Jag har spelat EU II (har ettan också) som en galning och funderar på en sak. Hade det inte varit bättre om dom skippat biten 1419-1617 och istället förlängt från 1820-1918? Spelar man som Preussen eller England vilket jag nästan alltid gör är det rätt trist att börja 1419 (man kan ju spela Brandeburg kanske?) eftersom det är nästan stört omöjligt att överleva mot Polen, Litauen och Pommern. Annars har jag efter att ha enat alla Tyska stater, garanterat självständighet åt Modena, Toscana, Lorraine, Alsace, Finland, Kurland och Danmark spöat både Frankrike och Österrike-Ungern. Polen är givetvis också slaktat... som vanligt

Svensken fick också duktigt med stryk. Jag blev anfallen gång på gång men vann seger efter seger. Det kostar att förlora nästan hela Finland och Norge... Som jag sen garanterade självständighet. Den europeiska maktbalansen måste ju bibehållas.
Nu har jag börjat ny kampanj 1617-1820 som Bayern. Det rika och bördiga katolska sydtyskland måste enas under den bayerska kronan! En liten fråga: Varför är det så förbannat kul att spela som Preussen, jag är ju bevisligen inte ensam om detta!
Mvh Staffan