Hitler: The Rise of Evil på SVT
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Snyggt producerad men ytlig skildring av Hitlers väg till makten. Barndomen klarades av i förtexterna, och hans sätt att fjäska sig till järnkorset kändes fabricerad. Den sociala oron, hyperinflationen och arbetslösheten var mest ett bakgrundsbrus, och gav därmed ingen trovärdighet åt varför folk lystnade på Hitler - nu blev det bara hysteriska utfall mot judarna. Jag kommer att se den avslutande delen, men har inga förhoppningar om att det kommer att ta sig.
- Thomas Johansson
- Medlem
Jag tycker att serien är helt ok, har sett den tidigare på canal plus. Vi är inte direkt bortskämda med serier över denna perioden så personligen tycker jag det är kul att det överhuvud taget kommer något. Att det sedan tydligen finns diverse fel bortser iallafall jag ifrån, inget som direkt stör mig.
-
Gustav Björklund
- Medlem
Blev en smula "kalkonartat" när man skulle visa händelserna den 1 augusti 1914 och hade en tidningspojke som ropade ut att den österrikiske ärkehertigen mördats och krig förklarats. Mordet i Sarajevo inträffade trots allt den 28 juni, just den nyheten hade nog inte sålt många lösnummer den 1 augusti.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Serien var skitdålig rent ut sagt. (Påminner i uselhet om den där serien som gick om peter den store för ett par år sedan.) Hitler framstod ju som helt endimensionell och platt. Inte en människa hade fångats av den där dåraktiga framtoningen.)
Blev också besviken att man bara svichade förbi hans barndom, samt att man nästan fick intrycket att det var sonen som var elak mot sin far och inte tvärtom.
Och Stormare var inte det minsta proträtt lik Röhm. (mera Kaltenbrunner i så fall.)
Nu orkar jag inte räkna upp mer felaktigheter med serien. Tyvärr kommer jag se den nästa Lördag också.
Sonderling
Och att han verkade mygla till sig sitt järnkors. Det var precis som om man ville säga att en sådan ond man som Hitler kunde inte göra något på ärligt vis. Men så är det ju inte.Mr S skrev:Hur är det med senen då Hitler får sitt järnkors av vad man skall förmoda är en judisk kapten(?), finns der belägg för att kaptenen var jude, ganska ironiskt isådana fall...//Mr S
Blev också besviken att man bara svichade förbi hans barndom, samt att man nästan fick intrycket att det var sonen som var elak mot sin far och inte tvärtom.
Och Stormare var inte det minsta proträtt lik Röhm. (mera Kaltenbrunner i så fall.)
Nu orkar jag inte räkna upp mer felaktigheter med serien. Tyvärr kommer jag se den nästa Lördag också.
Sonderling
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Va? Hur kunde de glömma/missa att spela in den scenen? Det hade ju höjt serien till oanade höjder.B Hellqvist skrev:Sonderling, man får väl vara glad att de inte filmade en scen där Hitler får ena testikeln avbiten av en get när han har en trekant med en syfilistisk judisk prostituerad...
Jag är för övrigt missnöjd med att att Hitler inte porträtteras som bög, transsexuell och att han inte flyr med ubåt till Antarktis i slutet.
talen
Hitlers tal i filmerna verkar inte vara så långa...hur långa var dom i verkligheten?
visst är det bara klipp ur talet men de sista stora verkar som om dom visade hela (i del 1)
visst är det bara klipp ur talet men de sista stora verkar som om dom visade hela (i del 1)
=)
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Del 2
Bortsett från scener med dialog som knappast kan ha dokumenterats, så kändes del 2 mer korrekt. Problemet var att Robert Carlyle inte kändes trovärdig som Adolf mer än korta stunder - mest kändes det som att man såg Begbie från "Trainspotting" i brun skjorta. Den andra delens förtjänst var att den visade hur nazisterna tricksade till sig makten, och att det knappast rörde sig om ett parti som röstades fram till makten genom att få en majoritet. På det hela taget får serien 5 av 5 för scenografi m.m., men 2 av 5 för storyn. Den var i min mening för ytlig och spekulativ i sin första del, vilket drastiskt drar ner helhetsomdömet.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
-
Königstiger
- Medlem