Lite "nackdelar" i filmen och:
1, Amerikansk Flaggviftning..
Det stör mig inte.. eftersom ALLA amerikanska hollywoodfilmer mer eller mindre viftar med fanor o hyllar USA (gjort i alla år) så antingen garvar man åt det eller så ignorera man det (det bara flyter förbi). Det är egentligen bara i SPR som jag störs än idag av detta patetiska hyllande av USA...
Men till jänkarnas försvar så måste man säga att deras flaggviftande inte är ngt påhitt på film.. de ÄR ju exakt så där, "US of A we are the greatest, everybody else fuck off!".. Bodde i Texas ngra månader för 7 år sen.. lika tokiga då som nu
2, Det negativa framställandet av FN
Ganska vanligt tyvärr, jmf i Behind Enemy Lines när det bli Nato mot USA (nato-generalen var elak o opålitlig samt offrar män).
Här är det pakistanska FN-trupper som får skit. De framställs som motvilliga att hjälpa till, otrevliga och griniga, på gränsen till fega (fast de är i sina SISU:s).
Men oxå här finns det verklig bakgrund. Under somalia-krisen var en stor styrka FN.soldater pakistanier. De låg ganska nära Svenska Fältsjukhuset som vi hade där nere (med bla vaktsoldater).
En svensk vaktsoldat hade då (93-94) 18000 i grundlön (cirka har jag för mig), var man grupp/plutonsbefäl tillkom X antal tusen i befälsbonus (typ 2-3000) + skattefritt traktamente 800 om dan + ett speciellt risktillägg på 2000 i månaden har jag för mig. Ganska bra med stålar 93 mao.
En Pakistansk soldat hade knappt femtedelen av denna lön. Dessutom led de av frysta löner, vissa hade inte fått betalt på månader, deras moral var totalt körd i botten.. bla dessa saker ledde till en gigantisk korruption.. De sålde i stort sett ALLT till somalierna, drivmedel, hela jeepar, vapen, ammo, hjälmar etc etc för att få pengar.
En fd vaktsoldat (som jag mötte på ING1) som varit där nere berättade för mig att de flera gånger under vapenhot fick köra ut pakistansk personal från det svenska sjukhuset efter att de kommit på dem med att slanga soppa, försökt sno medicin etc etc..
Därför är det kanske inte så underligt att de knappast hade ngn lust att riskera livet för ngra korkade jänkare som fått sina vispar nedskjutna.. och inte underligt att rangers uppfattade paki-FN-soldaterna som otrevliga och ohjälpsamma.
3, Framställningen av Somalierna.. dvs som en galen skrikande individlös massa.
Den framställningen är som tidigare sagt sedd med amerikanska ögon. MEN den inställningen är inte unik för jänkarna. När jag låg nere vid Amröj-center på ING2 Eksjö så samtalade jag med flera vaktsoldater från fältsjukhuset som blivit hemskickade från Somalia. Anl. varför de var hemskickade var pga att de beskjutit somalier. De berättade att det gick inte en dag utan att i stort sett alla soldater fick skjuta varningsskott i luften mot somalier som gick på plundrarstråt mot sjukhuset. Just de 3 som var på ING2 hade beskjutit och träffat somalier. Tydligen är det standad att man omedelbart skickas hem efteråt (debriefning, utvärdering etc).. så de 3 fick gå runt på ING2 under resten av sitt FN-kontrak och typ hjälpa till med diverse värnpliktsutbildning och annat jöppel. Deras framställning av somalierna var just som en laglös massa som drev kring och besinningslöst mördare och plundrade.. en beskrivning av ett samhälle i totalt förfall.
Även alla filmer/bilder av en tokigt jublande massa som släpade fram döda och söndeslagna piloter på The Mogs gator lär ju (såklart) gjort sitt till framställningen av somalierna.. Så summan är ju att ur amerikanernas ögon (och säkert våra om vi varit där) är att de VAR just denna primitiva urkraft som drog fram som en malström på gatorna, plundrade, mördade och våldtog..
De anti-amerikanska stämmningar som är ganska stora just nu på Skalman (inte för att jag är direkt jänkarvänlig, men knappast anti), Sverige o världen i övrigt (inte som under vietnam-kriget.. ÄN, men ett antal tokar demonsterade på södermantorg i Stan i helgen om USA ut UR AFGHANISTAN där bla sovjetflaggor viftader... historielösa idioter antar jag) späs väl på av alla senitmentalt drypande filmer typ We were Soldiers, Windtalkers etc... men BHD är inte en av dem enl. mig.
Så summan av kardemumman är: Galadriel: SE FILMEN!