Svensk titel på australiensisk miniserie (80-talet)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
King Kong
Medlem

Svensk titel på australiensisk miniserie (80-talet)

Inlägg av King Kong » 2 juni 2007, 23:16

För hundra år sedan, när King Kong gick i mellanstadiet, visades en australiensisk miniserie på TV.

Jag är ganska säker på att orginaltiteln är Sword of Honour..., men vad var den svenska titeln....???

Serien utspelades sig under och strax efter Vietnamkriget.

Några scener som fastnat, med viss reservation för felande minne:

Tony Lawrence är en officer i den australiensiska armén som utbildas för att sättas in i Vietnam. Under en övning försöker en soldat röja sitt eget förband genom att kasta en rökgranat (nån sorts hämd mot Lawrence tror jag) vilket resulterar i att han blir överkörd av en pansarbandvagn. Though luck, mate.

Truppen sätts in i Vietnam. I förbandet ingår en lite rundlagd soldat, jag har ett svagt minne av att han kallades Gus. Vid en paus skojar kamraterna med Gus att han ska ta rätt på en skylt som varnar för minor, ta med den hem etc och visa vilken hårding han är. Gus går fram och försöker slita upp skylten från marken och detonerar då en försåtsminering. Exit Gus. En av soldaterna i förbandet är på vippen att börja skjuta mot civila i samband med detta.

Stridskontakt uppstår i närheten av en by. Lawrence stormar in i en hydda och hamnar på marken/golvet framför en snygg brutta och en massa barn. Tjejen är en vietnamesisk skolfröken. Efter kriget när Lawrence sysslar med människosmuggling och liknande hittar han donnan i en last med båtflyktingar.

Just hemkommna från Vietnam paraderar truppen och aktivister mot kriget kastar blod på soldaterna. Lawrence fjälla (eller hans syster..., nä det var nog hans fjälla) tillhör krigsmotståndarna...

Hemma i australien tittar f.d. soldater på bilder från Tet-offensiven som visar strider runt den amerikanska ambassaden i Saigon. "Herre Gud, är dom där nu..."

Mr_Mario
Ny medlem

Inlägg av Mr_Mario » 3 juni 2007, 12:41

Har läst Skalman under en längre tid och äntligen en fråga jag kan svara på! :)

Gjorde en sökning på "sword of honour" i mediearkivet sesam, på ljud och bildarkivets hemsida. Det visade sig då att den gick på TV6 i början av 1995, under namnet "Ärans svärd". Australiensisk serie från 1986 i 8 delar. Där kan du även läsa en liten beskrivning av handlingen, och det är garanterat rätt serie, för den ena huvudkaraktären hette Tony och var soldat under Vietnamkriget.

Gjorde då en sökning på "Ärans svärd" och såg att en serie med detta namn gick på TV1, första avsnittet 8 januari 1988 kl 22.00-23.40. Den serien bestod bara av 4 avsnitt, men varje avsnitt var betydligt längre, så troligen är det samma serie.

Roligt att fler o fler arkiv blir tillgängliga på nätet.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 3 juni 2007, 12:44

Välkommen till forumet.

/Marcus

Mr_Mario
Ny medlem

Inlägg av Mr_Mario » 3 juni 2007, 12:54

Tack så mycket Marcus.

King Kong, jag kom på att du även kan kolla här:

http://www.imdb.com/title/tt0090532/

Där kan du läsa mer om skådespelarna också. Men det kanske var mer information än vad du efterfrågade. :)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 3 juni 2007, 14:06

Det fanns en linande tv-serie some hette Vietnam, http://www.imdb.com/title/tt0140770/.
Även den från Australien och mycket bra gjord, med i den är bl a Nicole Kidman.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 3 juni 2007, 21:37

Mr_Mario skrev: King Kong, jag kom på att du även kan kolla här:

http://www.imdb.com/title/tt0090532/
Man tackar Mr Mario! 8-)

Jag kände till imdb sidan - det var faktiskt där jag fick fram den engelska titeln (skådisen som spelade Lawrence hade också rollen som Marty i en annan australiensisk miniserie, denna om första världskriget).

Skulle ha varit fräckt att få tag på serien och se den igen, nu så här efter jobbigt många år - se vad man minns rätt, minns fel hehe. Minns att jag tyckte den var OK då, men iofs - då när det begav sig gillade jag också Tour of Duty aka Pluton B i Vietnam, en serie som jag numera tycker är rena dyngan... 8-)

Skriv svar