Band of brothers

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Band of brothers

Inlägg av Wittmann » 8 augusti 2002, 18:54

Såg serien nyss, GRYM!!!!!!!!!!! Men det är fortfarande så att tyskarna har fel på ögonen igen,hade alla tyskar under WWII fel på synen???? bla blir en c:a 50 tyskar som ligger i värn med MG 42 , mm slaktade av 10 amerikanare som STÅR upp brevid varandra..............

Användarvisningsbild
burzum
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 juli 2002, 14:48
Ort: Göteborg

hehe

Inlägg av burzum » 10 augusti 2002, 17:12

Jag vet vilken scen du menar, typ amerikanerna stormar fram typ 10-15 stycken o "väcker 50-70 tyskar som typ ligger o sover. Scenen är lite löjlig om man säger så :mrgreen:

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 11 augusti 2002, 15:53

Händelserna i serien inträffade i verkligheten. I boken med samma namn (förf Stephen E Ambrose) står bl a följande om händelsen:
With thirty-five men, a platoon of Easy Company had routed two German companies of about 300 men. American casualties (including those from Fox Company) were one dead, twenty-two wounded. German casualties were fifty killed, eleven captured, about 100 wounded.
Later, Winters realized that he and his men had been "very, very lucky." In an analysis, he said the main reason for success was the poor quality of German leadership. The Germans had let the 1st squad get away with sitting in the field waiting for reinforcements. They had bunched up in one big mass, inexcusable in Winters's view. They had allowed two machine-guns to pin them down while three columns of Easy ran 200 yards across the field in the bayonet charge. They had reacted much too slowly when Winters fired on them from the road. They failed to put together an organized base of fire when the shooting started.
Easy, by contrast, did almost everything right. Winters called this "the highlight of all E Company actions for the entire war, even better than D-Day, because it demonstrated Easy's overall superiority in every phase of infantry tactics: patrol, defense, attack under a base of fire, withdrawal, and, above all, superior marksmanship with rifles, machine gun, and mortar fire."

Roger Andersson
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 maj 2002, 22:22
Ort: Husum

Inlägg av Roger Andersson » 13 augusti 2002, 09:17

Någon som varit i kontakt med Tv4 angående sändningsdatum av BoB?

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 13 augusti 2002, 17:45

Skit i TV4 - ladda hem den på Kazaa eller köp DVD:n på Amazon!

Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Wittmann » 14 augusti 2002, 09:41

Svempa skrev:Skit i TV4 - ladda hem den på Kazaa eller köp DVD:n på Amazon!

Släpps inte den på DVD i USA förren i november????

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 14 augusti 2002, 15:17

Kan meddela att min senaste förfrågan till TV4 genererade svaret: "Troligen i slutet av detta år." :?



~Henric Edwards

Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Wittmann » 14 augusti 2002, 15:23

Tanka ner, koppla datorn till tv, se......superkvalite!!!!!!

5 delen är grym då en jagdpanther , en tiger, och en Stug III förintar några Sherman, jävlar vad bra gjort!!!!!! alltså scenen i filmen....

Roger Andersson
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 maj 2002, 22:22
Ort: Husum

Inlägg av Roger Andersson » 15 augusti 2002, 08:24

Tanka ner, koppla datorn till tv, se......superkvalite!!!!!!
Min dator är inte av den kvaliten att detta är möjligt, tyvärr

Stug IV
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 augusti 2002, 16:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Stug IV » 1 september 2002, 08:29

Jag såg en del av filmen.del 2 för att vara mer precis,det jag inte gilla var att runt 20-30 amrikaner man attackera 50-70 man av tyskar,tyskarna vart dödade direkt medans amrikanerna var det 3-4 som dog,dem har gjort att tyskarna är inkompetenta

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 2 september 2002, 08:51

Scenen du nämner är verklighetsbaserad. Läs denna historiska redogörelse:

After gathering up a dozen members of Easy Company and a handful of stragglers from other units, and determining their location, Winters marched them toward their original drop zone and, during the night, managed to ambush a German patrol and wagon convoy, and then find the 2nd Battalion headquarters. At dawn, the battalion discovered a German artillery battery of four 105 mm guns beginning to open up on the 4th Infantry Division on Utah Beach, protected by approximately 50 infantrymen, a network of trenches and the notorious Normandy hedgerows which enclosed the field in which they were located. As the ranking officer from Easy Company, Winters was ordered by the battalion commander to take the gun positions with the dozen men that now made up Easy Company plus six of the stragglers he had rounded up.

After a thorough reconaissance of the gun emplacements, Winters set up a base of fire with his two machine gun crews and mortar crew, then split his riflemen into two groups which assaulted the first gun position by bursting through the hedgerows from two directions using rifles, submachineguns and hand grenades. The network of trenches and hedgerows made the engagement more resemble World War I trench warfare (and specifically Corporal Alvin C. York's capture of a large German machine gun emplacement) than most other World War II engagements. Like York and his hopelessly outnumbered squad a generation earlier, Winters and his remnants of Easy Company convinced the Germans that they were being attacked by a much larger force, and the Germans retreated down the trenches with heavy losses. After taking the first two artillery pieces, Winters moved his machine gunners forward and repeated the process on the third. The handful of stragglers, led by then-Lieutenant Ronald Speirs (who at the time belonged to another company in 2nd Battalion) finished the job on the fourth gun. Unable to hold the position, Easy Company quickly destroyed the guns and associated equipment before withdrawing. With fewer than 20 men and outnumbered 3 to 1, with aloss of 4 dead and 2 wounded, Winters and Easy Company killed 12 Germans, captured 15, and drove off the remainder, wounding several of them. They contributed immeasurably to the opening of an avenue inland for Brig Gen Roosevelt and the 4th Division.

Thorbz
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 mars 2002, 17:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Thorbz » 2 september 2002, 10:58

Stug IV skrev:Jag såg en del av filmen.del 2 för att vara mer precis,det jag inte gilla var att runt 20-30 amrikaner man attackera 50-70 man av tyskar,tyskarna vart dödade direkt medans amrikanerna var det 3-4 som dog,dem har gjort att tyskarna är inkompetenta
Jag rekommenderar att du läser boken innan du kommer med påståenden om att tyskarna har gjorts inkompetenta i serien.

Serien kostade 140 miljoner dollar att spela in, och Stephen E. Ambrose som har skrivit boken deltog som expert under inspelningarna. Även flera av de poträtterade soldaterna deltog under inspelningarna, t.ex. Richard Winters

/Tobbe

Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Wittmann » 20 september 2002, 14:20

Tobbe , tyskarna HAR GJORTS INKOMPETENTA i hela serien, de kan ej sikta och flyr jämt för att bli skjutna i ryggen, även i Saving private R , är de inkompetenta fast filmen bygger på sanna händelser. den enda gången de inte är det är vid landstigningen då de ej har kunnat göra de till idioter, men de ändrade lite på historien, landstigningen på just den stranden pågick i c:a 6-8 timmar inte 20 min som filmen visar!!!

Thorbz
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 mars 2002, 17:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Thorbz » 21 september 2002, 11:45

Nja, jag håller inte med dig om att tyskarna har gjorts inkometenta. Det finns många exempel på det i serien, t.ex. de allierades anfall mot byn Foy i Belgien, Bastogne, carentan etc etc etc.

Scenen som nämns beskrivs mycket väl i boken. Som Hans Rosenberg skriver och citerar ovan så gick det som det gick p.g.a. att tyskarna blev överraskade samt inte snabbt nog satte igång ett organiserat försvar (Ett "misstag" jag är säker på hände på alla sidor på kriget, se bara på ryssarna under tyskarnas framryckning under barbarossa)

Sen vill jag gärna veta vad du menar med att slaget på Omaha beach varade i 6-8 timmar. Förvisso är det möjligt att det tog lång tid innan stranden och områdena ovanför denna var helt i besittning av amerikanerna. Dock var det inte så att striderna på själva stranden höll på så länge. Det skulle vara intressant att veta hur många som skulle vilja se en film som skildrar slaget på Omaha beach i realtid. Förmodligen inte många...

/Tobbe

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 23 september 2002, 09:35

Om jag skulle göra en TV-serie för 130 miljoner så skulle jag välja att följa ett förband där ganska många av karaktärerna är med till slutet. Dvs inte välja tex ett brittiskt förband som försöker ta kulle 112 och möter "kompetenta" tyskar som på någon timme mejar ner 90% av britterna. För då skulle det inte finnas så mycket kvar att skriva en bok av eller göra en film av.

Alltså väljer jag ett förband som strider skickligt och som möter mindre skickliga tyska förband. Eller tyska förband som pga andra omständigheter inte kan bjuda på oslagbart tyskt motstånd.

Kom dessutom ihåg att tyskarna faktiskt förlorade kriget :)

/Gribing

Skriv svar