Snapphanar
"Gabriel Leijonhufvud" torde vara starkt inspirerad av den högst verklige Johan Gyllenstierna. Gyllenstierna var under skånska kriget en av Karl XI:s allra närmaste män, genomförde de i serien berörda edkrävarresorna, beskylldes av sina motståndare för att vilja undanröja Karl XI etc. etc. Med tanke på det våld man i övrigt gjorde på historien är det inte så lätt att förstå varför Johan Gyllenstierna inte fick behålla sitt riktiga namn.
Serien var säkerligen inte speciellt populär i snapphanebygden. Sixten Svensson, mer "snapphane" än de flesta, nämnde i en intervju att han fått läsa manus för att komma med synpunkter på det historiska. Efter att ha klottrat de två första sidorna fulla med anmärkningar hade han gett upp och bara skickat in sammanfattande synpunkter. En av hans invändningar rörde armborsten med brinnande pilar, han hade tydligen sagt till upphovsmännen att i så fall kunde de lika gära ta med apacher på vita hästar.
En av sista avsnittets höjdpunkter var konfrontationen mellan den falske läkaren Swartz och Dahlbergh på borggården. På frågan om Swartz är skåning svarar denne att han inte är det, han kommer från Blekinge. Ett av de mer korkade svar som han skulle ha kunnat kläcka ur sig, Blekinge var ur svensk synvinkel i princip lika "suspekt" som Skåne. Den medicinska delen av utfrågningen har jag inte närmare tittat på, hur var det med kunskaperna om människohjärtats uppbyggnad i slutet av 1600-talet? Och hette "kammare" och "förmak" så redan på den tiden?
Dessutom förstår jag inte varför det skulle vara så viktigt för Dahlbergh att vederbörande var "äkta" läkare, tanken var väl bara att någon som uppträdde som läkare skulle dödförklara kungen. Och konspiratörerna tänkte väl inte skadskjuta Karl XI utan verkligen döda honom? Att kungen var död skulle väl bli klart rätt snabbt, oavsett om de hade en riktig läkare eller ej.
Serien var säkerligen inte speciellt populär i snapphanebygden. Sixten Svensson, mer "snapphane" än de flesta, nämnde i en intervju att han fått läsa manus för att komma med synpunkter på det historiska. Efter att ha klottrat de två första sidorna fulla med anmärkningar hade han gett upp och bara skickat in sammanfattande synpunkter. En av hans invändningar rörde armborsten med brinnande pilar, han hade tydligen sagt till upphovsmännen att i så fall kunde de lika gära ta med apacher på vita hästar.
En av sista avsnittets höjdpunkter var konfrontationen mellan den falske läkaren Swartz och Dahlbergh på borggården. På frågan om Swartz är skåning svarar denne att han inte är det, han kommer från Blekinge. Ett av de mer korkade svar som han skulle ha kunnat kläcka ur sig, Blekinge var ur svensk synvinkel i princip lika "suspekt" som Skåne. Den medicinska delen av utfrågningen har jag inte närmare tittat på, hur var det med kunskaperna om människohjärtats uppbyggnad i slutet av 1600-talet? Och hette "kammare" och "förmak" så redan på den tiden?
Dessutom förstår jag inte varför det skulle vara så viktigt för Dahlbergh att vederbörande var "äkta" läkare, tanken var väl bara att någon som uppträdde som läkare skulle dödförklara kungen. Och konspiratörerna tänkte väl inte skadskjuta Karl XI utan verkligen döda honom? Att kungen var död skulle väl bli klart rätt snabbt, oavsett om de hade en riktig läkare eller ej.
- Belisarius
- Medlem
Var den så välgjord egentligen? Borde inte i verkligheten vilken som helst adelsman vara vida överlägsen en bonde i fäktning? Var skulle Nils lärt sig att fäkta så bra när det är i stort sett det enda adelsfolket lärde sig från barnsben?Perra skrev:
Och varför inte en själ försökte avbryta den där sista meningslösa och obegripliga men förvisso välgjorda fäktningsscenen...ja det störde jag mig sannerligen på också.
Visst finns det ju naturbegåvningar och så kan man komma rätt långt med rå styrka, men Nils verkade väl i övrigt vara mer av det klenaste laget, han förlorade ju i stort sett varje slagsmål? Han ville ju bli präst så lär knappast ha slagits med grannpojkarna heller och övat sig.
Så egentligen hade inte Lejonhufvud behövt använda sig av fula tricks utan gjort brasved av Nils på en kvart.
Sedan kan man undra varför ingen ingrep, men det är ju ett mycket vanligt inslag i historisk litteratur också. Att de egna trupperna står tillbaka när hjälten ska slåss man till man med boven. KAN det vara så att det faktiskt förekom? Någon sorts hedersgrej? Bara en gissning. Man duellerade ju också på den tiden.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har sett alla avsnitten förutom igår när jag missade den första delen, ibland tyckte jag att den var välgjord, men jag kan inte låta bli att komma med lite kritik. Ibland undrar jag om serien om snapphanarna verkligen var överdrivet eftersom jag inte förstod handlingen riktigt vid ett par tillfällen. Sedan undrar jag om man hade gjort likadant för 40-50 år sedan.
Stefan
Stefan
Såg ett avsnitt, det sista.
Värstaste smörjan jag sett. Pekoralt. Dialog, skådespelarinsatser, you name it!
Är från Hlm-trakten, gamla snapphanebygder. Dialekten stämmer ej alls. De talar någon sorts syd-skånska.
Får väl ta det för vad det är; familjeunderhållning. Vet ej om det utger sig för att vara drama-dokumentärt?
Är från Hlm-trakten, gamla snapphanebygder. Dialekten stämmer ej alls. De talar någon sorts syd-skånska.
Får väl ta det för vad det är; familjeunderhållning. Vet ej om det utger sig för att vara drama-dokumentärt?
Jo, man får väl ta det för det skräp det är från första minuten till sista scenen, låt oss nu alla hämta varsin spade o hacka o påbörja bortgrävningen av Sverige!
Det enda man kan glädja sig åt är att man inte betalar nåen tv-licens ändå, så vet man att ens pengar inte gått till detta historiefalsarium!
Det enda man kan glädja sig åt är att man inte betalar nåen tv-licens ändå, så vet man att ens pengar inte gått till detta historiefalsarium!
Now we talking!!Banan skrev:Jo, man får väl ta det för det skräp det är från första minuten till sista scenen, låt oss nu alla hämta varsin spade o hacka o påbörja bortgrävningen av Sverige!
- Bilagor
-
- revolution.jpg (2.34 KiB) Visad 1349 gånger
- Perra
- Medlem
Det är alltså inte avsett som någon som helst dramadokumentär...som tidigare nämnts ett antal gånger görs inga anspråk på det. Det förhindrar ju inte att det ändå är ganska illa att det är så många historiska misstag.gostap skrev:Såg ett avsnitt, det sista.
Angående dialekten har det också påpekats här ett antal gånger att det självklart inte kan vara den rätta...om folk gnäller på att de inte förstår nu...hur fasen skulle det då bli om man pratade göingska tro?
Planen var från början att alla skåningar i serien skulle tala Göingesvenska. En mycket speciell dialekt, som knappast lärs ut av scenskolorna. För att rätt kunna förbereda sig fick skådespelarna kassettband med dialogen inspelad med de rätta diftongerna.
– Men när vi hörde hur det lät insåg vi alla att det inte skulle fungera, säger André Sjöberg. Folk skulle inte förstå. Man hade blivit tvungen att texta hela serien.
Så det fick bli ett slags medelskånska i stället. Men även det krävde att flera av skådespelarna drillades av dialog-coacher.
– Det var ett tragglande, minns André Sjöberg som själv har rötter i Gävle.
Det är väl ändå en synerligen passande benämning på det hela? det var terror utförd av staten mot den egna civilbefolkning ...vad är det om inte statsterrorism? Därmed inte sagt att dokumentären kommer vara prickfri.mattep74 skrev:Ikväll går en dokumentär på SVT om snapphanar. Jag har inte stora förhoppningar på att den dokumentären inte är vinklad så att vi ska tycka illa om vår historia när det står statsterrorism i synopsen i TV tidningen
Now we talking!!![]()
Vilket larv
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Perra skrev:Det är alltså inte avsett som någon som helst dramadokumentär...som tidigare nämnts ett antal gånger görs inga anspråk på det. Det förhindrar ju inte att det ändå är ganska illa att det är så många historiska misstag.gostap skrev:Såg ett avsnitt, det sista.
Angående dialekten har det också påpekats här ett antal gånger att det självklart inte kan vara den rätta...om folk gnäller på att de inte förstår nu...hur fasen skulle det då bli om man pratade göingska tro?
Planen var från början att alla skåningar i serien skulle tala Göingesvenska. En mycket speciell dialekt, som knappast lärs ut av scenskolorna. För att rätt kunna förbereda sig fick skådespelarna kassettband med dialogen inspelad med de rätta diftongerna.
– Men när vi hörde hur det lät insåg vi alla att det inte skulle fungera, säger André Sjöberg. Folk skulle inte förstå. Man hade blivit tvungen att texta hela serien.
Så det fick bli ett slags medelskånska i stället. Men även det krävde att flera av skådespelarna drillades av dialog-coacher.
– Det var ett tragglande, minns André Sjöberg som själv har rötter i Gävle.Det är väl ändå en synerligen passande benämning på det hela? det var terror utförd av staten mot den egna civilbefolkning ...vad är det om inte statsterrorism? Därmed inte sagt att dokumentären kommer vara prickfri.mattep74 skrev:Ikväll går en dokumentär på SVT om snapphanar. Jag har inte stora förhoppningar på att den dokumentären inte är vinklad så att vi ska tycka illa om vår historia när det står statsterrorism i synopsen i TV tidningen
Now we talking!!![]()
Vilket larv
-
Königstiger
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
-
Königstiger
- Medlem