Det blir vanligare med online spel i browsermiljö, och manga är häpnadsväckande nog gratis att spela, om man star ut med lite reklam. (Med fördel använder man Mozilla Firefox och slipper da popups)
Spelen spelas med en browser över Internet, man loggar in och spelar. Är man inaktiv sa gar spelet trots allt vidare, och manga av spelen "kräver" bara nan stunds aktivitet per dag, men i allmänhet används "ticks" dvs nat händer varje timme, och för de aktiva kikar man gärna in minst 1 ggn i timmen. Olika saker ackumuleras, och vid morgon kaffet finns ofta nya resurser att använda.
Ett av de senare tyska strategispelen Knights Divine, förkortas KD, ligger nu ute i Beta-miljö, och är gratis fram till maj.
Miljön är medeltiden och är lite av en en blandning av settlers och civilization, man börjar med en stad i ett rike, och bygger vidare, vartefter man har rad och har forskat fram nödvändiga kunskaper. Man breder langsamt ut sig genom att anlägga nya byar. "Landskartan är i flashmiljö, resten html sidor, vilka är knytna till databaser med produktions resultat mm. Omradet utanför riket är skuggat, man kan skönja naturtyp, men ser inte grannarnas byggnader eller truppförflyttningar, om man inte förfogar över specialresurser i form av byggnader, militära enheter i form av spejare, eller magiker. Allt detta har man inte i början.
Interaktiviteten med andra spelare handlar om handel, där man bjuder ut ina varor till ett pris man fsatställer, eller köper det man behöver. Det finns ett välbesökt forum, och en online chat till spelet.
Spelet i sig är inte framför allt grafiskt, utan ett s.k fantasy, dvs man tänker sig vad som händer och utspelas, och fientliga trupp förflyttningar är en bild med en arme som närmar sig mina gränser.
Efter ett tag kan man även skapa armér, och starta krig.
Innan detta stadium maste man emellertid passera diplomatiska upptakter, man kan inte bara knalla in pa nagons territorium utan att skriftligen förklara krig tex. Och innan man detta detta stadium har man säkert haft handelsförbindelser med sin granne. Oavsett hur stor armé man har sa kan man aldrig slutgiltigt besegra sin granne, han/hon behaller alltid ursprungligt omrade och stad.
Vad som da händer, när den ena överväger i styrka, är att den svagare parten förlorar sin kungatitel och blir vasall at sin granne/fiende. Rollen byts nu fran fiender till bundsförvanter, där dock den ena parasiterar mer än den andra.
Vill det sig väl kan man som vasall till slut resa sig och göra revolt. man kan även som vasall ha egna undervasaller, vilka i sa fall maste hjälpa till. En evig - katten pa rattan, rattan pa repet- scenario som ganska väl motsvarar verkligheten i Karl den stores kejsardöme. Malet är att bli kejsare över alla kungariken. detta tar sannolikt nagot ar, om det över huvud taget kommer att inträffa.
Allt tar rätt lang tid, och det är tänkt att det tar flera manader innan "kriget brakar loss". Jag har spelat det sedan början av februari, och kommer snart att enrollera min första trupp. Än sa länge gar det inte ens att förklara krig, detta börjar om nan vecka, men riddartorneringar har hallits. I takt med att man hamnar högre i hierarkien av forskning, byggnader och annat som krävs för utvecklig, sa blir den sammanlagda inkomsten och forskningspoängen avsevärt högre, men konsumtionen ocksa. Det är hela tiden viktigt att planera, ett misstag kan kosta ett flera dygn att reparera.
I början gar det snabbare, den första veckan har man mycket att göra, och Detta gör att en "nybörjare" kan logga in för första gangen i morgon, och efter nagra veckor vara NÄSTAN ikapp mig. Som "ny" spelare hamnar man ocka bredvid andra nytillkomna, och behöver inte fa en mäktig kejsare till granne. En manad senare har man mindre stress, men mer huvudbry med strategi. Sista veckan har jag fastnat i en lite utvecklingstratt och har rastlöst inväntat vissa forskningsresultat innan jag kommer vidare, sadant inträffar inte de första veckorna, da flyter det pa rätt bra.
Vägledning till spelet är dels en spelbeskrivning, dels forumet och chatten med amdra spelare, men framför allt en vacker radgiverska i spelet som kommer med goda rad, och som ocksa later dig ga igenom vissa tutorials.
Framat kommer mer dramatiska scenarion komma in i bilden, skrivna av fantasy författaren Wolfgang Hohlbein
Spraket för detta spel är tyska. Fn finns ca 2 000 användare/spelare/medlemmar, och fler är välkomna.
Fram till maj kan spela gratis.
http://knightsdivine.4players.de/
Knights Divine Online
Knights Divine Online
- Bilagor
-
- KD.jpg (23.53 KiB) Visad 3161 gånger
KD 1.0 i betalversion
Beta-testet av KD är nu färdigt, och KnightsDivine 1.0 ligger ute i en 2 veckors testversion för den som vill pröva först, och en permanent betalversion. Jag spelar med som Koehl, och mitt land är förstas Svitjod.
Jag kan än en gang rekommendera spelet, för den som förstar lite tyska. (Det finns nu även en liten handledning pa engelska, och mycket i spelet är grafiskt och intuitivt.)
Jag star strax inför att bli Vasall, vilket man instinktivt tror är det värsta som kan hända. Efter nagra dagars diplomati med min starkare granne (samt hemlig diplomato med ännu fler, varav nagra är hans vasaller) ser jag f.t. flera fördelar i att vara hans vasall ett tag: (tills vi alla gör revolution, och frigör oss, redan diskuterat och planerat) jag kan prioritera uppbyggnad av mitt rike, expandera i areal osv, utan att behöva ha sa mycket arméer, blir jag angripen maste min överkung och alla hans vasaller försvara även mitt rike.
Spelet har alltsa en rikare dimension med detta vasallskap, och jag ser redan att man lär sig en del hur det kanske gick till pa riktigt pa medeltidenmed diplomati och feodalism, gränsdragningar, expansion, handel över gränser mm.
1 manad kostar 4 Euro, 3 manader 10 Euro, och 12 man 35 Euro.
Pröva en gratis testrunda!
http://knightsdivine.4players.de
Jag kan än en gang rekommendera spelet, för den som förstar lite tyska. (Det finns nu även en liten handledning pa engelska, och mycket i spelet är grafiskt och intuitivt.)
Jag star strax inför att bli Vasall, vilket man instinktivt tror är det värsta som kan hända. Efter nagra dagars diplomati med min starkare granne (samt hemlig diplomato med ännu fler, varav nagra är hans vasaller) ser jag f.t. flera fördelar i att vara hans vasall ett tag: (tills vi alla gör revolution, och frigör oss, redan diskuterat och planerat) jag kan prioritera uppbyggnad av mitt rike, expandera i areal osv, utan att behöva ha sa mycket arméer, blir jag angripen maste min överkung och alla hans vasaller försvara även mitt rike.
Spelet har alltsa en rikare dimension med detta vasallskap, och jag ser redan att man lär sig en del hur det kanske gick till pa riktigt pa medeltidenmed diplomati och feodalism, gränsdragningar, expansion, handel över gränser mm.
1 manad kostar 4 Euro, 3 manader 10 Euro, och 12 man 35 Euro.
Pröva en gratis testrunda!
http://knightsdivine.4players.de