland med rejäla fel. Dessutom blandas arkivbilder hej vilt, det man ser har inte ofta något direkt samband med vad det berättas om. (Ex. visas Tiger-vagnar när man berättar om Frankrikes fall 1940 osv osv)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 3 augusti 2007, 12:44

Belisarius skrev:History Channel och Discovery Civilization kommer väl på tal.

Kanal 9 är ju i sluttampen av att visa BBC:s "World at War" från 1973 - en av de bästa dokumentärserier som gjorts.
World at War är väldigt bra. Såg den själv när jag var i tio-års-åldern - rekommenderas.

Har gått på kanal Nio (men är i sluttampen som sagt - men sändningtiden är 19:55 på tisdagar och några avsnitt är kvar). Finns också att köpa på DVD, antingen avsnitt för avsnitt eller hela boxen. Boxen kostar ca 500 kronor, men är textad på svenska och en väldigt god investering - så det är bara att börja spara :)

Discovery har väldigt skiftande kvalitet i sina dokumentärer tycker jag - en del är riktigt välgjorda med mycket intervjuer och grafiska illustrationer etc, andra är bara ihopklippta filmsekvenser med en berättarröst. Fast å andra sidan sänder de mycket också :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 augusti 2007, 14:21

Battlefield-serien var väl rätt bra? Har för mig att jag såg nåt avsnitt om Dien Bien Phu som var mycket informativt, i alla fall på novisnivå.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 3 augusti 2007, 15:23

Som vanligt när man ser dokumentärer måste man veta till vilken målgrupp de är tänkta. Jag och många här sitter och blir lite irriterade då förenklingar och faktafel dyker upp. Men för genomsnittstittaren så ger det ändå en helhetsbild och vissa kunskaper.Vissa är gjorda med propagandasyfte och ibland skiner det igenom. Man fär ta dem som de är.

Vissa saker blir däremot mycket osmakliga som t ex Michael Moore`s "Farenheit 911" som faktiskt kallas dokumentär. Den är vid en granskning så full med större eller mindre faktafel, förvrängningar och påhitt att den måste räknas som fiktion.

Användarvisningsbild
ossian8
Medlem

Inlägg av ossian8 » 5 augusti 2007, 08:40

Jag har en bok som heter slaget om Kursk. Fast jag är bara 10 år så den är ganska svårläst tycker jag.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 augusti 2007, 21:21

Då förstår jag att det kan vara svårt. Det finns väl inte så himla mycket litteratur som är riktad till så pass unga läsare är jag rädd. Det är klart att det finns en hel del ungdomsromaner som utspelas med andra världskriget som bakgrund. På faktafronten är det nog tunnare.

Vare sig du vill eller inte så börjar skolan igen om någon vecka. Fråga din lärare vad som finns på skolan. Han/hon borde bli glad om en elev är intresserad av att läsa lite extra.

Jag är lärare på högstadiet så jag kan tipsa om bra böcker på den nivån, de lägre årskurserna är tyvärr okänt område för mig. Lycka till med dina studier av andra världskriget.

På filmfronten finns det ju å andra sidan en uppsjö av filmer att välja på. Hyr/köp några spelfilmer som utspelas under kriget. Om det blir något speciellt område som väcker ditt intresse tycker jag att du ska gå till biblioteker där hemma och be personalen hjälpa dig.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 5 augusti 2007, 21:41

Ett tag var det populärt att ge ut serier av böcker i lite större format där man varvade text med mycket bilder, kartor och illustrationer (hette bland annat Bokoramas Andra Världskriget och "Tredje riket"). Även om de ibland förenklar händelserna något så läste sträckläste jag dem som grabb och tyckte de var väldigt intressanta. De finns med största sannolikhet på biblioteket där du bor!

(Dokumentärserie på TV rekommenderar jag fortfarande "World at War")

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 6 augusti 2007, 17:30

Håller med om ovanstående bokserier som en bra inkörsport till området. Annars finns det väldans mycket på engelska.

Skriv svar