Life on Mars

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Life on Mars

Inlägg av sonderling » 24 april 2007, 15:48

Egentligen är det väl kanske ingen historisk serie men den engelska polisserien om Sam Tyler som råkar ut för en bilolycka och hamnar i 1973 är otroligt bra och välgjord.
Ett måste för alla 70-tals fantaster.

Satt som klistrad när den gick förrut. Och Fuskar som vanligt och köpte säsong 2 från amazon och såg första avsnittet på den igår. Den håller stilen.

Kan inte fatta att det såg ut så här när man var 6 år. Allt var ju topp modärnt då 8O .

Är det nån som sett några anakronismer? I alla serier som utspelar sig i en annan tid försöker jag hitta dessa men inte lyckats här.

Sonderling

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: Life on Mars

Inlägg av Wooster » 24 april 2007, 18:13

sonderling skrev: Är det nån som sett några anakronismer? I alla serier som utspelar sig i en annan tid försöker jag hitta dessa men inte lyckats här.
Sam Tyler :)

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 24 april 2007, 21:59

Bra serie. Vi satt uppe varje natt o såg den. Lite snöpligt slut bara :?

Spaceanimal
Medlem

Inlägg av Spaceanimal » 12 juni 2007, 13:38

Bra serie. Vi satt uppe varje natt o såg den. Lite snöpligt slut bara
Hur slutade serien? Jag följde den men missade slutet (man ska inte ha familj när man vill följa en serie :P )

Det jag funderade över betr det polisiära var om polisen verkligen var så brutal och korrumperad på 70-talet. Och om det i så fall är nåt som inte förekommer längre, Sam Tyler verkar iaf inte införstådd.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 12 juni 2007, 14:07

Spaceanimal skrev:
Hur slutade serien? Jag följde den men missade slutet (man ska inte ha familj när man vill följa en serie :P )

Det jag funderade över betr det polisiära var om polisen verkligen var så brutal och korrumperad på 70-talet. Och om det i så fall är nåt som inte förekommer längre, Sam Tyler verkar iaf inte införstådd.
Jag förstår ditt problem, har oxå familj. Det slutar med att jag köper filmer och TV-serier på DVD.

Som jag förstod det av artikeln i DN i samband med Säsong 1 så hade seriemakarna chockats av den jargong de mött bland pensionerade poliser, när de gjorde sin research. 70-talets engelska polishistoria är väl annars full av miss/ övergrepp. Speciellt i jakten på IRA-män (som oftast lyfts fram som ett föredöme bland dem som vill chickanera USA av idag, Sorry couldn´t help it. Men det är så komiskt :D )

Slutet, äh jag vill inte spoila men det blev ett antiklimax. Jag trodde ju han skulle vakna. Nu har jag ett avsnitt av säsong 2 kvar och vet inte om jag vågar hoppas. Har hört rykten om att den ska pågå till 80-talet. Men scenen jag vill se är när Sam besöker Gene på ålderdomshemmet och säger: Oi, I told you I was from the future!

Sonderling

PS Ett skäl att köpa säsong 1 är att jag hört att SVT inte hade musik rättigheterna varför alla musik avsnitt klippts bort :?

Spaceanimal
Medlem

Inlägg av Spaceanimal » 13 juni 2007, 17:37

sonderling skrev:
Spaceanimal skrev:

Jag förstår ditt problem, har oxå familj. Det slutar med att jag köper filmer och TV-serier på DVD.

Som jag förstod det av artikeln i DN i samband med Säsong 1 så hade seriemakarna chockats av den jargong de mött bland pensionerade poliser, när de gjorde sin research. 70-talets engelska polishistoria är väl annars full av miss/ övergrepp. Speciellt i jakten på IRA-män (som oftast lyfts fram som ett föredöme bland dem som vill chickanera USA av idag, Sorry couldn´t help it. Men det är så komiskt :D )

Slutet, äh jag vill inte spoila men det blev ett antiklimax. Jag trodde ju han skulle vakna. Nu har jag ett avsnitt av säsong 2 kvar och vet inte om jag vågar hoppas. Har hört rykten om att den ska pågå till 80-talet. Men scenen jag vill se är när Sam besöker Gene på ålderdomshemmet och säger: Oi, I told you I was from the future!

Sonderling

PS Ett skäl att köpa säsong 1 är att jag hört att SVT inte hade musik rättigheterna varför alla musik avsnitt klippts bort :?
Aha, det finns alltså en orsak till att poliserna är så brutala och taffliga. Det som gjort att det ändrats kanske var alla missgrepp och skriverierna om det.

Man tänker sig ju att Sam ligger medvetslös på sjukhuset och att allt som händer en en slags lång dröm. Vad jag minns riskerade Sam att nån stängde maskinen och utgick från att han var hjärndöd. Fast kunde han drömma, så borde det visats aktivitet i hjärnan.

Alltså har Sam varken vaknat el dödats, om det kommer en säsong (flera säsonger?) till.

Skriv svar