2235 Programstart: Århundradets krig

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 3 maj 2005, 18:25

jag gilla!
det var kul när britten sa "så blev the hood sänkt av tyskarna på 5 min" och tysken han sa "vi sänkte the hood på 3 min". båda var ganska bestämda när dom sa det.
Men vilket av dom stämmer?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 maj 2005, 18:31

Beror väl lite på hur man räknar, britten kanske räknade från skottväxlingens början medan tysken räknade från första träff till sänkt Hood. Eller så avrundade någon. Vad vet jag, jag tror inte någon av dem framhöll det som någon faktoid utan bara som ett förtydligande av hur snabbt det gick. 3 eller 5 minuter spelar inte så stor roll då, det var ett ruskigt snabbt förlopp i vilket fall.

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 3 maj 2005, 18:48

jo snabbare än vad jag gör en macka på iallafall! :D

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 3 maj 2005, 20:20

Så, det här programmet kommer väl att täcka riktigt intressanta grejer, eller? Som... Stridsvagnar... ?

Mats W
Medlem

Inlägg av Mats W » 3 maj 2005, 20:30

Det borde rimligtvis finnas någon hemsida där man kan snoka reda på lite episod-fakta? Någon mäster-googlare som anmäler sig frivilligt?

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 3 maj 2005, 20:58

Vad kul att så många såg det :)

Några brister finns det dock.....fler lär det säkert bli

*Skulle vilja ha mera interjuver från tysk sida då jag finner de betydligt mera intresant är engelsk
*För många reklam avbrott
*Byt ut bakgrundsmusiken det är samma som Tv4 hade vid ett tidigare program om world war two

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 maj 2005, 21:01

Mats W skrev:Det borde rimligtvis finnas någon hemsida där man kan snoka reda på lite episod-fakta? Någon mäster-googlare som anmäler sig frivilligt?
Det var svettigt, men ni kan tacka mig senare.. :P Imdb hade ytterst lite info, Google var lika dött. Fick gå på att jag visste att Guido Knopp producerat serien (vem annars?) och att ZDF var med (vilka annars?). Serien heter på tyska "Der Jahrhundertkrieg".

Det här hittade jag i ZDF:s arkiv: http://www.zdf.de/ZDFde/inhalt/21/0,187 ... 17,00.html

Alltså, mycket ubåtar och flygplan verkar det som.

Alfa Romeo
Medlem

Inlägg av Alfa Romeo » 3 maj 2005, 21:53

Mr x skrev:Vad kul att så många såg det :)

Några brister finns det dock.....fler lär det säkert bli

*Skulle vilja ha mera interjuver från tysk sida då jag finner de betydligt mera intresant är engelsk
*För många reklam avbrott
*Byt ut bakgrundsmusiken det är samma som Tv4 hade vid ett tidigare program om world war two
*Men i det här första avsnittet så var det nog jämnt mellan de tyska och brittiska intervjuerna och eftersom serien är tysk så vore det ju förvånande om intervjuerna med tyskar skulle minska framöver.

*Tre reklamavbrott i timman är standard i fyran och färre lär det inte bli.

* Svårt att byta ut musiken i en inköpt tysk produktion.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 3 maj 2005, 22:35

Belisarius skrev:
Mats W skrev:Det borde rimligtvis finnas någon hemsida där man kan snoka reda på lite episod-fakta? Någon mäster-googlare som anmäler sig frivilligt?
Det var svettigt, men ni kan tacka mig senare.. :P Imdb hade ytterst lite info, Google var lika dött. Fick gå på att jag visste att Guido Knopp producerat serien (vem annars?) och att ZDF var med (vilka annars?). Serien heter på tyska "Der Jahrhundertkrieg".

Det här hittade jag i ZDF:s arkiv: http://www.zdf.de/ZDFde/inhalt/21/0,187 ... 17,00.html

Alltså, mycket ubåtar och flygplan verkar det som.
tack för länken men allt är på Tyska :( varför kan jag inte språket blir vansinnig**** någon ide´ för att lära sig språket?

Tips emotages gärna :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 4 maj 2005, 00:03

Har man inte läst tyska alls är det kanske inte så lätt. Låna en polares gamla gymnasieböcker och se, att ha en grundläggande hum om grammatikens uppbyggnad hjälper. Order är egentligen inte svåra, de flesta ser man direkt eller går att härleda om man kan lite äldre svenska ord (vilka ju ofta kom från tyskan till att börja med).

Kan ju översätta avsnittens titlar:

Striden i Atlanten.

2. Dödliga fällor. Ubåtskriget började med ett överraskningsanfall.
3. Järngraven. Vändningen i ubåtskriget.
4. U-166s hemlighet. Nästan 60 år efter att den sänktes hittas det tyska ubåtvraket av en händelse - 200 km från den plats där den ska ha sänkts.
5. Jägare och jagade. Ubåtar utanför USA:s kuster.
6. U-166s besättning. Lista på sjömän som gick under med U-166s förlisning 1942.
7. "Graf Spees" barn. Oktoberfest i Anderna.

Bombkriget.

8. Luftslaget om England. Sommaren 1940: Hitler står vid höjden av sin makt. Hans sista antagonist, den brittiske premiärministern Winston Churchill, låter sig inte imponeras av de tyska segertågen.
9. Luftstrid över Tyskland. Angrepp på civilbefolkningen.
10. Storanfall på Hamburg. "Julikatastrofen".
11. Eldstormen. Barockstaden Dresdens undergång.
12. Operation "Dambusters". Anfallet på Ruhrområdets vattenförsörjning.
13. Tyska kamikazepiloter. Ett okänt kapitel i luftkriget.

Avgörande slag.

14. Moskva 1941. Hitlers Wehrmacht framför den sovjetiska huvudstaden.
15. El Alamein 1942. Myten om det ridderliga kriget i Afrika.
16. Stalingrad 1943. Wehrmachts massgrav.
17. Var Hitlers anfall på Sovjetunionen ett krig i förebyggande syfte?

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 4 maj 2005, 01:39

Finns serien på DVD, någon som vet? Helst med tysk speaker och engelsk text.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 maj 2005, 18:35

Rätt ok, men jag saknar fortfarnade en filmsnutt för att visa världen HMS Gotland istället för några stockholms bilder.
Tyvärr är programmen så uselt översatta av översättare utan marin och/eller historisk förståelse. De är nästan pinsamma att titta på eftersom berättaren nästan verkar dum när han varken har insikt i historia eller korrekta termer.

Skulle vilja syna bilderna från Danmarksundet lite extra för om de är äkta är de unika, Bismarcks stridfilmer gick ju till botten med henne.

Man borde berättat mer om varför Hood gick ner och varför adm. Holland gjorde som han gjorde i Danmarksundet.

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 4 maj 2005, 20:19

Har jag fattat det rätt att det går varje måndag 22:35?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 maj 2005, 20:47

Königstiger skrev:Har jag fattat det rätt att det går varje måndag 22:35?

Mvh Johan
Javel. :)

Användarvisningsbild
Zenga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Zenga » 5 maj 2005, 11:22

Håller med er om att programmet var intressant o kul att kolla på. När jag såg programmet tyckte ja det var extremt vinklat så att skulden lades på Amiral Lutjens medans Bismarcks kapten framställdes i en hjälteroll.

Stämmer denna vinkling för isåfall begick Lutjens en antal oförklarliga blunders som ledde till Bismarcks sänkning.
Det ja tänker på är:

* utsändandet av ett okodat radiomeddalande när det var osäkert om dom hade skakat av sig förföljarna

* hans beslutande att inte fullfölja anfallet på dom brittiska fartygen i samband med sänkningen av Hood. Detta skulle ju innebära ett risktagande men förhållande va helt klart på tyskarnas sida och även om fartygen hade blivit skadade så fanns alternativet att gå tillbaka till utgångshamnen som borde vara alternativet från början.

* + nått mer som ja glömt av ( nått efter danmarks sundet)

/ Pelle

Skriv svar