Svenska krig som dataspel

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
mattep74
Medlem

Svenska krig som dataspel

Inlägg av mattep74 » 16 mars 2007, 17:31

Är det nån som spelat något spel där huvudingridiensen är ett svenskt krig? Jag har spelat ett spel på Commodore 64 som hette Det stora nordiska kriget som var ett rent textspel. Man skulle skydda det svenska stormaktsväldet mot grannarnas attacker. Bara vunnit en gång och det var när jag fann detta tillsammans med en emulator och kunde ge svenska trupperna lite mer folk

Engman
Medlem

Inlägg av Engman » 16 mars 2007, 18:14

Svea Rike 1 och 2... Det är väl inte ett svenskt krig. Men sveriges historia från sverige och med dess krig.

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 16 mars 2007, 19:19

Glömde det spelet. Det var extremt svårt det också. Där upptäckte jag också hur jag kunde göra för att få en oövervinnerlig arme. Tyvärr försvann allt spelvärde då det var lite som försvann i varje omgång.

Aurgelmir
Ny medlem

Inlägg av Aurgelmir » 16 mars 2007, 19:38

tja man kan ju spela ungefär samtliga svenska krig mellan 1453 och 1780-nånting med Europa Universalis 3 då man ju kan starta vilken dag som helst under den perioden med ungefär det politiska och militära läge som rådde den dagen.
kommer inte ihåg om man kunda starta på datumet för något svenskt krig i EUI eller II...
I Victoria brukar spelet utvecklas på sådant sätt att man kan spela sverige i första schlesvig holteinska kriget. inte för att det var så mycket mer än en skärmystlig historiskt från svensk sida sett, brukar ju inte ens räkna som ett svenskt krig egentligen.

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 16 mars 2007, 22:47

Glöm för allt i världen inte modden Silent Heroes till Battlefield 1942 där Svenskar och Norrmän mötes på slagfältet!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

[/img]

Skriv svar