Svenska slag

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 10 mars 2007, 16:49

:D Ni är allt en bunt gnällspikar. Oavsett vilken tv-produktion man nämner som någonsin producerats kryper det alltid upp nån som säger "uh..den är skit". ;)

Det är TV, gjort av TV-folk... vill man ha bättre får man vända sig till böcker.
Senast redigerad av 1 Belisarius, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 10 mars 2007, 17:47

@Belisarius:

Det där var tamejf*n det vackraste jag hört sedan jag konfirmerades!

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 11 mars 2007, 19:52

Nu går det att se ett par klipp på hemsidan. De verkar väl vara rätt OK.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 11 mars 2007, 21:05

Jag prenumererar på en populärhistorisk tidskrift och där fick man i senaste numret med en DVD innehållandes det första avsnittet. Jag är ingen expert och höjde väl lite på ögonbrynen när han förklarade taktiken vid slaget vid Wittstock med hjälp av yoghurtburkar (?!) men som populärhistoriskt program för allmänheten kan det fylla sin funktion. Jag tänker i alla fall följa serien i den mån jag har tid.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 12 mars 2007, 10:59

Lite OT, men på tal om Brainiacs och deras "History abuse"-program har de ett inslag där de beskriver olika slag med hjälp av grönsaker och jag vet inte vad. Det blir liksom inte särskilt förklarande eller korrekt men har man ett hum om slagen är det stundtals hysteriskt roligt.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 12 mars 2007, 12:05

Jag fick faktiskt hem det första avsnittet tillsammans med det senaste numret av Allt om historia. Ganska så lättsamt hållet och jag kunde hitta en del felaktigheter och grova förenklingar. Man gick in en del på slagen vid Wittstock och Fehrbellin, annars var det mycket allmän svensk krigshistoria. Wrangel och hans hustru stod i centrum och man provsköt med en flintlåsmusköt. Inte helt igenom dåligt även om jag själv inte lärde mig speciellt mycket nytt. Det ska dock bli intressant att se de följande avsnitten.

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 12 mars 2007, 15:16

Belisarius skrev:Lite OT, men på tal om Brainiacs och deras "History abuse"-program har de ett inslag där de beskriver olika slag med hjälp av grönsaker och jag vet inte vad. Det blir liksom inte särskilt förklarande eller korrekt men har man ett hum om slagen är det stundtals hysteriskt roligt.
Jag såg avsnittet när de föklarade Hastings med hjälp av ärtor och meloner:D

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 mars 2007, 23:22

Om innehållet i serien återspeglar innehållet i boken "Slagfältet", som tycks ha en viss koppling till produktionen både genom författare och innehåll, blir jag rätt "bekymrad". Den var inte "rolig".

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 29 mars 2007, 21:06

Ett bra program, inget nytt rent faktamässigt men det är kul att de presenterar historia på lite nya sätt.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 29 mars 2007, 21:15

Vid mina snart 22 år är jag tydligen redan för gammal för dokumentärer av det här slaget. Vuxna män som leker med yoghurtförpackningar, pratar högstadiespråk och lattjar runt med en döskalleflagga blir helt enkelt för infantilt

commuter
Medlem

Inlägg av commuter » 29 mars 2007, 21:27

Jag tyckte det var helt OK.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 29 mars 2007, 21:57

Stilen var onekligen lite speciell. Jag hörde ett radioprogram där serien diskuterades. En deltagare talade om "hans historia" resp. "hennes historia" och sade att "Svenska slag" var "Hans fjortonårige lillebrors historia".

Men faktamässigt tyckte jag det var helt OK, onekligen en sagolik skillnad jämfört med "Snapphanarnas krig".

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 29 mars 2007, 21:57

Som lätthistoria som kan väcka upp folk med ett latent historieintresse fungerar det nog utmärkt. Att sedan Dahlberg inte spelar den allvetande ciceronen eller blasé berättaren, utan kan utbrista "wow!" när han ser Skolklosters skatter tycker jag är sympatiskt.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 29 mars 2007, 22:38

Såg bara delar (hallå, det var semifinal...), men tyckte tonen var sympatisk. Lite splittrad kanske och det var lite väl stora hopp ibland av det jag såg (Wittstock och så häpp så var 30-åriga kriget avklarat.. on to Karl XI utan att nämna fadern..?). Men som historiaprogram i public service tror jag det funkar bra.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 30 mars 2007, 07:32

Djinghis Khan skrev:Vid mina snart 22 år är jag tydligen redan för gammal för dokumentärer av det här slaget. Vuxna män som leker med yoghurtförpackningar, pratar högstadiespråk och lattjar runt med en döskalleflagga blir helt enkelt för infantilt
Ja jag håller med. Jag var faktiskt besviken på pogramet. Sedan har jag jättesvårt för modärn musik i historiska program. Jag skulle vilja haft nån slags näsflöjtsmusik (ellervaddetheter) säckpipa eller vad som helst men inte Björk(?).
Det enda jag hade behållning av var muskötskyttet. Det var intressant. Jag skulle kunna tänka mig en dokumentär som avhandlade och provade olika vapen från den här tiden.

Sonderling

Skriv svar