Filmer om medeltiden

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 11 december 2005, 13:21

Jo ska man vara petig så börjar ju medeltiden runt 400 ekr. Det stämmer säkert väl med att de sista romarna lämnar Britannien vid det här laget, men när jag menar riddarfilmer är jag ute efter högmedeltiden. (1100-1300) Den klassiska riddarlooken fanns ju knappast år 400.

Skulle också lagt till att jag också har sett Black Knight, El Cid (har på vhs, FRUKTANSVÄRT seg rulle), Ivanhoe och alla de andra klassiska rullarna. Tack så mycket för filmguiden Björn! Det fick mig att inse hur många filmer man sett utan att egentligen veta om det...
Traditionellt brukar historiker nuförtiden använda begreppen "folkvandringstid" och "tidig medeltid". Vanligtvis klassificeras "folkvandringstiden" ha varat från omkring året 370 till ungefär året 600 samtidigt som "tidig medeltid" vanligtvis definieras som tidsperioden från år 476 då Odovakar tar makten och det västromerska riket upphör att existera. Om man vill ha runda siffror så kan man säga att "tidig medeltid" började omkring år 500 och pågick fram till omkring år 1000. Personligen tycker jag att den tid som av så många brukar kallas för "The Dark Age" är speciellt intressant. Därför ville jag poängtera att den legendariska och mytiska Kung Arthur levde under den här tiden.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 11 december 2005, 13:33

Ralf Palmgren skrev:Traditionellt brukar historiker nuförtiden använda begreppen "folkvandringstid" och "tidig medeltid". Vanligtvis klassificeras "folkvandringstiden" ha varat från omkring året 370 till ungefär året 600 samtidigt som "tidig medeltid" vanligtvis definieras som tidsperioden från år 476 då Odovakar tar makten och det västromerska riket upphör att existera omkring år 500 och fram till omkring år 1000 då "högmedeltiden" börjar. Personligen tycker jag att denna tid som av så många brukar kallas för "The Dark Age" är speciellt intressant. Därför ville jag poängtera att den legendariska och mytiska Kung Arthur levde under den här tiden.
Numera är det inte ovanligt att man kallar hela perioden fram till år 600 för senantiken. Folkvandringstid är däremot en tidsperiod med gamla anor som framförallt används av arkeologer och den har därför inte så mycket med gränsen mellan antiken och medeltiden att göra. Fast överhuvudtaget är periodindelningen rätt flytande och beroende av vilket sammanhang man talar om.
Traditionellt brukar historiker nuförtiden
Jag är kanske överdrivet petig men jag tycker att det är en underlig formulering. "Traditionell historiesyn" är en uppfattning som man har haft väldigt länge och som man ibland använder som motsats till en mer modern historiesyn.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 11 december 2005, 13:40

Jag är inte så värst insatt i krigshistoria och krigskonst. Därför frågar jag nu er som vet mer om det än jag. Vad jag har förstått så såg de annorlunda ut än de som Hollywood och dokumentärer vill framföra. Deras krigare brukar vanligtvis ha en utrustning som ser ut som den krigarna använde under högmedeltiden (1000-1300). Således undrar jag hur egentligen krigarna och deras vapen såg ut under övergångsperioden från antiken till medeltiden 400-800?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 11 december 2005, 13:47

Folkvandringstid är däremot en tidsperiod med gamla anor som framförallt används av arkeologer och den har därför inte så mycket med gränsen mellan antiken och medeltiden att göra. Fast överhuvudtaget är periodindelningen rätt flytande och beroende av vilket sammanhang man talar om.
Är helt av samma åsikt och har mig veterligen inte heller påstått någonting annat!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 december 2005, 20:22

Ralf Palmgren skrev:Således undrar jag hur egentligen krigarna och deras vapen såg ut under övergångsperioden från antiken till medeltiden 400-800?
I princip som vikingarna - det hände inte så mycket på 500 år.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Filmer om medeltiden

Inlägg av Ralf Palmgren » 22 april 2006, 15:57

Det finns få bra sidor på nätet som handlar om filmer om medeltiden. :cry: Känner ni till någon verkligt bra som ni skulle vilja rekommendera?

Jag är inte ännu så värst bekant med den här sidan eftersom jag hittade den för bara ett par timmar sedan men idén bakom verkar intressant. Den sidan som jag nu har hittat har tagit med typ allting som överhuvudtaget verkar ha att göra med filmer om medeltiden. Således finns allting från de första filmerna som någonsin gjorts till de senaste filmerna som nyligen har kommit upp på biograferna i USA. För vissa kan det kännas jobbigt att den helt är på italienska men för de skalmän som behärskar det språket så hoppas jag att den här sidan kommer till användning.

http://www.cinemedioevo.net/

Skriv svar