Band of brothers

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

BoB

Inlägg av Private Snafu » 23 september 2002, 10:09

Faktum är att Easy Company 101st PIR enligt S. Ambrose hade 150% i förluster från början av kriget till slutet. (Som förlust räknar han även med sårade.) Han säger tex i boken att Purple Heart närmast var att räkna som "a badge of office" i Easy Company. Flera av soldaterna i kompaniet hade även flera Purple Heart.
Flera karaktärer i serien blir således sårade i en eller annan utsträckning eller stupar.

Vill inte påstå att tyskarna gjorts speciellt inkompetenta i serien. Enligt mig själv alla fall så tycker jag att de beskrivs på ett ganska fördomsfritt sätt.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Re: BoB

Inlägg av Gribing » 23 september 2002, 10:14

Private Snafu skrev:Faktum är att Easy Company 101st PIR enligt S. Ambrose hade 150% i förluster från början av kriget till slutet.

Ser man på. Det visste jag faktiskt inte. Kanske skulle läsa boken?

Och jag håller med om att tyskarna inte framställs som inkompetenta. Av det jag har sett hittills så uppträder dom exemplariskt när det gäller växelvis förflyttning, understöd av ksp, atrilleri och stridsvagnar i fasta eldställningar. Snarare är det väl amerikanarna som klantar till det genom att tex köra in i en by med pansar helt öppet.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

.

Inlägg av Private Snafu » 23 september 2002, 13:54

Nja det var väl inte jänkare i stridsvagnen. Var det inte britter? Han sa väl nått i stil med "well if I cant bloody well see it I cant shoot it, can I?" Så körde en ett par meter och fick en kyss av en tysk tank.

Thorbz
Medlem

Inlägg av Thorbz » 23 september 2002, 14:19

Jo, i den scenen jag tror ni hänvisar till har jag också för mig att det är britter som understödjer amerikanerna.

/Tobbe

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 23 september 2002, 15:50

Jo visst var det britter nu när jag tänker efter. Det var väl en av striderna i Op Market Garden så tanksen kom förstås från 30 kåren.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 23 september 2002, 16:22

Åkte förresten den vägen i lördags som 30 kåren tog. Fortfarande en jäkligt smal historia med små sanka gärden runt om. Busschaffören körde dock fel på ett ställe så vi missade bron vid Nijmegen. Såg dock Son, Veghel, Grave och Arnhem.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 24 september 2002, 08:45

Coolt. Åkte du på nån slags "battle field tour" eller?

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 24 september 2002, 09:07

Jo det kan man nog säga. Åkte på SMB´s Battlefield Tour till Normandie och på vägen hem avhandlades Market Garden.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 24 september 2002, 10:20

Var det värt pengarna? SMB-resan alltså?

Jag har gjort egna "battlefield tours" i bla Normandie, Ardennerna och runt Arnhem. Men trots alla böcker och kartor man har med sig känns det som man skulle vilja ha en guide. Speciellt med tanke på att man då kanske slipper köra fel tusen gånger i jakt på kända och okända historiska platser.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 24 september 2002, 11:27

Svårt att säga om det var värt de slantarna. Det beror ju lite på hur man själv prioriterar. Men jag tror iallafall att jag inte hade kommit ned till Normandie annars. Så jag tyckte att det var bra och värt pengarna. till saken hör att vi alltid sov på minst 3 stjärniga hotell. I Eindhoven var det dock ett 5 stjärningt!
Nu fick man ju lite hjälp att hitta en del guldkorn samt bättre uppfattning om hur det är att köra runt nere i Europa och så. Sedan så är det ju alltid bra att ha med en guide. Visserligen tyckte jag att det var för mycket prat om taktik och strategi och för lite berättelser om vad som faktiskt hände på platsen. Vid Pegasus Bridge fick vi visserligen en kanon bra genomgång av striden. Mycket intressant.

Användarvisningsbild
virdung
Medlem

Re: .

Inlägg av virdung » 24 september 2002, 11:28

Private Snafu skrev:Nja det var väl inte jänkare i stridsvagnen. Var det inte britter? Han sa väl nått i stil med "well if I cant bloody well see it I cant shoot it, can I?" Så körde en ett par meter och fick en kyss av en tysk tank.
Nog är det britter som understödjer alltid, Sherman och Cromwell tanks om jag inte minns fel. Stöter på en Tysk StugIII eller Jagdpanther... Har för mig att det är en StugIII som står bakom huset, sen dyker också Jagdpanthern upp...

Taget direkt i minnet dock så jag kan ha fel...

Skriv svar