Varför är det så kul att spela Preussen i EU II?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Varför är det så kul att spela Preussen i EU II?

Inlägg av Hohenzollern » 9 januari 2005, 16:05

Jag har spelat EU II (har ettan också) som en galning och funderar på en sak. Hade det inte varit bättre om dom skippat biten 1419-1617 och istället förlängt från 1820-1918? Spelar man som Preussen eller England vilket jag nästan alltid gör är det rätt trist att börja 1419 (man kan ju spela Brandeburg kanske?) eftersom det är nästan stört omöjligt att överleva mot Polen, Litauen och Pommern. Annars har jag efter att ha enat alla Tyska stater, garanterat självständighet åt Modena, Toscana, Lorraine, Alsace, Finland, Kurland och Danmark spöat både Frankrike och Österrike-Ungern. Polen är givetvis också slaktat... som vanligt :) Svensken fick också duktigt med stryk. Jag blev anfallen gång på gång men vann seger efter seger. Det kostar att förlora nästan hela Finland och Norge... Som jag sen garanterade självständighet. Den europeiska maktbalansen måste ju bibehållas.

Nu har jag börjat ny kampanj 1617-1820 som Bayern. Det rika och bördiga katolska sydtyskland måste enas under den bayerska kronan! En liten fråga: Varför är det så förbannat kul att spela som Preussen, jag är ju bevisligen inte ensam om detta!

Mvh Staffan

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 9 januari 2005, 16:44

Kolla in Victoria från samma företag (Paradox) de tar upp just den period du vill spela

theFrody
Medlem

Inlägg av theFrody » 10 januari 2005, 19:42

Kanske för att preussen har ett utsatt läge mitt i Europa som bjuder på många olika spelmöjligheter? Många andra stater är stelare att spela, medan man med Preussen kan välja väldigt många olika sätt att erövra europa ;).

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Inlägg av Hohenzollern » 10 januari 2005, 22:43

Nja... nog är det mer än så? Det är ju knappast en slump att väldigt många är intresserade av Preussens historia när det gäller tidigmodern historia eller hur? Jag tänkte mer generellt runt det här fenomenet, inte bara i strategispel. Nazisterna var ju "bad guys" vilket kanske förklarar en del av kulten runt Nazityskland men riktigt samma sak kan man inte säga om preussarna. Jag funderar vidare...

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Inlägg av Hohenzollern » 10 januari 2005, 22:46

Om ni skulle råka ha vägarna förbi Berlin, passa på att kolla in ryttarstatyn av Fredrik den store vid början av Unter den linden nedanför Berlinder dom. Det speciella är att alte Fritz ser rätt packad och trött ut! :D

Besuchov
Medlem

Inlägg av Besuchov » 11 januari 2005, 11:28

Vill du spela det historiska Preussen är det Brandenburg du ska köra. Att Kurfursten av Brandenburg döpte om sitt land till Preussen var mest för att han då kunde titulera sig Kung av Preussen istf den något minde coola Kurfurste. Något förenklat men ändå :)

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 14 januari 2005, 10:29

Kung i Preussen kallade han sig väl. Av kom senare, eller minns jag helt fel?

15 Jan 1701 The duke/elector's attempts at getting the king/emperor to
accept his accession to royal rank having failed, he accepts
on 16 Dec 1700 the royal crown of a Prussia outside the Empire,
and is proclaimed König in Preussen (king in Prussia).
13 Sep 1772 The almost fictional distinction between the electorate inside
The empire and the kingdom outside the empire having become
blurred in practice, the king (Friedrich II "der Grosse")
assumes the style König von Preussen (king of Prussia);
the combined polity (with several accretions over time) is
usually styled Königreich Preussen (Kingdom of Prussia),
but technically the official use is Königlich Preussische
Staaten (Royal Prussian States).

Hursomhelst är Brandenburg/Preussen ett mycket bra val i EUII!

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 15 januari 2005, 14:40

De flesta länderna i EU 2 är riktigt roliga att spela :)

Skriv svar