I morgon kommer Black Hawk Down!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 2 oktober 2002, 08:23

God morgon

Kritiken mot filmen black hawk down. Ja den stämmer om man har de politikska preferenser som kritikern har. Hängde ni med?
Jag läste också i DN kultur om denna film och undrade om kritikern och jag sett samma film. Men så är det ju alltid, när jag läser recensioner.

Men att framställa somalier som en galen mobb om man skildrar amerikanska soldaters synvinkel är väl inte fel. Det var ju så de såg dem.
Det var iallafall så jag såg dem när somalierna släppande runt de stupade soldaterna i TV-rutan.

Om man inte gillar filmen så kan jag i stället rekomendera boken. Där får ta del av några somaliers version av händelsen. Där beskriver också några USA-soldater hur civila beblandar sig med kombatanterna.
Att soldater skulle skjutit i panik mot civila folk massor minns jag inte i det här fallet.
Men jag vet att det förekom sådana situationer under hela Somalia krisen (eller vad den kallas). Bland annat minns jag hur en M60 Patton sköt rakt in i staden med motiveringen att de skulle göra sig av med ammunitionen innan de lämnade " the mog". Men de kan ju varit journalisterna som hittade på, jag var inte där.

Nu måste jag tyvärr börja arbeta :cry: .

Over and out.

Sonderling

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem

Inlägg av Anckarström » 2 oktober 2002, 08:42

Galadriel skrev:Jag har sett många sådana filmer, men jag tycker inte de ger speciellt mycket. Det samma gäller Rambo II och III där framställningen av ryssar vs. amerikaner blir lite väl ensidig. När man var 15 orkade jag se på sådant, men numera så tycker jag bara det är larvigt. Eftersom ingen har bemött den kritik som jag har citerat så utgår jag ifrån att det stämmer. Jag hade nog tyckt om filmen om jag var 15, men det är jag inte längre :roll:
Låt inte andra bestämma vilka filmer du själv tycker är sevärda eller inte. Genom att lyssna på insnöade kritiker legitimerar man deras auktoritet.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 2 oktober 2002, 08:55

Anckarström skrev:Låt inte andra bestämma vilka filmer du själv tycker är sevärda eller inte. Genom att lyssna på insnöade kritiker legitimerar man deras auktoritet.
Eftersom ingen bemöter de 'insnöade' kritikerna så får jag utgå ifrån att de har rätt.
Det fanns kritiker som hyllade filmen, och det fanns de som sågade den. De som tyckte filmen var bra (de på 4:an) har jag sedan tidiagre låg respekt för medan han som sågade filmen (den långhårige snubben på ZTV) har tidigare sagt mycket vettigt.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 2 oktober 2002, 09:40

Mikael Eklund skrev:Jag såg filmen igår. Jag var väldigt tveksam till att hyra den först efter all kritik den fått bla här. Jag kan väl säga att jag tyckte det va en bra action film. Dock va det som vanligt med amerikanska krigsfilmer. Väldigt mycket slå sig för bröstet och tala om för allt och alla hur bra man är ( ja, jag har svårt för storebror i väster ). Man fick inte heller se någon jämkare som fick panik och sköt in i någon folkmassa. Döda barn och kvinnor fick man se. Men ej vem som sköt dom. Hyfsad film som jag nog kan rekomendera ändå. Lite lätt underhålling för den som gillar mycket pang pang. Men knappats som någon historisk riktig film. Allt detta är ju självklart bara min alldeles egna uppfattning. Se själva och bedöm sedan.

Micke
Jag vet inte hur många gånger man ska behöva säga det men filmen bygger väldigt noggrannt på en bok skriven av Mark Bowden. Jag har jämfört handling och dialog mellan filmen och boken och det stämmer ruskigt bra för att vara en Hollywoodfilm.

Boken då? Mark Bowden skriver själv hur svårt det är att skildra en händelse av den här typen. Därför har han till varje enskild händelse minst tre vittnen plus att han intervjuade Somalier som var med, allt för att få den sanna bilden. Dessutom var Black Hawk Down-incidenten ovanligt väldokumenterad eftersom all radiokommunikation och alla videosändningar spelades in.

Alltså filmen visar vad som verkligen hände, ur de amerikanska soldaternas synvinkel. Detta är inget försvarstal utan rena fakta.

Och blanda inte in Rambo i debatten, det är som att jämföra Ace Of Base med Mozart :)

/Gribing

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 2 oktober 2002, 10:26

sonderling skrev:God morgon

Om man inte gillar filmen så kan jag i stället rekomendera boken. Där får ta del av några somaliers version av händelsen. Där beskriver också några USA-soldater hur civila beblandar sig med kombatanterna.
Att soldater skulle skjutit i panik mot civila folk massor minns jag inte i det här fallet.
Men jag vet att det förekom sådana situationer under hela Somalia krisen (eller vad den kallas). Bland annat minns jag hur en M60 Patton sköt rakt in i staden med motiveringen att de skulle göra sig av med ammunitionen innan de lämnade " the mog". Men de kan ju varit journalisterna som hittade på, jag var inte där.

Nu måste jag tyvärr börja arbeta :cry: .

Over and out.

Sonderling

Ngt som iaf jag kommer ihåg är bilderna som kablades ut 93 när amerikanska soldater sparkade och piskade (med träkäppar) somaliska ungar som klängde på jänkarnas bilar för att sno mat etc. Det ställdes flera soldater inför rätta för..
Kanske var det som senare blev "skjuta i folkmassan"??

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 2 oktober 2002, 10:28

Galadriel: det jag förstår minst av ditt resonemang "jag tror att filmen är dålig, alltså ser jag den inte" är just att du tror att den inte är värd att se.. Ser du den inte får du ju aldrig reda på det? Verkar dumt att missa en sådan här rulle.. om inte annat för stridsscener, vapen och dyl

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 2 oktober 2002, 11:31

det jag förstår minst av ditt resonemang "jag tror att filmen är dålig, alltså ser jag den inte" är just att du tror att den inte är värd att se.
Det finns 1000-tals filmer som jag inte har sett. Eftersom jag inte hyr filmer så ofta så försöker jag välja ut de som är bra. Jag tror t.ex. inte att 'crossroads' med Britney Spears är bra, därför kommer jag inte att hyra den.

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 2 oktober 2002, 11:33

Galadriel skrev:
det jag förstår minst av ditt resonemang "jag tror att filmen är dålig, alltså ser jag den inte" är just att du tror att den inte är värd att se.
Det finns 1000-tals filmer som jag inte har sett. Eftersom jag inte hyr filmer så ofta så försöker jag välja ut de som är bra. Jag tror t.ex. inte att 'crossroads' med Britney Spears är bra, därför kommer jag inte att hyra den.
Nä.. men att jämföra Crossroads (sett den med lillesyrran.. SE DEN INTE!) och BHD e som att jämföra en Porsche och en Lada.. =)

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 2 oktober 2002, 11:56

Someone skrev:
Galadriel skrev:
Nä.. men att jämföra Crossroads (sett den med lillesyrran.. SE DEN INTE!) och BHD e som att jämföra en Porsche och en Lada.. =)
Exemplet var lite desperat :monkee: , men det var själva principen jag var ute efter.

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 2 oktober 2002, 13:19

Lite "nackdelar" i filmen och:

1, Amerikansk Flaggviftning..
Det stör mig inte.. eftersom ALLA amerikanska hollywoodfilmer mer eller mindre viftar med fanor o hyllar USA (gjort i alla år) så antingen garvar man åt det eller så ignorera man det (det bara flyter förbi). Det är egentligen bara i SPR som jag störs än idag av detta patetiska hyllande av USA...
Men till jänkarnas försvar så måste man säga att deras flaggviftande inte är ngt påhitt på film.. de ÄR ju exakt så där, "US of A we are the greatest, everybody else fuck off!".. Bodde i Texas ngra månader för 7 år sen.. lika tokiga då som nu :)

2, Det negativa framställandet av FN
Ganska vanligt tyvärr, jmf i Behind Enemy Lines när det bli Nato mot USA (nato-generalen var elak o opålitlig samt offrar män).
Här är det pakistanska FN-trupper som får skit. De framställs som motvilliga att hjälpa till, otrevliga och griniga, på gränsen till fega (fast de är i sina SISU:s).

Men oxå här finns det verklig bakgrund. Under somalia-krisen var en stor styrka FN.soldater pakistanier. De låg ganska nära Svenska Fältsjukhuset som vi hade där nere (med bla vaktsoldater).
En svensk vaktsoldat hade då (93-94) 18000 i grundlön (cirka har jag för mig), var man grupp/plutonsbefäl tillkom X antal tusen i befälsbonus (typ 2-3000) + skattefritt traktamente 800 om dan + ett speciellt risktillägg på 2000 i månaden har jag för mig. Ganska bra med stålar 93 mao.
En Pakistansk soldat hade knappt femtedelen av denna lön. Dessutom led de av frysta löner, vissa hade inte fått betalt på månader, deras moral var totalt körd i botten.. bla dessa saker ledde till en gigantisk korruption.. De sålde i stort sett ALLT till somalierna, drivmedel, hela jeepar, vapen, ammo, hjälmar etc etc för att få pengar.

En fd vaktsoldat (som jag mötte på ING1) som varit där nere berättade för mig att de flera gånger under vapenhot fick köra ut pakistansk personal från det svenska sjukhuset efter att de kommit på dem med att slanga soppa, försökt sno medicin etc etc..

Därför är det kanske inte så underligt att de knappast hade ngn lust att riskera livet för ngra korkade jänkare som fått sina vispar nedskjutna.. och inte underligt att rangers uppfattade paki-FN-soldaterna som otrevliga och ohjälpsamma.

3, Framställningen av Somalierna.. dvs som en galen skrikande individlös massa.

Den framställningen är som tidigare sagt sedd med amerikanska ögon. MEN den inställningen är inte unik för jänkarna. När jag låg nere vid Amröj-center på ING2 Eksjö så samtalade jag med flera vaktsoldater från fältsjukhuset som blivit hemskickade från Somalia. Anl. varför de var hemskickade var pga att de beskjutit somalier. De berättade att det gick inte en dag utan att i stort sett alla soldater fick skjuta varningsskott i luften mot somalier som gick på plundrarstråt mot sjukhuset. Just de 3 som var på ING2 hade beskjutit och träffat somalier. Tydligen är det standad att man omedelbart skickas hem efteråt (debriefning, utvärdering etc).. så de 3 fick gå runt på ING2 under resten av sitt FN-kontrak och typ hjälpa till med diverse värnpliktsutbildning och annat jöppel. Deras framställning av somalierna var just som en laglös massa som drev kring och besinningslöst mördare och plundrade.. en beskrivning av ett samhälle i totalt förfall.

Även alla filmer/bilder av en tokigt jublande massa som släpade fram döda och söndeslagna piloter på The Mogs gator lär ju (såklart) gjort sitt till framställningen av somalierna.. Så summan är ju att ur amerikanernas ögon (och säkert våra om vi varit där) är att de VAR just denna primitiva urkraft som drog fram som en malström på gatorna, plundrade, mördade och våldtog..

De anti-amerikanska stämmningar som är ganska stora just nu på Skalman (inte för att jag är direkt jänkarvänlig, men knappast anti), Sverige o världen i övrigt (inte som under vietnam-kriget.. ÄN, men ett antal tokar demonsterade på södermantorg i Stan i helgen om USA ut UR AFGHANISTAN där bla sovjetflaggor viftader... historielösa idioter antar jag) späs väl på av alla senitmentalt drypande filmer typ We were Soldiers, Windtalkers etc... men BHD är inte en av dem enl. mig.

Så summan av kardemumman är: Galadriel: SE FILMEN!

:)

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 2 oktober 2002, 13:30

Ok, jag får göra ett seriöst försök att ta mig iväg och hyra den. Det var 6 månader sedan jag hyrde någon film, men nu när det blir höst och tråkigt så ökar nog hemmakvällarna.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

BHD

Inlägg av Battler » 5 oktober 2002, 16:31

Blev inspirerad av den här tråden och köpte filmen, resultatet var överaskande bra. Rekomenderar alla krigsfilmsintresserade att se den!

MVH

Svart Sol
Ny medlem

Inlägg av Svart Sol » 5 oktober 2002, 22:04

Jag läste någonstans att kritiken ochså bestod av att det endast är en svart US soldat med, och den enda han nedkämpar är en svart somali kvinna. Dom andra, vita, soldaterna, gestaltades inte på det sättet.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 6 oktober 2002, 00:35

Jaha, så har man sett denna omtalade film också. Trodde den skulle vara bättre helt klart, amerikanarna verkar vara lite väl övermodiga tycker jag.

Filmen visar också dåligt vilket sida dom vill man ska "hålla på" :roll:

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 7 oktober 2002, 09:45

Jaha då börjar diskussionen om då...

Skriv svar