Svenska "hangarfartyg"?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
fast
Medlem

Svenska "hangarfartyg"?

Inlägg av fast » 8 juli 2004, 18:54

Jag kom av en händelse in på följande sida: http://www.geocities.com/kustflottan/kf ... SWN_CW.htm

Titta under "Aircraftcarriers" .. Lappland-class och Tre Kronor-class ?

Jag har aldrig sett något liknande, jag känner endast till ett svenskt fartyg som kunde bära med sig flygplan och det var flygplankryssaren Gotland.

Är infon på sidan riktig, har dessa fartyg funnits och i så fall var kan man se bilder på dessa skepp?

Tack på förhand.

EDIT: Vid närmare undersökning på andra sidor så verkar det mesta vara påhittat:

http://www.geocities.com/kustflottan/kfl1914/navala.htm

SAAB B17 from HMS Lappland returns home after strikes against communist rebells in West Africa 1947

:roll:

Så ni kan nog ignorera tråden.. Klantigt gjort utav mig och jag ber om ursäkt. Moderatorn får gärna låsa tråden om han finner det lämpligt.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 juli 2004, 19:06

Är det här verkligen på riktigt? Det hela verkar lite väl magstarkt, för inte hade väl vi resurser att utveckla och konstruera ett hangarfartyg mitt under mellankrigstiden, då det ju hette "aldrig mera krig"?

*edit*

Jag tänkte väl att det luktade ljug... :roll: Att vissa ens orkar.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 8 juli 2004, 19:34

Vadå "ljug" :? , det rör sig om en alternativ historia sida vars skapare har lagt ner både tid och möda på sitt verk. Det rör sig antagligen om bakgrund till något spel.
Men det är klart att det går att utala sig nedsättande om sånt man inte förstår eller gillar/ är intresserad av.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 juli 2004, 20:14

Kapten_Gars skrev:Vadå "ljug" :? , det rör sig om en alternativ historia sida vars skapare har lagt ner både tid och möda på sitt verk. Det rör sig antagligen om bakgrund till något spel.
Men det är klart att det går att utala sig nedsättande om sånt man inte förstår eller gillar/ är intresserad av.
Och det är svårt att tro att det är till ett rollspel om det inte står någonstans alls på sidan. Inte vad jag hittar i alla fall.

/Johan

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 8 juli 2004, 20:34

Tomas Ibsen skrev:Är det här verkligen på riktigt? Det hela verkar lite väl magstarkt, för inte hade väl vi resurser att utveckla och konstruera ett hangarfartyg mitt under mellankrigstiden, då det ju hette "aldrig mera krig"?

*edit*

Jag tänkte väl att det luktade ljug... :roll: Att vissa ens orkar.
Men det fanns flottister som planerade ett riktigt svenskt hangarfartyg under mellankrigstiden men det blev för dyrt så därför blev det "bara" Gotland.

Angående sidorna så finns det en "main sida" men inga kommentarer om att det var påhitt. Förövrigt så har jag Jan Guillous första bok och den handlar faktiskt om de svenska insatserna i kolonialkrigen på sextiotalet -
Storyn verkar lite liknande :roll:

Cheers

/John T.
Kul idé att basera Lansen på hangarfartyg..

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 8 juli 2004, 20:56

Jag tycker nog att texten :
THE Royal Imperial Swedish Navy of the 20th Century
Och en hel del andra detaljer borde avslöja att det rör sig om "fejk", tex har chefer och skepp har namn efter historiska förebilder.

E välgjord bakgrunds sida är så realistisk som möjligt IMO, då blir den roligast att använda. En numera "död" hemsida som jag hade beskrev den svenska invasion av England 1650, en operation som diskuterades men aldrig genomfördes. Själva fälttåget skelade sut som ett konflikt spel av mig och ett antal engelska vänner och hemsida illustrerade vad som hände med en välskriven historia komplett med kartor och bilder inkl trästick/kopparstick tagan ur andra källor och försedda med nya namn.

Bilden nedan visar hur Östgöta och Smålands ryttare tillsammans med Douglas värvade regemente anfaller Cromwells "Ironsides" under slaget vid Chelmsford 1650. Lögn eller fiktion? (Eller båda :wink: )
Bilagor
Battle of Chelmsford.jpg
Battle of Chelmsford.jpg (217.12 KiB) Visad 3668 gånger

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 juli 2004, 21:07

Kapten_Gars skrev:Jag tycker nog att texten :
Och en hel del andra detaljer borde avslöja att det rör sig om "fejk", tex har chefer och skepp har namn efter historiska förebilder.
Det räcker inte. Tycker i alla fall inte jag. Lägger man upp en sida på nätet, eller skriver en bok, och använder sig av fiktion, så tycker jag att det mycket tydligt ska gå fram att detta inte är en faktasida/-bok utan en rollspelssida/roman. Det räcker inte med att "smyga in" små hintar.

Men som sagt, det är min åsikt.

/Johan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 juli 2004, 21:26

Johan Elisson skrev:
Kapten_Gars skrev:Jag tycker nog att texten :
Det räcker inte. Tycker i alla fall inte jag. Lägger man upp en sida på nätet, eller skriver en bok, och använder sig av fiktion, så tycker jag att det mycket tydligt ska gå fram att detta inte är en faktasida/-bok utan en rollspelssida/roman. Det räcker inte med att "smyga in" små hintar.

Men som sagt, det är min åsikt.

/Johan
Precis. Jag menar, det står ingen stans att det skulle vara fiction. Det är därför jag är så fördömmande. Jag har inget emot fiction, men då skall det vara skrivet med stora bokstäver åtminstonde på förstasidan, vilket det inte gjorde.

@JohnT: Aj fan, det var mer än jag visste. :) Man lär sig nya saker varje dag. Nu ska jag gå och lyssna färdigt på en jazzkoncer på P2 (Guuud vilken torrboll jag måste vara... Men det sk*ter jag i. :P)

/Tomas

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 9 juli 2004, 09:58

Tomas Ibsen skrev:Precis. Jag menar, det står ingen stans att det skulle vara fiction. Det är därför jag är så fördömmande. Jag har inget emot fiction, men då skall det vara skrivet med stora bokstäver åtminstonde på förstasidan, vilket det inte gjorde.

@JohnT: Aj fan, det var mer än jag visste. :) Man lär sig nya saker varje dag. Nu ska jag gå och lyssna färdigt på en jazzkoncer på P2 (Guuud vilken torrboll jag måste vara... Men det sk*ter jag i. :P)

/Tomas
Hur vet du att sidan var menad som officiell? Skall man vara tvungen att 'låsa' sidor? När du 'googlar' fram sidor så kan du inte hävda att personen som gjort den har något sorts ansvar att informera dig om att sidan inte är en faktasida.

Går man på saker som,
SAAB B17 from HMS Lappland returns home after strikes against communist rebells in West Africa 1947
Och att detta är Sverige:
http://www.geocities.com/kustflottan/kfl1914/1914.bmp

Får man skylla sig själv ;)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 9 juli 2004, 11:07

Hm, jag såg inte den där kartan... Jag skulle då inte ha något emot om kartan såg ut sådär 1914. ;)

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 14 juli 2004, 10:32

Ursäkta att jag lägger mig i. Men lite för man väl ändå tänka själv ? Personligen tyckte jag att sidan var väldigt kul och otroligt detalj rik för att vara fejk. Vilket jobb han/hon/dom måste lagt ned ! Heder för det. Sen tyckter jag inte att man ska behöva skriva ut att detta är en fejk sida. Det va trotts allt väldigt uppenbart tycker i allafall jag.

MER SÅNT !!!

Micke

Skriv svar