tyskt bombflyg i filmen NARNIA

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

tyskt bombflyg i filmen NARNIA

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 14 januari 2006, 15:58

Hej!

Gick igår på en riktigt trevlig barnfilm, som dock visade sig vara mer lämpad för tonåringar eller vuxna: Narnia.

Filmen inleds med väldigt maffiga scener med Luftwaffe över England. Man är "med" inne i planen på olika platser: hos besättningen och bland bomberna. Väldigt hög närvarokänsla måste jag säga!

Visst är det Heinkel He 111? Någon som vet mer om hur man spelat in - är allt datoranimerat eller har man använt lite/blandat med riktiga sekvenser som man "piffat upp"?

I övrigt är filmen också rätt "maffig" och inte lämplig för barn under tio vill jag tro.

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 januari 2006, 19:47

Har inte sett Narnia av ren princip. Jag har redan sett BBC-versionen. Det är den enda versionen man behöver! :D ;)

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 14 januari 2006, 21:28

Jag vet om att militaria handlaren Bill Shea på The ruptured duck har tillhandahållit Luftwaffe utrustning till besättningen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 januari 2006, 02:13

Tomas Ibsen skrev:Har inte sett Narnia av ren princip. Jag har redan sett BBC-versionen. Det är den enda versionen man behöver! :D ;)
Urk! Den är ju förfärlig. Aslan är ett styltigt teaterlejon som inte hade lurat ett mumintroll, och en märkvärdigt dålig Lucy. Näru, den köper jag inte.

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 15 januari 2006, 02:58

Hexmaster skrev: Urk! Den är ju förfärlig. Aslan är ett styltigt teaterlejon som inte hade lurat ett mumintroll, och en märkvärdigt dålig Lucy. Näru, den köper jag inte.
Ja, man verkligen HATAR Lucy i BBC-utgåvan!

Men visst är det He 111:or i den nya! Jag nästan grät när de släppte sin kärlek över London!

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 januari 2006, 09:53

@Hexmaster: Hmm... Men lite kul är den iallafall... :lol:

@Albert: För mycket militaria på sista tiden? :lol: :lol:

Jag fåpr väl masa mig iväg och se den när penningar finnes då. Tyvärr har jag inte läst en enda av böckerna vilket känns enormt genant.

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Re: tyskt bombflyg i filmen NARNIA

Inlägg av Hooka-Hey » 17 januari 2006, 13:14

Lars Gyllenhaal skrev: Visst är det Heinkel He 111? Någon som vet mer om hur man spelat in - är allt datoranimerat eller har man använt lite/blandat med riktiga sekvenser som man "piffat upp"?
Hej,

det stämmer att det är Heinkel 111 och jag kollade lite snabbt på nätet och det verkar vara datoranimerat för hela slanten - jag kunde inte utröna om man har animerat autentiska scener. Animatörerna har säkert utgått från autentiska filmsekvenser - jag hittade en kommentar från en flygentusiast som noterade att bomberna föll ur ur planen och vände sig sedan i luften på exakt det sätt som de gjorde när He 111 fällde just bomber (ambitiös notering!).

Möjligtvis (min egen fundering) är interiören från cockpit återskapad i studio eller även detta animerat (eller en kombination). Funderade därutöver på om det finns några bevarade Heinkel 111:or (som de kan ha utgått från) och åtminstone ett ex var bevarat fram till juli 2003 då det tyvärr kraschade. Ytterligare en He 111 håller på att restaureras - mer info på: http://www.warbirdalley.com/he111.htm (lite OT men ändå...).

Hälsningar,

/ Hooka-Hey

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 januari 2006, 13:28

Har inte sett filmen, men med tanke på vilken synnerligen marginell roll Luftwaffe har i boken - där Blitzen nätt och jämt nämns - så har man antingen gjort ett rent fantastiskt gediget arbete, alternativt koncentrerat sig lite väl mycket på scener som är häftiga, oavsett vad de tillför handlingen.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 17 januari 2006, 13:34

Ja visst är det väl He 111.
C.S Lewis böcker var min klara favorit som barn.
Var helt förhäxad!
Visst var filmen bra, men man har ju blivit vuxen. Man har inte samma fantasi längre.
Aslan på stenbordet tex- jag var helt förkrossad som liten.
Men det är klart nu visste man ju att han skulle komma tillbaka.
Häxan var bra- så kall och kylig och genomond.
Men som liten uppfattade jag det som om hon hade någon slags förtrollande makt-listig och lurig, som jag tyckte gick förlorad i filmen.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 17 januari 2006, 16:39

Hexmaster skrev:Har inte sett filmen, men med tanke på vilken synnerligen marginell roll Luftwaffe har i boken - där Blitzen nätt och jämt nämns - så har man antingen gjort ett rent fantastiskt gediget arbete, alternativt koncentrerat sig lite väl mycket på scener som är häftiga, oavsett vad de tillför handlingen.
Det är bara en liten scen i början där de går från cockpit i bombplanet till marken.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 17 januari 2006, 18:10

Hooka-Hey skrev: Funderade därutöver på om det finns några bevarade Heinkel 111:or (som de kan ha utgått från) och åtminstone ett ex var bevarat fram till juli 2003 då det tyvärr kraschade.
Jag är tämligen säker på att RAFs museum i en av Londons förorter (Hendon?) har en icke flygande He 111 H.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 januari 2006, 18:14

Solitaire skrev:
Hexmaster skrev:Har inte sett filmen, men med tanke på vilken synnerligen marginell roll Luftwaffe har i boken - där Blitzen nätt och jämt nämns - så har man antingen gjort ett rent fantastiskt gediget arbete, alternativt koncentrerat sig lite väl mycket på scener som är häftiga, oavsett vad de tillför handlingen.
Det är bara en liten scen i början där de går från cockpit i bombplanet till marken.
OK. :)
Per Andersson skrev:Jag är tämligen säker på att RAFs museum i en av Londons förorter (Hendon?) har en icke flygande He 111 H.
Den här kanske:
http://airpower.callihan.cc/HTML/Spotlight/He111.htm

Skriv svar