Algeriets våldsamma historia.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Algeriets våldsamma historia.

Inlägg av wreezig » 9 april 2006, 11:16

Idag med start kl 21:00 går reprisen på gårdagens temaprogram "Algeriets våldsamma historia" som handlar om befrielsekriget 1954-62 , programmet är riktigt lärorikt med filmsnuttar från striderna och intervjuer med soldater som var med i kriget.
Det mest fascinerande var dom f.d soldaternas berättelser där dom beskriver hur dom var med och utförde brutala krigsförbrytelser som bomningar av civila byar , avrättningar på slumvis utvalda fångar och våldtäkter.
En man berättar t.ex om en soldat som beordrade en algerisk fånge att placera händerna på ryggen för att sedan ta en sten och krossa hans skalle , en liten stund senare erkänner han att det var han själv som var den soldaten...

Filmen ger en bra bild om hur helt vanliga människor förråas i krig , filmen ger många exempel på hur fransmännen utför summariska avrättningar på fångar och civila som vedergällning för rebellernas mord.
En fransman som bl.a själv beordrade en avrättning på fyra algerer nämner det ironiska i att han själv var motståndsman i Frankrike under WW2 där tyskarna utförde liknande vedergällningsaktioner.

Bästa anti-krigsfilmen jag sett.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 9 april 2006, 13:04

Ja den var verkligen stark och visar på hur lätt man förråas av krig, särskilt denna typ av guerrillakrig är råare än ett "reguljärt" krig. Fienden gömmer sig i otillgängliga trakter och utför terrordåd vilket leder till att man för att contra tillslut får ta till snarlika metoder.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 april 2006, 16:56

Jag såg bara delar av programmet, men det jag såg var hemskt. Som sagt, de som ägnat spaltkilometer åt att grunna över hur tyskarna kunde brutaliseras under Hitler, kan ju ta och vidga sina horisonter och se att tyskarna inte var unika. Ett par lätt OT kommentarer: jag kände igen ett klipp från förtexterna till "Mad Max 2 - The Road Warrior", där ett svart/vitt journalfilmsmontage berättar om världens väg mot katastrofen. Vidare så har Åhléns en DVD-rea, där Gillo Pontecorvos klassiker "Slaget om Alger" erbjuds för 99:- Om man har tur finns den kvar - i så fall köp!

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 9 april 2006, 19:33

B Hellqvist skrev:Vidare så har Åhléns en DVD-rea, där Gillo Pontecorvos klassiker "Slaget om Alger" erbjuds för 99:- Om man har tur finns den kvar - i så fall köp!
Såg den på Åhléns där jag bor, men var osäker om den var något att ha, eller om det var något i stil med Örnnästet, vilken väl är bra på sitt sätt, men inte så bra.

Tror den finns kvar dock.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 9 april 2006, 20:48

Tack för tipset Wreezig, tog lite tid för mig att hitta att programet gick på Kunskapskanalen men nu är videon "laddad"
Algeriet-kriget är i sanningen en skrämmande bild av hur man driver fram en grotesk våldssprial. Vid den sk Phillipeville-massakern så dödade FLN styrkor avsiktligt 123 civila "kolonister" och som hämnd medborgargarden och paramilitäragrupper knutna till kolonisterna (aka Pieds-Noirs) ha mördad så många som 12000 civila muslimer. Efter det så fanns det ingen återvändo utan våldet eskalerade hela tiden.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 april 2006, 23:34

Tomas Ibsen skrev:
B Hellqvist skrev:Vidare så har Åhléns en DVD-rea, där Gillo Pontecorvos klassiker "Slaget om Alger" erbjuds för 99:- Om man har tur finns den kvar - i så fall köp!
Såg den på Åhléns där jag bor, men var osäker om den var något att ha, eller om det var något i stil med Örnnästet, vilken väl är bra på sitt sätt, men inte så bra.

Tror den finns kvar dock.
Den anses vara en klassiker, och var en av de främsta filmerna inom den realistiska skolan på 60-talet, och absolut inte någon hjärndöd actionrulle. Dess stil är dokumentär, och trots att den var ett beställningsjobb av den nya algeriska ledningen, så är filmen märkbart neutral. Den lär även ha ingått i förberedelserna inför invasionen av Irak, där amerikanska militärer använde den som ett exempel på motståndskamp i stadsmiljö i ett arabland. Att man inte verkar ha tagit intryck av fransmännens öde kan inte skyllas på några brister hos filmen...

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 9 april 2006, 23:37

Hmm, det visade sig att det inte var repriser som gick idag utan del 3 & 4, hoppas att del 1 & 2 sänds i repris för det var en mycket välgjord programserie.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 april 2006, 21:00

B Hellqvist skrev:Den anses vara en klassiker, och var en av de främsta filmerna inom den realistiska skolan på 60-talet, och absolut inte någon hjärndöd actionrulle. Dess stil är dokumentär, och trots att den var ett beställningsjobb av den nya algeriska ledningen, så är filmen märkbart neutral. Den lär även ha ingått i förberedelserna inför invasionen av Irak, där amerikanska militärer använde den som ett exempel på motståndskamp i stadsmiljö i ett arabland. Att man inte verkar ha tagit intryck av fransmännens öde kan inte skyllas på några brister hos filmen...
Då skäms jag att jag inte köpt den. Ska åtgärdas, om den finns kvar vill säga... :oops: :|

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 10 april 2006, 21:20

Annars så finns "Slaget om Alger" hos välsorterade återförsäljare, den finns för 99:- på movieline.se tex.

Skriv svar