Crusader Kings
- D. Andersson
- Medlem
Känns inte särskilt nytt. Kopia av EU2 med nya länder och smärre förändringar i grafik och funktioner. Buggarna fortsätter.
Men jag har några frågor.
*Kan man ge bort vissa provinser till sina barn? Det sänker prestigetillväxten att själv kontrollera provinserna.
*Finns det något sätt att öka ens vasallers lojalitet? När den är minimal i flera provinser och man varken vet varför eller vad man ska göra åt det blir man irriterad?
*Jag kan ibland inte bygga trots att jag har råd och så. Någon som vet varför?
*Royal post är en byggnad som är dyr och ger minskad inkomst, men ökar på något annat. Vet någon vad man tjänar på att bygga en sådan?
*Kan man ge bort vissa provinser till sina barn? Det sänker prestigetillväxten att själv kontrollera provinserna.
*Finns det något sätt att öka ens vasallers lojalitet? När den är minimal i flera provinser och man varken vet varför eller vad man ska göra åt det blir man irriterad?
*Royal post är en byggnad som är dyr och ger minskad inkomst, men ökar på något annat. Vet någon vad man tjänar på att bygga en sådan?
1. Ja det kan man, det gör man på samma vis som när man skänker provinser till vem som helst.D. Andersson skrev:Känns inte särskilt nytt. Kopia av EU2 med nya länder och smärre förändringar i grafik och funktioner. Buggarna fortsätter.
2. Ja det finns det, du ska helst ha ett bra rykte samt mycket prestige. I mitt första spel så hatade alla mina vasaller mig för att jag erövrat för mycket. Du förlorar bara ära genom att ha claimat någons titel, inte för att kriga mot dem.
3. Kan ha att göra med att du inte har den teknologin som behövs i just den provinsen.
4. Royal post är bra om du har ett stort land, för destofler provinser du har, desto mindre pengar får du. Det är därför man ska skapa många vasaller.
Kopia av Eu2? Oh nej du herre jöstanes! Detta är mycket mer komplext, finns inget som är roligare än att gå omkring å mörda småbarn för att komma längst fram till att ärva någon kungakrona i Europa
Vilka bugga? En del CTD finns. Men de flesta försvinner med senaste patchen. OM du inte har senaste så rekomenderar jag att du tankar den på :
http://www.paradoxplaza.com/files/patch ... rs_101.exe
Ha det godis
//Adrian
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag kör som Östergötland (givetvis), hatar min far och funderar på att döda honom för han vägrar släppa Finland som count. Har en genialisk och vacker hustru som är systerbarn till Norske kungen. Och tycker att Stenkil är en usel kung, förövrigt har jag tusen mer i prestige än honom.
Detta är det bästa på länge, tentaångest here i come. Vem älskar inte att smida ränker.
/Robert Sköld
P.S I jämlikhetens namn är kvinnor satta på hälften av min viktiga positioner.
Detta är det bästa på länge, tentaångest here i come. Vem älskar inte att smida ränker.
/Robert Sköld
P.S I jämlikhetens namn är kvinnor satta på hälften av min viktiga positioner.
- D. Andersson
- Medlem
1. Hur gör man det då?Flensburg skrev:1. Ja det kan man, det gör man på samma vis som när man skänker provinser till vem som helst.
2. Ja det finns det, du ska helst ha ett bra rykte samt mycket prestige. I mitt första spel så hatade alla mina vasaller mig för att jag erövrat för mycket. Du förlorar bara ära genom att ha claimat någons titel, inte för att kriga mot dem.
3. Kan ha att göra med att du inte har den teknologin som behövs i just den provinsen.
4. Royal post är bra om du har ett stort land, för destofler provinser du har, desto mindre pengar får du. Det är därför man ska skapa många vasaller.
5. Kopia av Eu2? Oh nej du herre jöstanes! Detta är mycket mer komplext, finns inget som är roligare än att gå omkring å mörda småbarn för att komma längst fram till att ärva någon kungakrona i Europa
2. Men vad jobbigt. Då får man ju ta det lite lugnt med att claima titlar. Eller kan man rikta in sig på att claima kungatitlar och då försöka sno hela länder i taget?
3. Hur ser man det?
4. Så har man flera provinser själv ska man skaffa royal posts? Vad tjänar man på det?
5. Hoho, bra idé. Nu ska jag leka.
Det var det värsta jag hört. Vet hut!Robert_Kropotkin skrev:Och tycker att Stenkil är en usel kung.
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Ehuru konung i egen hand allt land hålla är en fråga om effektivitet. En kung kan ,beroende på din steward-nivå, kntrollera ett visst antal provinser. 6-7 st kanske. Ligger mer mark under kronan så blir det problem med effektiviteten , varvid ens inkomster minskar.
Roffa åt dig de rika länen själv och ge resten till vassaler.
Jag skänkte Åland till min odugliga son Magnus. Han är en elak typ; sjuk, svag och med klumpfot. Jag ser honom inte som en pretendent till tronen.
Min välartade son Eskil, Herting av Karelen, är dock det äpple som fallit närmarst trädet.
Daniel den Store_Konung av Sverige, Greve av Finland
Roffa åt dig de rika länen själv och ge resten till vassaler.
Jag skänkte Åland till min odugliga son Magnus. Han är en elak typ; sjuk, svag och med klumpfot. Jag ser honom inte som en pretendent till tronen.
Min välartade son Eskil, Herting av Karelen, är dock det äpple som fallit närmarst trädet.
Daniel den Store_Konung av Sverige, Greve av Finland
1. Hur gör man det då?
2. Men vad jobbigt. Då får man ju ta det lite lugnt med att claima titlar. Eller kan man rikta in sig på att claima kungatitlar och då försöka sno hela länder i taget?
3. Hur ser man det?
4. Så har man flera provinser själv ska man skaffa royal posts? Vad tjänar man på det?
Jag ska försöka svara efter bästa förmåga
1. Det gör du genom att trycka på din sköld, sen på grant titel. Där ser du olika provinser som du kan ge bort. Ge bara bort värdelösa provinser och håll de rika för dig själv precis som Maxim skrev.
2. Ja undvik att claima titlar! Det är farligt, claima bara när du har honorable reputation. Samt mycket prestige! För tillfället samlar jag 1500 prestige för att claima Emperor of Byzantium på mitt Croatien spel. I det spelet har jag 30.000 guld(hehehe)
3. Det gör man inte, du måste helt enkelt gå in på din sköld som syns vid ditt ansikte och trycka på kronan å guld sakerna å välja vad du vill forska fram!(det där huset du inte kunde bygga kan vara thieves guild, TG kan man inte bygga, den kommer ibland.. å den är inte bra att ha)
4. Du får inte lika mycket minus pågrund utav att du har ett stort land.
5. Ja gift in dig som en galning!
Fast jag har råkat ut för ett problem, i mitt croatien spel så är min dotter son första arvingen till kungatiteln av England, han bor i Zadar som är huvudstaden men jag kan inte gifta bort honom han är 16 år och ogift. Detta beror på att min hov är för stort så jag ser inte alla som är med där som är ogifta. Detta gör mig fly helvete förbannad för det finns fullt med prinsessor i England som bara väntar på en stilig prin
Så jag har försökt mörda och gifta bort en massa folk, men det verkar vara en befolkningsboom i Europa och det är helt jävla otroligt om man får uttrycka det så! Måste skriva å klaga på P-Forumen.. ush.. jaja
Hoppas att du fick lite klarhet i dina problem!
//Adrian
3. Hur ser man det?
Jag ska försöka svara efter bästa förmåga
1. Det gör du genom att trycka på din sköld, sen på grant titel. Där ser du olika provinser som du kan ge bort. Ge bara bort värdelösa provinser och håll de rika för dig själv precis som Maxim skrev.
2. Ja undvik att claima titlar! Det är farligt, claima bara när du har honorable reputation. Samt mycket prestige! För tillfället samlar jag 1500 prestige för att claima Emperor of Byzantium på mitt Croatien spel. I det spelet har jag 30.000 guld(hehehe)
3. Det gör man inte, du måste helt enkelt gå in på din sköld som syns vid ditt ansikte och trycka på kronan å guld sakerna å välja vad du vill forska fram!(det där huset du inte kunde bygga kan vara thieves guild, TG kan man inte bygga, den kommer ibland.. å den är inte bra att ha)
4. Du får inte lika mycket minus pågrund utav att du har ett stort land.
5. Ja gift in dig som en galning!
Fast jag har råkat ut för ett problem, i mitt croatien spel så är min dotter son första arvingen till kungatiteln av England, han bor i Zadar som är huvudstaden men jag kan inte gifta bort honom han är 16 år och ogift. Detta beror på att min hov är för stort så jag ser inte alla som är med där som är ogifta. Detta gör mig fly helvete förbannad för det finns fullt med prinsessor i England som bara väntar på en stilig prin
Så jag har försökt mörda och gifta bort en massa folk, men det verkar vara en befolkningsboom i Europa och det är helt jävla otroligt om man får uttrycka det så! Måste skriva å klaga på P-Forumen.. ush.. jaja
//Adrian
- D. Andersson
- Medlem
Man väntar på att det kommer random claims. Eller så kan man försöka ärva claims. Sedan så erövrar man inte alltid bara grannar. Men erövrar de som man får claims på helt enkelt. Sedan om det är jätte långt borta är en annan sak. Sedan kan du döda hednignar eller muslimer utan att behöva claim.
Man kan inte spela golden horde. Bara europeiska stater.
Det störta felet med CK är att det tar tid att skapa en dynasti!
Men mitt senaste spel som jag håller på med har jag inom en mans livsålder. Säkrat hans avkomma till att bli Kung av Tyskland, Böhmen, Frankrike, England samt Wales! haha! Men för att göra detta var jag tvungen till att mörda hans son. Sedan mörda sonen till hans son. För att säga till att hans son son son skulle ärva alltihop. Men innnan dess var jag tvungen att mörda mig fram till tronerna. Jag skaffar en screenshot någon dag. Men ikväll orkar jag inte och i morgon är det valborg, men under helgen så kommer en screenshot
ha det så fint!
//Adrian
Man kan inte spela golden horde. Bara europeiska stater.
Det störta felet med CK är att det tar tid att skapa en dynasti!
Men mitt senaste spel som jag håller på med har jag inom en mans livsålder. Säkrat hans avkomma till att bli Kung av Tyskland, Böhmen, Frankrike, England samt Wales! haha! Men för att göra detta var jag tvungen till att mörda hans son. Sedan mörda sonen till hans son. För att säga till att hans son son son skulle ärva alltihop. Men innnan dess var jag tvungen att mörda mig fram till tronerna. Jag skaffar en screenshot någon dag. Men ikväll orkar jag inte och i morgon är det valborg, men under helgen så kommer en screenshot
ha det så fint!
//Adrian
-
Digital_Dödsmaskin
- Medlem
De är med men är inte spelbara.Digital_Dödsmaskin skrev:Arabländerna, är dom med? Med tanke på att det heter "Crusader Kings" så antar, iaf jag att arabländerna är med.
Nej, spelet slutar innan detta ägde rum (1419 tror jag, har inte spelat det till slut ännu...).Upptäckten av Amerika? Är den med? Har dålig koll på den där biten
Henrik