Kalla Kriget

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Kalla Kriget

Inlägg av Björn E » 10 juni 2004, 10:15

Finns det några bra krigsspel som utspelar sig under ett "hett" kallt krig?

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 10 juni 2004, 11:35

Har sett något på strategitemat som heter "Operational Art of War" el dyl. Tror inte att det är särskilt nytt. Pratade med någon som gillade det för ett tag sedan, men vet inte mycket om det. Jag vore också glad för mer information i ämnet.

Henrik

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 11 juni 2004, 16:40

Red Alert 1 & 2 utspeler sig i en slags version av kalla kriget, USA mot Sovjet. Är inte direkt något renodlat krigspel men fortfarande ruskigt roligt.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 11 juni 2004, 17:58

Jag har inte spelat Operation Flashpoint, men är inte det något slags kalla krigsscenario också?

/Johan

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 11 juni 2004, 18:53

Johan Elisson skrev:Jag har inte spelat Operation Flashpoint, men är inte det något slags kalla krigsscenario också?

/Johan
Jo det är det ju, typ USA mot en föredetta sovjetisk Officer och hans rebell arme. Operation Flashpoint är förövrigt ett av de bästa spel som någonsin gjorts.

Nibb
Ny medlem

Inlägg av Nibb » 18 juni 2004, 17:49

Annars finns det gamla spelet Red lightning, som dessvärre förlorar mycket på dess saknad av musstöd.

http://www.the-underdogs.org/game.php?id=892

"A simulation of World War III in Central Europe. The game had some interesting concepts (e.g., forward deployment of subordinate units albeit at a cost of added fatigue), but the user-friendliness/clumsiness of inputs was so awkward as to make the product a tedious chore rather than an interesting or enlightening experience."

Jag har faktiskt tagit mig igenom en omgång som NATO, lyckades få Stalemate med Warzava-pakten. :)

Olle Hungrig
Medlem

Inlägg av Olle Hungrig » 20 juli 2004, 22:38

Modern Campaigns spel från HPS...jag har alla..de är kanon

http://www.hpssims.com/Pages/products/M ... Gap85.html

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 20 juli 2004, 22:49

Jag antar att du syftar på dataspel? Annars finns det en del gamla klassiska boardgames som simulerar "Östeuropascenariot", allitfrån strid på kompaninivå övergripande strategi.

Finns även liknande för det förmodade sjökriget på Atlanten.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 20 juli 2004, 23:13

Jag syftade på brädspel såväl som datorspel.

Tack för alla tips!
Vet någon var man kan få tag på The Operational Art of War?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 juli 2004, 02:32

Gamla godingen 688 attack sub,

Kör LA ubåt, börja enkelt oskadligör och sänk div sovjetisk underrätelse och forsknings fartyg och ubåtar som förbereder kriget därefter möt invasionskakan som skall invadera island.....

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 juli 2004, 08:02

Jag har för mig att GDW (Games Designers Workshop - ej att förväxla med Games Workshop) gav ut en serie konflikt/brädspel på 80-talet, som skulle simulera det tredje världskriget. Jag ägde den skandinaviska delen, "Arctic Front", men spelade det aldrig p.g.a. vad jag betraktade som felaktigheter (de stora småländska träsken, ingen hänsyn till det utspridda svenska flygbassystemet, etc). Kan vara värt en titt ändå.

Användarvisningsbild
Bernadotte
Medlem

Re: Kalla Kriget

Inlägg av Bernadotte » 15 mars 2008, 16:39

HoI Doomsday! har ej spelat det men HoI 2 är ju bra :wink:

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 15 mars 2008, 18:47

Är väl inte vidare realistiskt men spela World In Conflict, det är ju mitt i ett brinnande WW III. Ska vara ganska kul singleplayer historia om jag inte minns fel.

En trailer som visar C-G

In-game sekvens som är ganska stark på något vis
Nutidsforum: polemik.se

FredH
Medlem

Re:

Inlägg av FredH » 17 mars 2008, 20:07

B Hellqvist skrev:Jag har för mig att GDW (Games Designers Workshop - ej att förväxla med Games Workshop) gav ut en serie konflikt/brädspel på 80-talet, som skulle simulera det tredje världskriget. Jag ägde den skandinaviska delen, "Arctic Front", men spelade det aldrig p.g.a. vad jag betraktade som felaktigheter (de stora småländska träsken, ingen hänsyn till det utspridda svenska flygbassystemet, etc). Kan vara värt en titt ändå.
En ganska bra serie trots allt. Vissa brister i kartorna kan jag hålla med om men inget som direkt störde allt för mycket tyckte jag.
Spelade faktiskt del 1-3 ihop vilket var maffigt, karta från Bosporen till Nordkap med hela järnridån genom europa med. Tog sin tid att spela igenom, men sportlovet räckte vad jag kommer ihåg.

http://www.boardgamegeek.com/wiki/page/ ... War_series

Om vi bortser från strategi finns Harpoon serien och även Fleet Command vilka simulerar sjöstrid i modern tid.

Här finns en med landstrid:
http://www.shrapnelgames.com/prosim/bct_commander/1.htm

Finns en variant i Close Combat serien som utspelar sig i modern tid
http://www.matrixgames.com/games/news.asp?gid=350

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 22 mars 2008, 23:22

Gamla hederliga Harpoon är klassisk WP vs NATO gaming. En showdown i Barentshav mellan hangarfartyg och Bears är riktigt roligt - eller jag älskar Phoenix...

Skriv svar